FAQ updates zijn uit.

Kom hier om te babbelen over ruimtemannetjes en raketwerpers en andere futuristische verschijnselen. Baard met kaas is een veel voorkomend begrip in 40K.

Moderator: Skevan

Re: FAQ updates zijn uit.

Berichtdoor Terentius » 18 jan 2013 22:26

[quote="Son of a Dreadnaught"]...omdat je zelf mag kiezen welke wounds er eerst moeten worden gesaved doe je zelf logisch gezien de short range wapens eerst kiezen, resolve je daarna de long range.

Volgens mij staat dat nergens specifiek in het rulebook. Alleen voor Wounds met een verschillende Strength, AP value of special rule mag je als shooting player kiezen welke er eerst gesaved moeten worden. Dus niet met een verschillende range.
...
Legers die ik speel: Chaos Space Marines & Dark Eldar
Terentius
Hormagaunts

Berichtdoor Son of a Dreadnaught » 18 jan 2013 22:42

[quote="Terentius"][quote="Son of a Dreadnaught"]...omdat je zelf mag kiezen welke wounds er eerst moeten worden gesaved doe je zelf logisch gezien de short range wapens eerst kiezen, resolve je daarna de long range.

Volgens mij staat dat nergens specifiek in het rulebook. Alleen voor Wounds met een verschillende Strength, AP value of special rule mag je als shooting player kiezen welke er eerst gesaved moeten worden. Dus niet met een verschillende range.

In de speler zijn buurt mag je zeggen wat er eerst geschoten is, moet effe het regelboek doorspitten waar het staat.
Je mag niet (m.u.v. precision shot) zeggen welke unit de wound krijgt (is altijd van voren) maar je mag wel zeggen welk wapen eerst shoort.
I sexually identify as an Dreadnought. Ever since I was an Aspirant I dreamed of rumbling over planet dropping hot sticky plasma on heretics. From now on I want you guys to call me "Dreads”. If you can’t accept me you’re a dreadnophobe.
Legers die ik speel: Spezz Mahweens, Rope, Golden fruit
Son of a Dreadnaught
Mastah

Berichtdoor Son of a Dreadnaught » 18 jan 2013 22:44

Pagina 15 blurp rechtsonderin. You as the shooting player get to decide the order.
I sexually identify as an Dreadnought. Ever since I was an Aspirant I dreamed of rumbling over planet dropping hot sticky plasma on heretics. From now on I want you guys to call me "Dreads”. If you can’t accept me you’re a dreadnophobe.
Son of a Dreadnaught
Mastah

Berichtdoor Terentius » 18 jan 2013 22:52

Ja, daar keek ik naar :wink: Lees de zin daarvoor, waar staat daar iets over verschillende range dan? Alleen, zoals ik zei, verschillende Strength, AP value en special rules.
Laatst bijgewerkt door Terentius op 19 jan 2013 01:48, in het totaal 2 keer bewerkt
...
Terentius
Hormagaunts

Berichtdoor Son of a Dreadnaught » 18 jan 2013 22:55

[quote="Terentius"]Ja, daar keek ik naar :wink: Lees de zin daarvoor, waar staat daar iets over verschillende range dan?

Je mag de wound pools in volgorde aangeven, als dus alles 'hit' zou na mijn inzicht de lascannon het nog altijd halen naar de 3're model terwijl de bolters dat niet kunnen.
Son of a Dreadnaught
Mastah

Berichtdoor Terentius » 18 jan 2013 23:10

"If after rolling To Wound, the Wound pool contains groups of Wounds with different Strengths, AP values or special rules, then each of these groups is resolved seperately" bla bla "You as the shooting player get to decide the order."

Als je nu twee wapens hebt die precies dezelfde stat line hebben, maar één wapen kan bijvoorbeeld 12 inch verder schieten. Dan zou je die Wounds niet in volgorde mogen aangeven, simpelweg omdat er geen verschil in Strength of AP value of special rules is. In jouw voorbeeld mag dat wel omdat je toevallig hebt gekozen voor een lascannon en bolters, (andere Str, andere AP) maar het zou nogal scheef zijn dat hetzelfde principe dus NIET zou werken bij, laten we zeggen, een meltagun en een multi melta. Zelfde stat line, zelfde special rules, maar een multi melta mag alleen verder schieten dus je mag de volgorde kennelijk niet aangeven (ik lees hier alleen wat er RaW staat).

Dus je schiet bijvoorbeeld met 5 meltaguns en 1 multi melta op een squad, alle wapens zijn in 12 inch range met de voorste 5 vijandelijke modellen, maar er staat 1 model op 13 inch afstand. Je raakt alles, je wound met alles, vervolgens heb je maar één wound pool group omdat de wapens dezelfde Str, AP en special rules hebben. Wat schiet er nu eerst? De multi-melta? Waardoor je maar max. 5 modellen dood kunt krijgen, of de meltaguns, waardoor je 6 dood kunt krijgen? Je mag dat zelf niet kiezen, dus moet dat random bepaald worden? Ik vind het allemaal nogal vaag.
...
Terentius
Hormagaunts

