Warhammer Ancient II

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Warhammer Ancient II

Berichtdoor Beastherder » 10 aug 2008 18:35

Na mijn eerdere pogingen om een Warhammer Ancient leger te maken van 1:72 modellen ( Zie Hier ) ga ik het nu proberen in 28mm.

1:72 kan prima en heel goedkoop, maar de kleine schaal zorgt er voor dat ik niet erg veel enthousiasme kan opbrengen voor het schilderen. :(

De aanleiding is dit nieuwe bedrijf:
Warlord Games
o.a. opgezet door Paul Sawyer (de meesten van ons wel bekend van de White Dwarf) maken ze heel stoere Romeinen en Kelten.
Sinds kort zijn ze ook te bestellen door het Spelkwartier in Arnhem, en ik kon de verleiding niet weerstaan om 2 doosjes te bestellen om uit te proberen B)

Modellen zien er erg goed uit, kan niet wachten om er een paar te schilderen :P

Afbeelding
Afbeelding
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 17 aug 2008 15:44

Eigenlijk hoor ik mn 40k leger af te krijgen, maar ik kon de verleiding niet weerstaan om 2 testmodellen te maken

1 Romein

Afbeelding
Afbeelding

nog geen schildontwerp.
daar krijg je decals voor, maar die zijn niet van het legioen dat ik wil hebben :P
ze hebben nog andere ontwerpen, dus die ga ik nog een keer bestellen.

en 1 Kelt
Afbeelding
Afbeelding

geruite broek is aardig gelukt, en voordat mensen mij te hoog inschatten, dat schildontwerp is een sticker -_-

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 21 sep 2008 20:01

Eigenlijk zou ik aan mn 40k-legers moeten werken, maar aangezien dit de boeken zijn die ik de afgelopen weken heb gelezen is het wel duidelijk waar mn gedachten naar uit gaan :P

Afbeelding

Dus ik heb mn eerste groepje legionairs geschilderd
Afbeelding

En, samen met mn eerste testmodel, krijg je al een aardig idee van een unit
Afbeelding

En na wat knippen en plakken van plastic beginnen de echte units ook al ergens op te lijken.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 28 sep 2008 20:35

En de 2e groep romeinen
(nog zonder base, maar ik wou ze toch al laten zien)

Afbeelding

En zo zit ik al over de helft van een unit van 20 en begint de uiteindelijke vorm duidelijk te worden :wub:
(die rode kruizen op de base waren om mezelf eraan te herinneren wie de bronzen helmen moesten krijgen, die verdwijnen dadelijk uiteraard onder het zand)

Afbeelding

Ik probeer wel wat variatie in de unit te krijgen, want volgens de laatste theorieën was de uitrusting van de legionairs lang niet zo gestandariseerd als wel word gedacht.
Dus wat bronzen helmen ipv ijzer en variatie in de kleur van de kleding zorgen er ook voor dat de unit visueel wat interessant blijft.
Afbeelding

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 28 sep 2008 21:15

Dr zijn meerdere regels verkrijgbaar voor 28mm figuren uit de oudheid (zoals bv Fields of Glory) maar ik ga ze gebruiken voor Warhammer Ancient Battle, en dat speelt eigenlijk gewoon als Warhammer.

Wat variaties voor Psychology en om historische wapen wat beter tot hun recht laten komen (en geen regels voor Magic en Draken ;) ) maar de basis is puur Warhammer.

Ik ben ook erg benieuwd naar de nuances, want ik heb zelf ook nog nooit een potje gespeeld :P
Ik heb 2 lijstjes gemaakt voor 500pts Romeinen en Kelten, en als dat in elkaar zit (niet per se geschilderd) kan ik niet wachten om het een keer te proberen.
Maar dan moet ik eerst nog wat meer modellen aanschaffen, en ik probeer de grote stapel ongeschilderde projecten eerst wat kleiner te maken -_-

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 05 okt 2008 16:20

Yep, in het begin van de romeinse geschiedenis, moest iedere soldaat gewoon zn eigen wapenrusting leveren, en werden ze dan ook verdeeld in verschillende catgorieën afhankelijk van hoeveel ze konden veroorloven.

In de tijd van deze jongens was het idd een volledig beroepsleger (met uitzondering van de officieren, dat waren nog steeds 'vrijwilligers' uit de rijkste klasse) maar vergis je niet, alle uitrusting én evt. reparaties konden de legionairs zelf betalen. Dat werd gewoon ingehouden van de loon -_-
De uitrusting was gestandariseerd in de zin dat iedere legionair op dezelfde manier vocht, dus geen categorieën meer, alleen zware infantrie.
Dat betekent dus pantser, groot schild, helm, zwaard en 2 zware werpsperen.
Maar in een tijd van voor grote fabrieken met lopende band kon er in de specifieke constructie van deze spullen toch flink wat variatie ontstaan.
Er zijn bv flink wat verschillende varianten van helmen gevonden, vaak op dezelfde plaats uit dezelfde tijd, en ook de lengte van zoiets standaards als de beroemde Gladius-zwaarden kon uiteenlopen van 60 tot 80 cm.
Zeker als een eenheid wat actie heeft gezien en spullen vervangen moesten worden met wat er verkrijgbaar is, is het erg waarschijnlijk dat er binnen zo'n eenheid flink wat verschillen te zien zullen zijn, zeker als je bedenkt dat de individuele soldaat ook de vrijheid kreeg om zelf op eigen kosten zn uitrusting te verbeteren en verfraaien.
Dit alles weten we omdat er op een paar unieke locaties gedeeltes zijn gevonden van de dagelijkse administratie van romeinse legerkampen:
In te houden loon Lucius A. 2 sestertie - reparatie pantser, etc.

