Afgelopen donderdag een pot gespeeld tegen Beastherders SS-ers, dus even een kort verslagje van mijn eerste overwinning met poolse cromwells!
1850 punten. De SS-ers hadden 9 of 10 panzer IV's, 3 stugs, een tiger, 6 gepanserte verkennings-jeeps, een peleton infanterie met panzerfausts en een stelletje nebelwerfers. Vooral de Tiger baarde me zorgen.
De polen bestonden uit 14 cromwells, 2 cromwell CS tanks, 3 Stuart tanks, 2 crusader AA tanks en 4 M10C tank-destroyers.
De missie was 'no retreat', en de duitsers besloten te verdedigen (op zich slim want hij had infantery die ik niet weg ging krijgen).
De tiger, stugs en nebelwerfers stonden in reserve, en een unit van 5 panzer IV tanks stonden in ambush. 1 objective lag in het midden van de deployment zone verdedigd door de infantry die zich in huizen hadden verschansd, en 1 objective op de flank verdedigd door 3 panzer IV's waarvan er 2 in de benedenverdieping van 2 huizen stonden. op de andere flank stonden 3 jeeps.
Ik begon met mijn leger een beetje verspreid, maar voornamelijk op de flank met het objective en besteede de eerste 2 beurten met snel naar voren crossen. Mijn andere flank jaagde de jeeps op en mijn stuarts zorgde voor dekking tegen de panzers in ambush. Ik stormde in beurt 3 de deployment zone van de duitsers in en omsingelde de panzers met cromwells, daar waren ze niet op gebouwd en al gauw waren er een aantal panzers dood.
Door slechte (heel slechte) reserve rolls kwam de eerste versterking pas in beurt 3 op tafel (tiger), maar ook 5 ambushing panzers kwamen in beurt 3 en dat leek toch een aardige domper te worden, maar de cromwells overleefden het meeste en slaagden er in om via zij- en achterkant schoten de panzers allemaal uit te schakelen. De tiger bleek echter onkwetsbaar voor cromwells en de 2 schoten van de tank-destroyers misten allebei.
Beurt 4: 3 stugs komen de tafel op ter versterking. De stugs schieten 2 tank-destroyers af. De tiger stuift naar voren om het objective terug te pakken (anders won ik namelijk) en mist in zijn haast compleet. Een stormtrooper move is er voor nodig om op het objective te komen, en hij rolt een 2! Net genoeg, want de tiger heeft als skill SNELL gerolt waardoor hij de rol op een 2+ haalt ipv een 3+!!
De cromwells slagen er vervolgens in 1 stug en de SS-commandant uit te schakelen, de CS tanks en enige niet-bailed stuart schakelen de jeeps uit en als de overgebleven tank-destroyers vervolgens de tiger doodschieten is het gedaan. De SS-ers hebben niets dat op het objective zou kunnen komen, maar crucialer is dat ze onder half strength zijn en zonder commandant falen ze automatisch hun company morale check en trekken zich terug! Victory for Poland!
Ik vond het een mooie battle. Het was in de schiet-duels duidelijk dat de ingegraven duitsers duidelijk dodelijker waren dan de cromwells. Echter door gebruik te maken van numeriek overwicht, snelheid en omsingeling konden de cromwells het verschil maken.
Lessen:
- Niet bang zijn om vlakbij je tegenstander te gaan staan, gewoon met je 10 cromwells tegen die 5 panzers aan gaan staan, dan maakt het aantal schoten juist het verschil.
- Crusader AA guns kunnen prima een observer uit een kerktoren knallen
- M10's zijn heel moeilijk goed te gebruiken. Ze gaan ZO snel dood, dus uit het zicht houden tot je die 4 schoten op een goed doelwit kunt maken.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill