Yep, in het begin van de romeinse geschiedenis, moest iedere soldaat gewoon zn eigen wapenrusting leveren, en werden ze dan ook verdeeld in verschillende catgorieën afhankelijk van hoeveel ze konden veroorloven.
In de tijd van deze jongens was het idd een volledig beroepsleger (met uitzondering van de officieren, dat waren nog steeds 'vrijwilligers' uit de rijkste klasse) maar vergis je niet, alle uitrusting én evt. reparaties konden de legionairs zelf betalen. Dat werd gewoon ingehouden van de loon
De uitrusting was gestandariseerd in de zin dat iedere legionair op dezelfde manier vocht, dus geen categorieën meer, alleen zware infantrie.
Dat betekent dus pantser, groot schild, helm, zwaard en 2 zware werpsperen.
Maar in een tijd van voor grote fabrieken met lopende band kon er in de specifieke constructie van deze spullen toch flink wat variatie ontstaan.
Er zijn bv flink wat verschillende varianten van helmen gevonden, vaak op dezelfde plaats uit dezelfde tijd, en ook de lengte van zoiets standaards als de beroemde Gladius-zwaarden kon uiteenlopen van 60 tot 80 cm.
Zeker als een eenheid wat actie heeft gezien en spullen vervangen moesten worden met wat er verkrijgbaar is, is het erg waarschijnlijk dat er binnen zo'n eenheid flink wat verschillen te zien zullen zijn, zeker als je bedenkt dat de individuele soldaat ook de vrijheid kreeg om zelf op eigen kosten zn uitrusting te verbeteren en verfraaien.
Dit alles weten we omdat er op een paar unieke locaties gedeeltes zijn gevonden van de dagelijkse administratie van romeinse legerkampen:
In te houden loon Lucius A. 2 sestertie - reparatie pantser, etc.
Dit geeft mij dus de historische vrijheid om mijn modellen te varieren en zo de eenheid visueel wat aantrekkelijk te houden
Laat ik ook meteen een WIP plaatje zien van de command group van mn legionairs
Ze dragen Lorica Hamata (malienkolder) en Lorica Squamata (schubbenpantser) om mijn verhaal over variatie van net maar te benadrukken. Deze pantservarianten bleven de hele tijd bestaan naast het beroemde platenpantser en zouden blijven bestaan lang nadat het platenpantser weer verdwenen was.