Hopelijk houd ik het lang genoeg vol om er een echt blog van te maken.
Voor de mensen die het allemaal niet gevolgd hebben, de aanleiding vind je HIER
Ik ben dus begonnen aan een legertje romeinen en barbaren, gemaakt van lekker goedkope en beschikbare 1:72 modellen, op 15mm bases.
Na wat gepruts en geëxperimenteer met bases e.d. heb ik mn eerste complete unit
Romeinen, om precies te zijn, de modellen zijn gemaakt als laat-republikeinse romeinen. Ze hebben maliënkolders en nog een ovale scutum (schild), wat ze plaatst zo tussen 100 en 50 v.Chr. Eventueel zouden ze ook nog te gebruiken zijn als Principes of Hastati van voor de Mariaanse hervormingen en dan kunnen ze nog een eeuw of 2 eerder dienst doen (ja, ik heb mn huiswerk gedaan en al mn geschiedenisboekjes er weer bij gepakt
staat altijd heerlijk interessant om met al die pompeuse latijnse namen te smijten
)
Ik ga ze echter gebruiken als goed uitgeruste auxillary troepen, want ik wil mn leger op een wat latere datum baseren.
Ze staan dus op 15 mm bases, zelf gemaakt van wat plasticard. Ziet er prima uit, en volgens mij uitstekend speelbaar.
De basis van het leger worden deze jongens
Romeinse legionnairs in de vorm waarin ze het meest bekend zijn, met een vierkante scutum en de bekende lorica segmentata (pantser van ijzeren platen) Het is natuurlijk niet 100% duidelijk wanneer dit pantser exact werd ingevoerd maar het zal zo rond 30-60 na Chr. zijn geweest en het bleef zo'n 2-3 eeuwen in gebruik, tijdens de hoogtijdagen van het keizerrijk.
Uiteraard heb je ook een tegenstander nodig, dus ik heb ook 'barbaren'
Deze jongens zullen waarschijnlijk dienst doen als Germanen of Britten. Galliërs klinkt natuurlijk ook aansprekend, maar die waren in de tijd van dit leger toch echt al behoorlijk ingeburgerd.
Binnenkort gaan de eerste likjes verf er over heen, meer foto's als het zover is

Leuke verspreking!