Okee en dan een klein battle reportje van het eerste potje zesde editie 40K op de club.
In de ene hoek, Bob met zijn rood/paarse nids, in de andere ondergetekende met zijn dork angels.
Afgesproken om 1000 punten te spelen.
Mijn lijst (codex Dark Angels):
HQ
Librarian 120
Troops:
1x 10 man Tactical Squad (A), Plasma Pistol, Flamer en Missile Launcher 195
1x 10 man Tactical Squad (B), Plasma Pistol, Flamer en Plasma Cannon 200
1x 10 man Tactical Squad (C), Power Fist, Flamer en Missile Launcher 205
Fast Attack:
1x 5 man Assault Marines, Power Fist 150
Heavy Support:
1x 5 man Devastators, 1 Plasma Cannon, 1 Missile Launcher 130
Bob zijn lijst (bij benadering en zonder punten):
HQ
Warrior prime
Troops:
30 (?) Hormagaunts
8 Warriors
14 Genestealers + Broodlord
Fast Attack:
3 Raveners
Heavy Support:
1 Carnifex
Onze missie was Emperor's Will: Elk 1 Primary Objective in de deployment zone en 3 Secondary Objectives (Slay the Warlord, First Blood en Linebreaker). Daarnaast waren de Nightfight regels in effect, bij ons ook gelijk vanaf beurt 1. Tevens hadden we mysterious objectives: de mijn gaf een strength 4 AP- klap binnen 1", Bob had dat een capturing unit binnen 3" een 1 betere cover save krijgt.
Deployment was Vanguard Strike (diagonale deployment zones) en onze tafel was ongeveer 4ft bij 4ft. Op de foto:
(ook in het clubavond topic), kun je zien dat ik mijn Devastators in de hoge ruine in mijn deployment zone had staan. Daar bleven ze ook de hele battle.
Dit omdat ik daar mijn primary objective had.
Verder had ik daar een unit troops (A) in om het objective te bewaken/claimen. Iets voor de ruine aan de rechterkant stond de eenheid (C) met de Librarian (deze had nieuwe speeltjes, te weten twee powers uit Divination: de primaris power Presience en Precognition) . Aan de linkerkant stonden eenheden (B) en de Assault marines.
Bob had zijn primary objective in de ruine met de dobbelsteentjes op het dak. Zijn warriors stonden vanuit mij gezien daar
achter. De carnifex en hormagaunts stonden er links van. Raveners en Genestealers stonden in reserve.
Aangezien ik als eerste mocht opzetten en Bob de seize the initiative roll niet haalde, was mijn beurt de eerste.
De assault marines en eenheid (B) bewogen naar links waarbij de assault marines linksom de krater gingen, terwijl de tacticals
dat via rechtsom deden. Eenheid (C) met de Librarian ging naar voren zodat deze binnen schietafstand van de Warriors kwam.
Ik schoot wat en deed een paar wondjes. Helaas was ik vergeten om mijn librarian te gebruiken voordat ik met zijn eenheid ging
schieten, dat had mogelijk wat meer kunnen doen. Ik moet zeggen dat de nieuwe regels hier al hun voordeel begonnen te tonen,
omdat je nu met Bolters ook als je loopt een single shot mag doen op 24"
In Bob zijn beurt 1 kwamen geen van de reserve units op tafel, duh. De Carnifex en de hormagaunts gingen (allebei met ook nog een
runmove) in de richting van mijn assault marines en de warriors gingen meer in het gebouw staan. Een cover save tegen een
krakmissile is toch wel prettig.
Doordat er nog geen combat is, is deze beurt gauw voorbij.
In mijn beurt 2 liet ik de assault marines in de richting van de carnifex bewegen zonder te jumpen, zodat ik van de nieuwe Hammer
and Anvil rule (voor ieder model in de eenheid een auto hit op initiative 10 met de eigen strength en AP-) gebruik mocht maken.
Vervolgens schoot ik met de Assault Marines eenheid (B) en het Devastator Squad erop. Goed voor 1 wondje... De gets hot op het
plasma cannon van eenheid (B) werd gehaald. Mbv de Librarian en de Presience Power werden de warriors onder schot genomen. Nu
begonnen er al wat modellen te sneuvelen. Vervolgens de close combat. Hierbij werd de Carnifex gesloopt, dankzij het falen van 2
armour saves tegen strength 4 hits, want de Sergeant met Power Fist maakte het daarna af. First Blood voor de Dark Angels...
Na een 1" consolidation stonden de 3 overgebleven veel te dichtbij de Hormagaunts.
Bob maakte daar dan ook gretig gebruik van in beurt 2. Eerst kwamen echter de Genestealers op tafel. Doordat Bob een 6 gooide kon
hij ze met de outflank vlak bij mijn primary objective plaatsen. Omdat er tegenwoordig niet meer gecharged mag worden als je
opkomt vanuit reserves (gelukkig maar anders was dit heel akelig geweest), is het enige wat hij kon doen, ze wat uitspreiden
tegen template wapens.
De warriors komen weer wat verder naar voren, maar gaan niet nog veel verder de ruine uit. Op deze manier kunnen ze nog een
coversave claimen of ik kan alleen de modellen slopen die "in the open" staan.
