Warhammer Ancient II

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Re: Warhammer Ancient II

Berichtdoor Beastherder » 04 okt 2009 14:54

Afgelopen donderdag bereikten mn romeinen een nieuwe mijlpaal in hun ontwikkeling.
Voor het eerst mochten ze met zn allen in een koffer naar de kelder van Moenen om daar een speeltafel te betreden. :thumbup:

Afbeelding

Joost had zn Kelten verzameld en was bereid zn barbaren-massa op mijn jongens af te sturen. Allebei hadden we practisch nul ervaring met onze legers en de regels, dus het was voor allebei een beetje aftasten. :unsure:
Afbeelding

Voor de battle had ik nog even snel wat dobbelstenen gekocht met romeinse cijfers er op (wel zo ‘fluffy’ ), en dat was misschien wel de beste tactische beslissing van mij in de hele battle, want de hoeveelheid geluk die ik had was echt beschamend (sorry Joost :dunno: )
Mn artillerie deed goed zn best, en zoals verwacht was de stenengooiende Tormenta zeer pijnlijk voor de grote blokken Keltische infantrie, maar ook de Bolt Trower deed het boven verwachting goed, maar dat kwam voornamelijk door mn belachelijke dobbel-rollen. :disturbed:
Na een onfortuinlijke inschattingsfout van mn tegenstander konden mn legionairs zijn cavalerie chargen, en mijn cavalerie chargde zijn Warlord. De Romeinen maakten hun reputatie waar en maakten korte metten met deze 2 eenheden. B)
Afbeelding
Afbeelding

Hiermee zaten de Kelten flink in de problemen, en toen mn Tormenta ook nog het grote blok infantrie op de vlucht liet slaan was het eigenlijk wel een verloren zaak voor de barbaren.
Afbeelding

Joost probeerde er met zn slingers en fanatics nog wat van te maken, maar het mocht niet meer baten. Geen tweede Teutoberg Forest deze avond. :tu:
Afbeelding

Al met al een zeer vermakelijke battle en zeker voor herhaling vatbaar. :yes:

Belangrijkste leerpunten:
- Zoek alles op en check het allemaal nog eens! Zo gauw je er van uit gaat dat je het wel weet of dat het wel hetzelfde zal zijn als gewoon Warhammer zit je er naast. :nono:
Al met al maakten heel wat kleine foutjes die avond, maar gelukkig zaten er (waarschijnlijk) geen battle-bepalende bij.
- Slingers zijn eng! :disturbed: Toen die skirmishers eenmaal binnen short range kwamen waren dat opeens héél veel schoten die op mn legionairs afkwamen.
Mijn trage blokken legionairs doen niks tegen die M5 skirmishers en er op schieten heeft ook weinig zin.
Maar snel wat Auxilliary Infantry aanschaffen. :yes: Als combat infantry die mag kiezen om te skirmishen (en mag wisselen tussen skirmish en vaste formatie tijdens een battle) zijn die jongens ideaal om mn blokken legionairs te beschermen tegen dit gevaar.

(en maar weer een typisch voorbeeld hoe de regels en armylist je drijven naar historische correctheid: Legionairs zijn superhard maar hebben echt ondersteunende troepen nodig om te kunnen functioneren :D )
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 11 okt 2009 15:52

[quote="Beastherder"]Maar snel wat Auxilliary Infantry aanschaffen. :yes: Als combat infantry die mag kiezen om te skirmishen zijn die jongens ideaal om mn blokken legionairs te beschermen tegen dit gevaar.

Zo gezegd, zo gedaan :D
Afbeelding

Deze jongens in elkaar plakken en een 2e unit cavalerie aanschaffen en ik heb een 1500pts legertje :tu:
en dan snel door naar de 2000 uiteraard.

Ook nog geschilderd natuurlijk, en mn grote artillerie stuk is nu ook af.
Erg indrukwekkend ding, en zeker een grote aandachttrekker in het leger.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tussendoor pruts ik langzaamaan ook verder aan mn Kelten en voor mn eerste 1000pts heb ik nu een unit van 23 Fanatics + Druïde in elkaar zitten. Zien er lekker wild en chaotiscch uit. Lang leve de Warlord modellen :tu:
Lijken me erg leuk om te schilderen, maar zal nog even duren voor ik ze in mn schema kan passen :dunno:
Afbeelding

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 29 nov 2009 12:48

Ja, ook hier word nog wel s aan gewerkt :D

4 veteranen met extra pantser
(maar geen tijd meer voor de bases)
Afbeelding

[quote="Beastherder"]Nu nog een kleine kelt met een grote, blonde snor en vleugels op zn helm, een grote kelt met oranje vlechtjes en een blauw-witte broek en een klein wit hondje :wink:

Teaser! :wink:
Afbeelding

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Lex » 29 nov 2009 13:52

Idefix! :D

Mooie veterans :tu:
Legers die ik speel: Warhammer 40k: Dark Angels Warmachine: Protectorate of Menoth, Cygnar
Lex
Space Zoat in Tilea

Berichtdoor Squiggoth » 29 nov 2009 17:02

Idéfix! :wub: (of is het Bobby?)

