Overleg voortgang 40k toernooiregels van GT

Kom hier om te babbelen over ruimtemannetjes en raketwerpers en andere futuristische verschijnselen. Baard met kaas is een veel voorkomend begrip in 40K.

Moderator: Skevan

Overleg voortgang 40k toernooiregels van GT

Berichtdoor shogun » 10 maart 2014 16:42

Beste clubleden,

Nou ben ik zelf nauwelijks op de club maar ik heb het afgelopen jaar een aantal 40k toernooien bijgewoond in het land los van het GT waar ik nu al jaren naar toe ga. De toernooi organisatoren van diverse clubs in Nederland hebben moeite om te komen tot een goed algemeen rulespack met de komst van de "lords of war" oftewel superheavies. Met de nieuwe codex "imperial knights" zien we dat GW de bedoeling heeft om de apocalypse modellen toe te laten in het normale 40k spel.

Nou was er al het idee om eens met een handvol (want meer zijn het er ook niet) Toernooiorganisatoren van clubs bij elkaar te zitten en te brainstormen over de mogelijkheden. Mij is gevraagd om daar bij aan te schuiven omdat ik (via GWhobby.net) een uitgesproken mening heb over bepaalde restricties en zeker wil meedenken over een opzet.

Nu is het zo dat de Saints (GT) toevallig binnenkort een overleg hebben/plannen en daarvoor individuele clubleden/vertegenwoordigers uitnodigen zodat hun kunnen spuien/brainstormen over de mogelijkheden danwel wensen t.a.v. een rulespack. Ik wou daar graag naar toe gaan vanuit de club als vertegenwoordiger.

Let wel, ik heb waarschijnlijk een hele andere mening dan de meeste 40k clubspelers bij hive novio (denk ik) dus mijn insteek is dan ook dat ik mijn eigen mening wil verkondigen maar dat neemt niet weg dat ik de mening van de andere clubleden kan meenemen en voordragen. Het is dus eerder interessant voor de club om te bekijken welke mogelijkheden er zijn t.o.v. D&D 2015.

oproep Saints:
http://www.gwhobby.net/forum/index.php?topic=17876.msg351433;boardseen#new

Ook interessant de gwhobby discussie m.b.t. het vormen van een rulespack:

http://www.gwhobby.net/forum/index.php?topic=17830.0

Voordat ik zeg dat ik dus hivenovio vertegenwoordig wil ik dus wel groen licht van de club.

Ik hoor het wel! :tu:
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon

Re: Overleg voortgang 40k toernooiregels van GT

Berichtdoor Chris » 10 maart 2014 17:42

Van mij mag je. Ik persoonlijk ben van mening dat de volgende restricties het spel beter maken:
Geen ranged D wapens.
Invul saves max 3+, of 4+ rerollable.
Max 3 flyers.
Verder ben ik niet voor restricties.
Never play leapfrog with a unicorn.
Legers die ik speel: 40K: Steel Confessors(SM), Imperial Guard, Space Wolves, Tau, Orks. Fantasy: Lizardmen, Wood Elves.
Chris
Lord Lion-O

Berichtdoor Aeran Meadowgale » 10 maart 2014 18:52

Alles wat Chris zei, daarnaast nog een toevoeging. Mocht er geen volledige afschaf van D ranged wapens zijn, zou ik het waarderen als het volgende aan bod zou komen: Fortifications die door D wapens worden geraakt zijn op een 2+ weg. Dit maakt ze z.g.a. compleet onbruikbaar in grotere potjes. Als fortifications standaard een aantal hull points hadden of strength D hits zouden tellen als een AP1 hit op de building damage table, zouden ze veel gebalanceerder kunnen zijn.
- Mick
Legers die ik speel: WARHAMMER: High Elves, Empire, Dwarfs, Orcs & Goblins / LOTR: Moria Goblins / MORDHEIM: Mercenaries, Possessed, Dwarfs, Orcs & Goblins / 40K: Adepta Sororitas / FLAMES OF WAR: Italianen
Aeran Meadowgale
Allergic to spore mines

Berichtdoor Bobske » 10 maart 2014 19:35

Rick, hartstikke goed dat je daar aan mee doet en hier ook nog een oproep doet. :tu:

Ik heb het volste vertrouwen in jou! :thumbup:

Ik denk ook dat wij als club, evt. voor volgend jaar D&D 2014 ons aan moeten sluiten bij wat daar besloten wordt.
Dit zijn zo'n grote veranderingen dan kunnen we ons toernooi ook niet meer "alleen gezellig" houden.
Succes! en vooral veel plezier, hoop dat het goed constructief wordt.

Ik ben heel benieuwd :yes:
want ikzelf :dunno:

(dan toch maar 5 Imperial Knights bestellen???? :hc: )
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids, Kill-Team; Raveners & Death Watch, ToW: Chaos Warriors, Warcry: Untamed Beasts
Bobske
BOFH

Berichtdoor shogun » 11 maart 2014 10:08

Pim van GOTW/fallen angels heeft al een hele nette opzet gemaakt die naar mijn inzien al aardig in de richting komt:

http://www.gwhobby.net/forum/index.php?topic=17857.0

Het is de kunst om er voor te zorgen dat iedereen toch een beetje kan spelen wat ie wil (op een paar hele grote superheavies na) maar dat er een beperking is op supercombinaties. Nou komt er met forgeworld/escalation/stronghold assault er een heel scala aan modellen en dus combinaties bij, en daardoor is de meta van het oude/basic 40k spel ineens op de kop.

