Warhammer Ancient Battles

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Berichtdoor Beastherder » 20 jan 2007 09:53

Als het idd speelbaar is in 1:72 is dat iig goed nieuws voor de portemonnee.
die pupkes heb je al voor 6-7 euro voor een man of 30-40. Dan word het wel lekker betaalbaar om het een keer voor de fun te proberen.
(en dat 1:72 spul heb ik hier gewoon op mn werk liggen :P )

Italeri heeft ook een paar aardige setjes romeinen/kelten.
Hät heeft idd een enorme collectie modellen uit de klassieke oudheid, maar niet alles is altijd leverbaar. Hier op het werk hebben we het liggen, dus ik kan altijd kijken waar ik aan kan komen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Furios666 » 20 jan 2007 13:46

Hebben jullie dat ja? Relaxed! Als jullie maar republic romans hebben dan ben ik al blij want dan wil ik ze zowiezo wel hebben zodra ik in m'n nieuwe huis woon :)
Legers die ik speel: Kings of War: Empire of Dust, Varangur; WH40k: Space Marines, Militarum Tempestus
Furios666
Elf on a hot tin roof

Berichtdoor Beastherder » 21 jan 2007 16:36

hèhè :P
Gisteren mn boekenkast s goed bekeken en wat blijkt? ik heb Warhammer Ancient Battles dus gewoon :ukkel:

Jaren geleden gekocht, 1 keer doorgelezen en weer vergeten. :roll:

Weer s goed bestudeerd (voor zover dat kan in 1 avond) en het ziet er erg goed uit.
Het is in principe dus gewoon 4e editie warhammer met wat kleine aanpassingen.
Wat andere wapens en wat special rules erbij en wat veranderingen in de psychology (vreemd genoeg komen er weinig levende skeletten en draken in het spelletje voor :P )
Voor mensen met wat warhammer ervaring moet het dus heel makkelijk zijn om het te leren spelen.

Qua schaal geven ze de spelers redelijk wat vrijheid, maar het is wel gemaakt met figuren van 20-30mm in gedachte.
Je zou het kunnen spelen met 1:72 figuren als je een afspraak maakt over base-grootte en ipv inches alle afstanden simpelweg omzet in centimeters (oh, en de templates aanpast natuurlijk :D )
Nadeel is dan wel dat het speelveld erg klein is, en als de units bij elkaar in de buurt komen kan het wel s erg veel gemier op de milimeter worden.

Een andere manier om het met 1:72 te doen die mij wel erg aanspreekt, is iets van 4 pupkes op een warhammer base te plakken, en die dan te laten gelden als 1 model (á la warmaster, zeg maar)
Je hebt dan flink meer modellen nodig, maar het is nog steeds een stuk goedkoper dan al die metalen modellen bestellen op het net.
En je hebt natuurlijk een veel realistischer aantal modellen op tafel staan. Een unit romeinen zou in het spel 16-20 modellen groot zijn. Neem je er 4 per base, dan heb je er dus 80, oftewel precies een officiële centurie :thumbup: (ja echt, 80, de naam centurie is erg misleidend)

In het hoofdboek staan 2 army-lists
1 voor Romeinen voor ruwweg 100BC tot 250AD (vrij ruim dus, maar ze geven veel historische informatie over de units, om een leger wat specifieker op een tijdsperiode af te stemmen) en 1 voor 'barbaren', die gebruikt kan worden voor zo'n beetje alle west-europese tegenstanders van de romeinen (Galliërs, Britten, Germanen, etc.)

Ziet er erg stoer uit, en ook precies de tijdsperiode waar mn interesse in eerste instantie naar uit zou gaan. Ik ben al begonnen aan wat proef army-lists voor laat-republiek, vroeg-keizerlijke tijd (net een flink boek gelezen over de geschiedenis van het 10e legioen (Caesar's Own) dus inspiratie zat :P )
Zoals het hoort zijn Legionairs kei- en keihard, en dus ook flink aan de punten, en barbaren zijn een zooitje ongeregeld B)
Bij gelijke punten zul je dus heel wat meer barbaren nodig hebben dan romeinen.

Ik heb iig genoeg inspiratie om van de week s wat van die 1:72 figuren bij mij op het werk mee te bietsen :D

*edit*
mooi, er is voor warhammer ancient dus ook een army builder file te downloaden
s even gaan prutsen met wat legerlijstjes

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Furios666 » 21 jan 2007 20:36

Ik ga ook maar meteen eens kijken voor army lijstjes...dat 4 op 1 base idee dat lijkt me wel wat :D

Romeinen :wub:

Nu nog wat Grieken en Cartagen...toch eens bij BL-productions wat andere boeken bekijken.
Legers die ik speel: Kings of War: Empire of Dust, Varangur; WH40k: Space Marines, Militarum Tempestus
Furios666
Elf on a hot tin roof

Berichtdoor Beastherder » 21 jan 2007 21:57

Het hoofdregelboek wat nu te koop is, is een nieuwere editie dan ik heb, en daar staan naast romeinen en barbaren dus ook
Ancient Greek, Achaemenid Persians, Nomadic Hordes, Chinese, Samurai, Arabs & Saracens and Crusaders, plus some appendixes for the original Roman and Barbarian lists.