Die veteranen zien er erg hip uit meneer Peeters .... versleten en vermoeid zonder de elite-uitstraling kwijt te raken. B) Ga je ze nog stoppelbaarden en moddervlekken geven of hou je ze clean?
Squiggoth

Berichtdoor Beastherder » 06 dec 2009 16:37

Tip opgevolgd, en het werkt uitstekend :tu:

Beetje grijs, wat water er bij en op die kin smeren.
nooit gedacht dat zo iets simpels zo effectief kan zijn :)

dus hier de zelfde 4 veteranen, maar nu met bases en ze zijn nu allemaal hun scheermes vergeten.
Afbeelding

close-up van gezicht.
als dit geen doorgewinterde, taaie veteraan is, weet ik het ook niet meer :D
Afbeelding

Nu ik dit trucje ook door heb denk ik dat wel meer van mijn modellen voortaan vergeten waar een scheerapparaat voor is -_-

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 25 dec 2009 20:19

Weer 4 veteranen er bij

Afbeelding

En dat maakt 12 van de 20, dus over de helft! :thumbup:

Afbeelding

Dat maakt het wel verleidelijk om even door te bikkelen en die unit af te krijgen, dus de command group staat al in de primer :D

ook een nieuwe aanschaf gedaan voor mn romeinen:
Testudo! B)
Afbeelding

Heel stoer resin setje, en toch een stuk leuker als gewoon zeggen 'die unit staat in testudo formatie'
wel nog even wat werk om schoon te maken en te schilderen, natuurlijk, maar dat komt vanzelf

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 03 jan 2010 16:57

Ook weer geschilderd van de week, tussen de kerst en nieuwjaarskaters door.

Dit keer de command jongens van mn veteranen, want die unit wil ik nu wel afkrijgen :yes:

Flink wat meer details, natuurlijk, en ook wat kleurrijker als de 'gewone' troepen, dus wat meer werk
Afbeelding
Van links naar rechts: Cornucen (muzikant) Optio (nr 2 onder de centurion) Signifer (vaandeldrager) en natuurlijk de Centurion (commandant)

En een close-up van de Centurion
Afbeelding

Dit is een metalen model, geen plastic, verkocht als Primus Pilus, de 'eerste speer' centurion, de centurion van de eerste centurie van het eerste cohort, oftewel de hoogste militaire rang haalbaar in een gewone diensttijd.
Leek mij een prima leider voor mn veteranen :yes:

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 10 jan 2010 16:44

Afgelopen week niet genoeg geschilderd om wat nieuws te kunnen laten zien, maar wel flink geknutseld.

Belangrijkste uitbreiding zijn de Auxilliary Infantry

Afbeelding

(de tekenaar van de doos heeft er nog een leuke referentie in gestopt. bonuspunten voor wie m snapt :wink: )
Afbeelding

Een hele veelzijdige unit om er bij te hebben.
Je kan ze inzetten als extra blok infantrie, maar dan wat goedkoper in punten als legionairs en nog steeds met hele redelijke stats.
Maar ze zijn Light Infantry, dus ze kunnen ook skirmishen, en zo de legionairs beschermen tegen al die vervelende skirmishers met slings en javelins waar die slome blokken anders niks tegen kunnen doen.

Je kan zelfs het pantser thuis laten, ze javelins geven, en dan zelf irritant je tegenstander gaan lastig vallen (maar daar heb ik wel andere modellen voor nodig)

en dus heb ik hier 20 Auxillaries voor mn uitbreiding naar 1500 pts

Afbeelding
Afbeelding

en 2 willekeurige individuele modellen om ze wat beter te zien
Afbeelding

Als Light Infantry krijgen ze maximaal +2 rank bonus ipv +3, vandaar de 7-7-6 opstelling ipv de traditionele 5x4 voor 20 modellen.
Tegen Joost zn Kelten zal ik ze waarschijnlijk opsplitsen in 2 units en laten skirmishen (slingers zijn eng -_- ) maar ik heb ze toch maar zo gemodelleerd dat ze toch in een blok passen als dat een keer beter uitkomt (tegen Theo zn Assyriers misschien? :wink: )

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 10 jan 2010 17:07

Even de Auxillary Standard er uit gehaald voor wat extra aandacht.

Afbeelding

Dit model is oorspronkelijk niet bedoeld voor de Auxillaries, maar als vexilifer voor de gewone legionairs.
Ik heb m gekozen voor mn Auxillaries omdat ik er mn Bataafse thema wat mee kan versterken.
Hij heeft een gezichtsmasker op, iets dat veelvuldig word ge-associeerd met de Bataven (een aantal in Nijmegen gevonden exemplaren zijn te zien in het Valkhofmuseum :wink: ) en hij heeft een mooie stoffen vlag waar ik de naam van de eenheid op kan schilderen B)
II COHort EQuites BATAVorum

Om het model te laten passen bij de rest van de eenheid heeft ie van greenstuff 2 broekspijpen gekregen, want als oorspronkelijke romein droeg hij zoiets barbaars natuurlijk niet :D

Ook heb ik de oorspronkelijk staf van de vlag vervangen door een mooi stuk staal.
De wit-metalen staf was veel te zacht en boog bij het minste al krom, dit is veel sterker :yes:

Dat zelfde heb ik ook gedaan bij de vergelijkbare vlag van mn Auxiliary Cavalry.
Hand voorzichtig uitboren en staf achter de vlag weg-dremelen, en ik heb een vlag die het transport naar een speeltafel kan overleven.
Afbeelding

Beastherder
BOFH

VorigeVolgende

Keer terug naar Hive Novio Blogs