Berichtdoor Son of a Dreadnaught » 18 jan 2013 23:32

Op die fiets is het idd nogal vaag ja, al ben ik dan van mening dat de range een extra pool warrant, ik zie echter wel je punt dat het dan niet RAW 100% werkt, then again this always happens.
Still in mijn optiek is de range ook deel van de statline ergo dus anders maar goed, we shall agree to disagree.
Son of a Dreadnaught
Mastah

Berichtdoor shogun » 18 jan 2013 23:58

[quote="Son of a Dreadnaught"]
Afstand tussen squads verste bolter en eerste enemy unit is 22" (BP/template staat zelfde afstand as bolter, voor gemakt zegt men dat de bouters op een lijn staan van 22"tot model 1 van vijand. met missile achterin)
Volgens de pre faq regels raken nu alleen de Bolters en missile omdat ze in bereik zijn, en alle wounds worden naar de squad gepompt ongeacht de units achterin (omdat de SM verste unit hem kon raken). ergo 8 wounds die kant op via 2 wound pools.

Met de Faq gebeurt er dit volgens mijzelf en vrij veel anderen: de bolters kunnen hen raken maar de rest van de andere squad staat buiten bereik van deze bolters en kunnen dus alleen de eerste raken (de volgende units staan steeds 1"naar achteren). ala meting zou dit zeggen je kan tot aan de 2é raken. de missile haalt de hele squad natuurlijk.
Als men dan shoot komen er weer 8 wounds via 2 pools, als de bouters logisch gezien eerst gaan en geen enkele wound gesaved wordt kunnen de overige 5 bolter wounds de squad niks meer doen, de missile kan nog steeds raken omdat zijn range lang genoeg is.

When making a Shooting attack against a unit, can Wounds from the Wound Pool be allocated to models that were not within range any of the shooting models
De 5 bolter shoten when To Hit rolls were made waar je vooraf al moet meten of je genoeg range hebt om uberhaupt te schieten
(i.e. half the targeted model are in the shooting models’ range, and half are not) De squad die 1"per model naar achter staat

sorry, maar ik heb geen idee wat je hiermee beschrijft. Kan ook te maken hebben met het feit dat ik al 6 bier op heb.. :laugh:
zover ik kan zien is het een beschrijving van de situatie waarbij wapens alleen wounds kunnen creëren binnen hun eigen "range".
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon

Berichtdoor Son of a Dreadnaught » 19 jan 2013 00:58

[quote="shogun"]sorry, maar ik heb geen idee wat je hiermee beschrijft. Kan ook te maken hebben met het feit dat ik al 6 bier op heb.. :laugh:
zover ik kan zien is het een beschrijving van de situatie waarbij wapens alleen wounds kunnen creëren binnen hun eigen "range".

Altijd de drank de schuld geven!
Son of a Dreadnaught
Mastah

Berichtdoor Terentius » 19 jan 2013 01:44

[quote="shogun"]sorry, maar ik heb geen idee wat je hiermee beschrijft. Kan ook te maken hebben met het feit dat ik al 6 bier op heb.. :laugh:

Ik snapte het ook maar half, dus aan het bier lag het volgens mij niet :laugh:

[quote="Son of a Dreadnaught"]Op die fiets is het idd nogal vaag ja, al ben ik dan van mening dat de range een extra pool warrant, ik zie echter wel je punt dat het dan niet RAW 100% werkt, then again this always happens.
Still in mijn optiek is de range ook deel van de statline ergo dus anders maar goed, we shall agree to disagree.

Stat line zei ik voor het gemak, dat staat nergens zo in de regels. Ik bedoelde gewoon Strength en AP value (wat exact zo in de regels staat) en daar valt range niet tussen. Of je moet zeggen dan de range van het wapen een special rule is, wat het volgens mij toch echt niet is. En tevens is het geeneens alléén de range van het wapen, het is de afstand van het model die het wapen draagt tot de enemy unit in vergelijking met de range van zijn wapen. En dat staat ZEKER niet in de regels.

Eigenlijk is dit totaal niet relevant voor deze discussie, maar ik dacht ik meld het even :grijns:

Wat mij gewoon logisch lijkt, is dat er gekeken wordt naar elke wapensoort en hoeveel modellen in range zijn van dat wapen. Dus als je een unit van 6 modellen pakt, 5 daarvan dragen een Flamer, de andere een Bolter. 7 modellen van de enemy unit zitten in template range van minimaal 1 van de flamers, de andere 3 zitten alleen in range van de bolter. Je moet vervolgens apart gaan rollen voor beide wapens. De Wounds van de flamer kunnen alleen op die 7 modellen ge-allocate worden, die andere 3 kunnen alleen bolter wounds krijgen.

We weten dat RaW alle 10 enemy models flamer wounds kunnen krijgen, zat die bolter er niet in dan waren het er nog maar 7. Iets wat onzin is, die bolter maakt natuurlijk de range van de flamer niet magisch langer. Maar laten we niet vergeten dat de regels voorheen net zo goed onzin waren. Toegegeven, ze zijn nu iets onzinniger. Ik hoop dat de RaI zijn zoals ik het hierboven beschreef. Er zit niks anders op dan te wachten op een nieuwe FAQ :)
Laatst bijgewerkt door Terentius op 19 jan 2013 02:05, in het totaal 1 keer bewerkt
...
Terentius
Hormagaunts

VorigeVolgende

Keer terug naar WH 40.000