hmmm, griekse hoplieten :wub:

In de uitbreiding 'Alexander the Great' staan uiteraard nog meer grieken, en de Carthagen vind je natuurlijk in 'Hannibal' (samen met republikeinse romeinen, ook leuk B) )

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 21 jan 2007 22:54

[quote="Furios666"]dat 4 op 1 base idee dat lijkt me wel wat

Dinsdag neem ik van het werk een doosje romeinen en kelten mee, dan zal ik 's avonds s gaan proberen of dat een beetje werkbaar te krijgen is. Woensdag meer nieuws, dus ;)

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Furios666 » 22 jan 2007 11:11

Relaxed, wellicht dat ik dinsdag tijdens de pauze wel eens langs kom lopen.

Ik moet het boek van Hannibal hebben, republikeinse Romeinen vind ik toch wel de tofste. Het schijnt dat ze speciale regels hebben voor de Hastati-Principes blokkenwerking. De hastati kunnen dan terugtrekken terwijl de principes opnieuw aan kunnen vallen ofzo. Whoohoo :D
Furios666
Elf on a hot tin roof

Berichtdoor The Duke » 22 jan 2007 23:20

Wat goed om te zien dat er zoveel reactie is :D .

Zelf zou ik voor de +- 25mm variant gaan, maar het is iig al tof dat er dus wel degelijkk mensen in geïntereseert zijn dus! :)
The Duke

Berichtdoor Beastherder » 24 jan 2007 10:39

Oke, gisteren een doosje 1:72 romeinen gekocht om s wat mee te proberen.

1:72 blijkt toch een stuk groter dan ik in mn hoofd had zitten, ze zijn nauwelijks een kop kleiner dan een warhammer-mens, maar wel wat slanker (verhoudingen in warhammer zijn niet realistisch, mocht het nog niet zijn opgevallen :P )

Afbeelding

Zonder voetstukje zijn ze bijna even hoog.
Je zou ze bijna op gewone warhammer 20mm voetstukjes kunnen zetten, dan word het dus zo iets

Afbeelding

Dat is wat ruim, zeker voor zo’n strakke formatie als waarin de romeinen vochten. Ander ideetje was met zn tweeën op een 25mm voetstukje, voor dit effect

Afbeelding

Beter, maar nog niet super. Ik denk eerlijk gezegd dat het het beste zou gaan als je ze gewoon op zelfgemaakte bases zet van zo’n 15mm. Dat is zo’n klein verschil met de normale 20mm bases die in de regels worden aangehouden dat het zonder enige aanpassing prima speelbaar moet blijven. Lijkt mij ideaal.

Afbeelding

Op zich snap ik wel dat Omar graag 25mm wil spelen, vooral bij legers anders dan romeinen/barbaren heb je vaak geen keus in 1:72, maar dit zie ik veel meer zitten. Als je een leger wilt verzamelen van een beetje formaat in 25mm metalen modellen gaat dat toch aardig wat geld kosten, plus dat je die dingen moet bestellen, etc. Ik heb alleen aan gewoon warhammer al veel te veel spullen liggen om hier veel geld in te investeren. Op deze manier is het echt simpel en heel goedkoop om een leger te verzamelen en het een keer te proberen.
In 1 doosje van 6,95 zitten bijna 2 complete eenheden en een character, met 2 doosjes heb je practisch al meer dan 1000pts aan romeinen. Voor een paar tientjes heb ik dadelijk 2 complete legers die tegen elkaar kunnen vechten, terwijl dat met 25mm metalen modellen wel in de honderden euro’s kan lopen.
In 1:72 is het voor mij een leuk projectje voor wat afwisseling, en ik denk serieus dat ik het ga doen ook. Volgende week komen hier op het werk nog wat andere doosjes romeinen en kelten binnen en ik heb hier plasticard om 15mm bases van te maken. Zelfs als het uiteindelijk nooit op een speeltafel komt te staan heb ik voor een kleine investering een leuke afwisseling voor als die fantasy en science fiction me even te veel word.
(En het is wel handig om te hebben als ‘showmateriaal’ voor de hobby. Grote gedeeltes van de wereld hebben geen idee wat een goblin of space marine moet voorstellen, maar een romein herkennen ze wel)

ps
voordat mensen denken dat ik hier op mn werk echt niks te doen heb, dit heb ik dus gisteravond geschreven en nu dus ge-copy/paste

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Furios666 » 24 jan 2007 14:46

De zelfgemaakte bases zien er inderdaad het beste uit, Frank.

Ik ben het met Frank eens dat de 1:72 modellen er goed uit zien en niet te klein zijn. Ik heb ze gister ook gezien ^_^

Dat betekent gewoon dat voor de prijs van 1 GW regiment je een groot WAB-leger kan hebben van 1:72, dat is zeg maar meer dan relaxed! :D
Furios666
Elf on a hot tin roof

VorigeVolgende

Keer terug naar Historische wargames