[quote="Chris"]Van mij mag je. Ik persoonlijk ben van mening dat de volgende restricties het spel beter maken:
Geen ranged D wapens.
Invul saves max 3+, of 4+ rerollable.
Max 3 flyers.
Verder ben ik niet voor restricties.

Een mooi voorbeeld zijn de restricties die chris opgeeft. Als D-wapens (in een aangepaste vorm) en lords of war mee gaan doen dan kun je afvragen of je nog een restrictie wil op flyers of inv saves. Een warhound titan schiet met dikke blasts maar kan dus niet tegen flyers schieten en heeft dan dus ook nog moeite om een aantal flying MC neer te halen. Maar met "Stronghold assault" kun je ook weer 1-3 weapon battery neerzetten die elk 2 lascannon schoten schieten met interceptor en skyfire.Net als toen in de 6th edition "flyers" ineens mee gingen doen moet je nu weer rekening houden met superheavies en dus anti-tank hebben. En iedereen kan een void shield kopen en daarmee D-wapen schoten opvangen voor de 1-ste en misschien wel 2de beurt.

En dan moeten we nog even kijken wat GW gaat doen met de 6.1 rulebook aanpassing.

[quote="Aeran Meadowgale"]Alles wat Chris zei, daarnaast nog een toevoeging. Mocht er geen volledige afschaf van D ranged wapens zijn, zou ik het waarderen als het volgende aan bod zou komen: Fortifications die door D wapens worden geraakt zijn op een 2+ weg. Dit maakt ze z.g.a. compleet onbruikbaar in grotere potjes. Als fortifications standaard een aantal hull points hadden of strength D hits zouden tellen als een AP1 hit op de building damage table, zouden ze veel gebalanceerder kunnen zijn.

ehhh, dat is al zo. Als een D-wapen een gebouw raakt dan krijgt het gebouw lettelijk op een 2+ een detonation result (zie D-weapons bij escalation).

[quote="Bobske"]Rick, hartstikke goed dat je daar aan mee doet en hier ook nog een oproep doet. :tu:

Ik heb het volste vertrouwen in jou! :thumbup:

Ik denk ook dat wij als club, evt. voor volgend jaar D&D 2014 ons aan moeten sluiten bij wat daar besloten wordt.
Dit zijn zo'n grote veranderingen dan kunnen we ons toernooi ook niet meer "alleen gezellig" houden.
Succes! en vooral veel plezier, hoop dat het goed constructief wordt.

Ik ben heel benieuwd :yes:
want ikzelf :dunno:

(dan toch maar 5 Imperial Knights bestellen???? :hc: )

Als clubtoernooi hoef je niet meteen overal bij aan te sluiten en veel toernooispelers vinden het ook leuk als er wat variatie is tussen toernooien. Maar het is wel wenselijk om in ieder geval te weten wat de rest van Nederland doet en dat je op basis daarvan kunt bepalen waar je wel of niet voor kiest. Je moet niet als club het wiel zelf gaan uitvinden want er zijn andere organisatoren en toernooispelers die veel meer in 40k zitten en een heel goed beeld hebben van wat kan of niet kan. daarbij wordt bijvoorbeeld ook gekeken naar het buitenland en hoe hun het doen.

Maar ik zou nog geen 5 imperial knights gaan bestellen. Zelf weet ik niet of de toevoeging van superheavies juist wat meer balans creëert of dat je het "magic the gathering" effect krijgt, namelijk: "oh jij hebt dat meegenomen...dan kan ik je hand schudden want daar kan ik niet van winnen met mijn lijst" het ultieme paper/rock/siccors effect. Zelfs met 5 imperial knights moet je uiteindelijk toch de missie winnen door de objectives te scoren en de vraag is dan of je hiermee een toernooi wint. Als 5 Daemon flying monsterous creatures op hun af vliegen kan het zijn dat ze gewoon doodgestompt worden.
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon

Berichtdoor Aeran Meadowgale » 11 maart 2014 15:59

[quote="shogun"]ehhh, dat is al zo. Als een D-wapen een gebouw raakt dan krijgt het gebouw lettelijk op een 2+ een detonation result (zie D-weapons bij escalation).

Misschien was ik onduidelijk, maar dat is mijn probleem juist. Fortifications zijn nu onbruikbaar als er een ranged D wapen op tafel staat, en daar moet iets aan veranderen.
- Mick
Legers die ik speel: WARHAMMER: High Elves, Empire, Dwarfs, Orcs & Goblins / LOTR: Moria Goblins / MORDHEIM: Mercenaries, Possessed, Dwarfs, Orcs & Goblins / 40K: Adepta Sororitas / FLAMES OF WAR: Italianen
Aeran Meadowgale
Allergic to spore mines

Keer terug naar WH 40.000