In close combat wordt er niks gesloopt met overwatch en de Assault Marines zijn dood voordat ze ook maar 1 wond konden uitdelen.
Met de consolidation komt Bob niet heel veel verder.
In mijn beurt 3 beweegt eenheid (C) terug naar de ruine zodat de psyker Presience op eenheid (A) kan casten. Dat is niet lief
voor Bob, maar het helpt wel. Eenheid (A) beweegt door de ruine heen zodat zo veel mogelijk modellen kunnen schieten op de
genestealers. Na wat schieten staat alleen de broodlord en nog twee genestealers op tafel. De broodlord heeft op dit punt al 1 of
2 wondjes. De hormagaunts verliezen ook wat modellen aan shooting.
In Bob zijn beurt 3 komen de Raveners nog niet. De hormagaunts bewegen in de richting van eenheid (B). De warriors shufflen weer wat rond het objective (ivm wound allocation). De hormagaunts chargen eenheid (B) en de genestealers eenheid (A). Na wat overwatch is er slechts 1 genestealer in combat, die prompt niks sloopt en in retour het loodje legt. De hormagaunts slopen 3 space marines tegen 2 en ik haal de leadership/morale test.
In beurt 4 gaat eenheid (B) weer terug naar de voorkant van de ruine (door de binnenplaats van het gebouw heen) om het weer te verdedigen. Eenheid (C) gaat weer in de richting van de Warriors. Al mijn eenheden schieten op de warriors en er worden her en der wounds uitgedeeld. Omdat mijn Librarian te dicht bij Bob zijn eenheid staat, moet ik mijn psykertest op 3D6 nemen met een 11 faal ik die, maar gelukkig geen dubbel 1 of dubbel 6. Jammer... scheelt weer wat hits.
Na het schieten ligt de Warrior prime echter wel aan gort. Voordeel van de nieuwe targeting regels, hoewel ik bij terugkijken en dit opschrijven met realiseer dat we de look out sir hier vergeten zijn. Dat betekent dat ik hier een Slay the Warlord objective heb gescoord.
In close combat sneuvelen er over en weer wat hormagaunts en space marines, maar de combat blijft.
In Bob's beurt 4 komen eindelijk de Raveners. Die duiken achter het gebouw met het objective op. Met een run move spreiden ze wat uit.
De warriors chargen eenheid (C). Mbv de power fist en de librarian zijn force sword sloop ik wat modellen om er uiteindelijk zelf 2 te verliezen. Omdat de mijne echter meer wounds deden, moest Bob morale testen. Die haalt hij automatisch omdat zijn eenheid fearless is. Fearless eenheden moet je tegenwoordig tot de laatste man uitroeien.
De andere combat kent over een weer wat verliezen, hoewel de twee voorste mannetjes die de klappen kregen het vrij heroisch lang uithielden voordat ik andere modellen de wounds uit de woundpool moest gaan toekennen. Ik meende dat het deze keer een draw was na de wounds.
In mijn beurt 5 kan ik nergens op schieten. In combat sneuvelen de warriors dankzij de power fist en force weapon shenanigans. Met de consolidation beweeg ik naar Bob zijn deployment zone en zijn objective toe. Een beetje om de greedy bastard te gaan uithangen en ook zijn objective te claimen aangezien de mijne aardig veilig is.

In de andere close combat sterven er weer wat hormagaunts en nog 1 space marine. Het begint zich uit te dunnen.
Bob gaat voor dood of de gladiolen en de raveners, die geen last hebben van terrein en 12" mogen lopen, chargen eenheid (C).
Prompt slachten deze de raveners af. De andere combat is even eenzijdig. Er sneuvelt geen marine en de laatste hormagaunt weet weg te breken uit combat.
Er kwam nog een zesde beurt, door de rol aan het einde van beurt 5, maar Bob gaf op dat punt op. Met slechts 1 vluchtende Hormagaunt op tafel en de garantie dat ik ook zijn objective zou kapen en daarmee uiteindelijk ook alle secondary objectives uitgevoerd had, was het inderdaad niet zinvol om dat verder te gaan uitvoeren.
Resultaat:
Dark Angels 5 (9) VP vs Tyranids 0 VP
Geleerde lessen:
-Sergeants (en aanverwante upgrades) zijn niet meer onkwetsbaar tegen shooting. Vooral nobs e.d. zullen dit gaan merken. Zorgvuldig positioneren wordt de norm.
-dat geldt ook voor multi-wound models
-psykers zijn nuttig(er)
-shooting is veel beter geworden
-overwatch klinkt leuk, maar in de praktijk is het eerder een pling-pling effect. Echter het wordt pas ziek met een psyker met Divination en de eerste power Foreboding.
En een volgende keer niet meer vergeten:
-Look out sir...
En verder op de painting tafel:
-Anima Tactics:
Anna Never en
Theurgia (Hiro's Gear)
-15 repaints voor het aankomende NK D&D miniatures: 12 Black Woods Dryads, 1 Jaraxle, 1 Cattie-Brie, 1 Regis