Dit geeft mij dus de historische vrijheid om mijn modellen te varieren en zo de eenheid visueel wat aantrekkelijk te houden :D

Laat ik ook meteen een WIP plaatje zien van de command group van mn legionairs
Afbeelding
Afbeelding

Ze dragen Lorica Hamata (malienkolder) en Lorica Squamata (schubbenpantser) om mijn verhaal over variatie van net maar te benadrukken. Deze pantservarianten bleven de hele tijd bestaan naast het beroemde platenpantser en zouden blijven bestaan lang nadat het platenpantser weer verdwenen was. -_-

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Sander » 05 okt 2008 17:28

Nice, ga zo door Frank B)
Sander
Tau kung-fu master

Berichtdoor Beastherder » 13 okt 2008 16:39

Goh, erm.... bedankt Martijn, dat ik daar niet zelf aan gedacht had! :doh:

het staat nog wel zo duidelijk in alle geschiedenisboeken:
"De mannen van Legio X Fretensis verzamelden zich om hun bannieren met ork glyphs (glyphae orkus) en slaakten hun beroemde strijdkreet ' Waaagh' "
-Julius Caesar, De Bella Gallica
-_-

Maar helaas, ze zijn al af, dus dat gaat niet meer ;)
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben er erg tevreden mee, en ik heb al een nieuwe doos romeinen romeinen besteld (veteranen met extra pantser :wub: ), maar nu ga ik weer even wat Marines schilderen -_-

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 26 okt 2008 21:24

Natuurlijk hoor ik eerst mn 40k-legers af te maken, maar ik heb toch weer wat nieuwe aankopen gedaan voor mn romeinen-fixatie :D

Afbeelding

Boekje is gewoon erg interessant,
die Veterans zijn hele stoere pupkes, waarvan de bits ook fraai te combineren zijn met de 'gewone' legionairs voor nog meer variatie B)

Ik kon de verleiding niet weerstaan om er 2 in elkaar te plakken.

Een centurion, met flink veel onderscheidingen, cape en zijn beroemde wijnrank.
(het lijkt gewoon een houten stok, maar dit was een zeer significant statussymbool voor een centurion, en stond symbool voor zijn recht om fysieke straffen uit te delen aan romeinse burgers, die daar buiten het leger in theorie immuun voor waren)
Afbeelding

En een hele stoere veteraan, die zijn soldij heeft geïnvesteerd in flink wat extra bescherming.
Let op de extra pantser op zn zwaardarm, voorste been en de helmvariant met extra verstevigingsbanden over de top.
De pose is ook zeer fraai, lekker aggressief.
Afbeelding

Een legionair tekende voor 25 jaar, dus wat oude grijsaards tussen de soldaten was zeker niet uitzonderlijk.
Ook na die 25 jaar hadden velen geen zin om een beetje op een boerderij van een pensioentje rond te komen en tekenden weer bij.
Er zijn zelfs gevallen bekend van echte ijzervreters die zelfs een tweede keer bijgetekend hebben, en dus minstens 66 jaar oud moeten zijn geweest toen ze begonnen aan hun volgende 25 jaar :blink:
kans dat ze die daadwerkelijk ook hebben uitgediend is uiteraard zo goed als nihil :nono:

Beastherder
BOFH

Re: Warhammer Ancient II

Berichtdoor Beastherder » 05 jul 2009 21:27

Na de grote teleurstelling van het aflasten van het romeinenfestival in Xanten :snif: , vond ik dat ik op een andere manier aan mn romeinen-kick moest komen. -_-

Na een goede tip van Joost vond ik een prachtwinkel in Utrecht, Subcultures. Die jongens hebben heel veel pupkes op voorraad die je zelden in winkels vindt.
Reaper Minis, Avatar of War, Micro-art Studio en vele anderen hangen daar gewoon aan het rek, en dus ook mijn geliefde WarlordGames romeinen :yes:
De prijzen waren ook nog s goedkoper als direct bestellen, zelfs met de lage pond van nu, en nog voordat je nadenkt over de verzendkosten. Héél verleidelijk dus ^_^

Ik heb me dus heel erg ingehouden en niet de complete voorraad weggekaapt, maar het kostte erg veel moeite :P

De opbrengst van de middag:
Afbeelding

Schilderen met deze warmte zit er niet in, maar knippen en plakken blijft leuk, dus mn unit Veteran Legionairs zit in elkaar, met een nieuwe metalen centurion én optio
Afbeelding

Beastherder
BOFH

Volgende

Keer terug naar Hive Novio Blogs