hèhè
Gisteren mn boekenkast s goed bekeken en wat blijkt? ik
heb Warhammer Ancient Battles dus gewoon
Jaren geleden gekocht, 1 keer doorgelezen en weer vergeten.
Weer s goed bestudeerd (voor zover dat kan in 1 avond) en het ziet er erg goed uit.
Het is in principe dus gewoon 4e editie warhammer met wat kleine aanpassingen.
Wat andere wapens en wat special rules erbij en wat veranderingen in de psychology (vreemd genoeg komen er weinig levende skeletten en draken in het spelletje voor

)
Voor mensen met wat warhammer ervaring moet het dus heel makkelijk zijn om het te leren spelen.
Qua schaal geven ze de spelers redelijk wat vrijheid, maar het is wel gemaakt met figuren van 20-30mm in gedachte.
Je zou het kunnen spelen met 1:72 figuren als je een afspraak maakt over base-grootte en ipv inches alle afstanden simpelweg omzet in centimeters (oh, en de templates aanpast natuurlijk

)
Nadeel is dan wel dat het speelveld erg klein is, en als de units bij elkaar in de buurt komen kan het wel s erg veel gemier op de milimeter worden.
Een andere manier om het met 1:72 te doen die mij wel erg aanspreekt, is iets van 4 pupkes op een warhammer base te plakken, en die dan te laten gelden als 1 model (á la warmaster, zeg maar)
Je hebt dan flink meer modellen nodig, maar het is nog steeds een stuk goedkoper dan al die metalen modellen bestellen op het net.
En je hebt natuurlijk een veel realistischer aantal modellen op tafel staan. Een unit romeinen zou in het spel 16-20 modellen groot zijn. Neem je er 4 per base, dan heb je er dus 80, oftewel precies een officiële centurie

(ja echt, 80, de naam centurie is erg misleidend)
In het hoofdboek staan 2 army-lists
1 voor Romeinen voor ruwweg 100BC tot 250AD (vrij ruim dus, maar ze geven veel historische informatie over de units, om een leger wat specifieker op een tijdsperiode af te stemmen) en 1 voor 'barbaren', die gebruikt kan worden voor zo'n beetje alle west-europese tegenstanders van de romeinen (Galliërs, Britten, Germanen, etc.)
Ziet er erg stoer uit, en ook precies de tijdsperiode waar mn interesse in eerste instantie naar uit zou gaan. Ik ben al begonnen aan wat proef army-lists voor laat-republiek, vroeg-keizerlijke tijd (net een flink boek gelezen over de geschiedenis van het 10e legioen (Caesar's Own) dus inspiratie zat

)
Zoals het hoort zijn Legionairs kei- en keihard, en dus ook flink aan de punten, en barbaren zijn een zooitje ongeregeld
Bij gelijke punten zul je dus heel wat meer barbaren nodig hebben dan romeinen.
Ik heb iig genoeg inspiratie om van de week s wat van die 1:72 figuren bij mij op het werk mee te bietsen
*edit*
mooi, er is voor warhammer ancient dus ook een army builder file te downloaden
s even gaan prutsen met wat legerlijstjes