Voor het eerst mochten ze met zn allen in een koffer naar de kelder van Moenen om daar een speeltafel te betreden.

Joost had zn Kelten verzameld en was bereid zn barbaren-massa op mijn jongens af te sturen. Allebei hadden we practisch nul ervaring met onze legers en de regels, dus het was voor allebei een beetje aftasten.

Voor de battle had ik nog even snel wat dobbelstenen gekocht met romeinse cijfers er op (wel zo ‘fluffy’ ), en dat was misschien wel de beste tactische beslissing van mij in de hele battle, want de hoeveelheid geluk die ik had was echt beschamend (sorry Joost
)Mn artillerie deed goed zn best, en zoals verwacht was de stenengooiende Tormenta zeer pijnlijk voor de grote blokken Keltische infantrie, maar ook de Bolt Trower deed het boven verwachting goed, maar dat kwam voornamelijk door mn belachelijke dobbel-rollen.
Na een onfortuinlijke inschattingsfout van mn tegenstander konden mn legionairs zijn cavalerie chargen, en mijn cavalerie chargde zijn Warlord. De Romeinen maakten hun reputatie waar en maakten korte metten met deze 2 eenheden.

Hiermee zaten de Kelten flink in de problemen, en toen mn Tormenta ook nog het grote blok infantrie op de vlucht liet slaan was het eigenlijk wel een verloren zaak voor de barbaren.

Joost probeerde er met zn slingers en fanatics nog wat van te maken, maar het mocht niet meer baten. Geen tweede Teutoberg Forest deze avond.

Al met al een zeer vermakelijke battle en zeker voor herhaling vatbaar.
Belangrijkste leerpunten:
- Zoek alles op en check het allemaal nog eens! Zo gauw je er van uit gaat dat je het wel weet of dat het wel hetzelfde zal zijn als gewoon Warhammer zit je er naast.
Al met al maakten heel wat kleine foutjes die avond, maar gelukkig zaten er (waarschijnlijk) geen battle-bepalende bij.
- Slingers zijn eng!
Toen die skirmishers eenmaal binnen short range kwamen waren dat opeens héél veel schoten die op mn legionairs afkwamen.Mijn trage blokken legionairs doen niks tegen die M5 skirmishers en er op schieten heeft ook weinig zin.
Maar snel wat Auxilliary Infantry aanschaffen.
Als combat infantry die mag kiezen om te skirmishen (en mag wisselen tussen skirmish en vaste formatie tijdens een battle) zijn die jongens ideaal om mn blokken legionairs te beschermen tegen dit gevaar.(en maar weer een typisch voorbeeld hoe de regels en armylist je drijven naar historische correctheid: Legionairs zijn superhard maar hebben echt ondersteunende troepen nodig om te kunnen functioneren
)

(of is het Bobby?)