Voor wie alle regels alvast wilt zien, de jongens van Square Based hebben het boek 'per ongeluk' al in handen gekregen
https://www.youtube.com/watch?v=d_O2wcdeQe4Peasant Levy is WS2, Ld5, met Horde en Warband voor 4(!)pts per model
Dus Cathay heeft nu toegang tot Goblins
Met die Strike First speren zie ik een (heel) groot blok van die gasten wel nut hebben, maar ik denk dat ik de mijne bouw als boogschutters.
Geen zin in nog een horde leger na mijn Skaven
Crane Gun is inderdaad bijna hetzelfde als een Skaven Jezzail (...)
Jezzails zijn best handig bij mn Skaven, dus geen enkele reden waarom dat bij Cathay anders zou zijn.
Dat was de eerste indruk, maar nu ik de exacte regels heb kunnen bekijken even een uitgebreidere analyse.
Kort gezegd zijn de Cathay jezzails duidelijk beter dan de Skaven variant.

Om te beginnen de punten
Skaven Jezzail -
19ptsCathay Crane Gunners -
16ptsNou is de Skaven AP-3 wat beter dan de AP-2, Armour Bane (2), maar de Crane Gunners hebben ook wat betere Ld én light armour
En dan het schild.
Eerste indruk was dat het hetzelfde was als de Skaven pavise, maar vergelijk de twee regels
Skaven Pavise
A Pavise gives its wielder a 4+ armour value against attacks made by enemy models that lie within the wielder’s front arc. However, a pavise offers no protection against attacks made by enemy models that lie within the wielder’s flank or rear arcs.
Cathay tower shield
A tower shield is a shield that improves its wielder’s armour value by 3 (rather than the usual 1) against attacks made by enemy models that lie within the wielder’s front arc. However, a tower shield offers no protection to its wielder against attacks made by enemy models that lie within the wielder’s flank or rear arcs
Cathay schild is te combineren met andere armour, Skaven niet. Dus met de light armour die de Cathay jongens hebben is dat een 3+ save, niet 4+.
En het is specifiek een
schild, dus dat betekent dat ze als Regular Infantry ook gebruik kunnen maken van de Parry regel voor een 2+ save in combat???
(Die laatste is misschien wat discutabel, maar ik geloof dat dat werkt

)
En als laatste hebben ze de optie om Reserve Move te kopen voor +2pts per model
Geeft ze de mogelijkheid om te schieten alsof ze stil hebben gestaan en daarna te repositioneren voor de volgende beurt (waarin ze weer schieten alsof ze stil hebben gestaan)
En dan dus nog steeds een puntje goedkoper dan Skaven Jezzails.
Maar Cathay is absoluut niet OP of zo.

Excuseer me even terwijl ik twee van die nieuwe Batallion Box pre-order....