Warhammer Old World

Warhammer Age of Sigmar, Kings of War, 9th Age

Moderator: theWoodcutter

Re: Warhammer Old World

Berichtdoor Beastherder » 11 jun 2025 09:37

Oh jee :o

Beastmen zijn nog niet eens fysiek in de winkels gearriveerd en we krijgen al ontwerp-artikelen over Cathay?
https://www.warhammer-community.com/en-gb/articles/1ovkvf4r/old-world-almanack-building-the-celestial-empire-of-grand-cathay/

Dit zijn het soort artikelen dat ze uitbrengen als de release héél dicht bij is (als in: dit weekend pre-orders)
Zal toch niet? :panic:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Bobske » 11 jun 2025 14:57

Nee, rustig aan ze hebben het over de komende weken nog artikelen.

Eerst zal wel HH als grote zomer release komen en Cathay daarna?

Goed artikel, interessant en slim hoe ze de Chinese cultuur wel eer aan willen doen
(NO Skulls!) :grijns: B)
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids, Kill-Team; Raveners & Death Watch, ToW: Chaos Warriors, Warcry: Untamed Beasts
Bobske
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 12 jun 2025 09:26

Goed artikel, interessant en slim hoe ze de Chinese cultuur wel eer aan willen doen

Ja, klassiek warhammer had nog wel s de neiging om wat 'cultureel ongevoelig' te zijn, of zelfs ronduit racistisch (*kuch* pygmies *kuch*)
Andere tijden, zullen we maar zeggen :roll:

Ook bij latere edities kan je, als je terug kijkt, toch wel kritisch zijn over het feit dat alle menselijke facties Europees zijn (Empire, Bretonnia) terwijl alles buiten Europa niet-menselijk is.
(Midden-Oosten is Undead en Chaos Dwarfs, Azië is Ogres en Hobgoblins, Zuid-Amerika is Lizardmen, etc.)
Natuurlijk werd er in de fluff alijd wel benoemd dat er ook andere mensen waren, Cathay werd al in de allereerste editie genoemd, maar niet als speelbare facties.
Vrij zeker dat daar geen kwade bedoelingen achter zaten, maar je zou er een bepaalde verkeerde boodschap in kunnen vinden :whistle:

Nu we dus eindelijk een niet-Europese menselijke factie gaan krijgen is die balans wat meer hersteld.
Wie weet later nog meer?

Heel goed om te zien dat ze de tijd hebben genomen om de research te doen en het Chinese aspect 'correct' te krijgen.
Als ze Cathay 20 of 30 jaar geleden hadden gedaan is het heel waarschijnlijk dat het generiek 'aziatisch' was geworden, met bv Koreaanse, Japanse of Indische elementen die voor iemand meer bekend met de Chinsese geschiedenis/cultuur als heel fout waren overgekomen.

Voor een uitstekende review van de historische invloeden van de nieuwe mini's:
https://www.youtube.com/watch?v=tGr5ZBawDeU

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 13 jun 2025 13:05

Meer Cathay:
https://www.warhammer-community.com/en-gb/articles/zscdwwzf/old-world-almanack-a-short-history-of-cathay/

Heel interessant allemaal
EN
What’s rare is for the Dragons to come to the Old World at the head of an army that looks like it could be an invasion fleet – which is what we get into in the second Cathayan Arcane Journal…

Tweede wave al bevestigd?

we decided that while there are indeed Vampires in Grand Cathay, they aren’t relevant to the stories we are telling in the Old World.
Ah, boeh! :snif:
:wink:

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 17 jun 2025 09:40

Dit zijn het soort artikelen dat ze uitbrengen als de release héél dicht bij is (als in: dit weekend pre-orders) Zal toch niet? :panic:
Nee, rustig aan, ze hebben het over de komende weken nog artikelen.

Ahem :wink:
https://www.warhammer-community.com/en-gb/articles/piux6zf8/sunday-preview-grand-cathay-marches-from-nan-gau/

Yup, ze komen er aan!
Dat is dan toch echt eerder dan ik had verwacht.
Dacht toch dat ze eerst die nieuwe editie 30k uit zouden brengen en die Matched Play regels met de FAQ update (die komt nu tegelijkertijd)

Lijkt er op dat mijn plan om al mn Skaven af te krijgen voordat Cathay uit komt niet gaat lukken :laugh:

Vrij zeker dat er zondag bij de Batallion Box 'while stocks last' stond, maar dat lijkt nu verdwenen :scratch:
Gelukkig maar, want ik vermoed dat dat anders zo'n doos zou worden die binnen 5 seconden is uitverkocht.
Kan nog steeds hard gaan, maar hopelijk kun je nu gewoon wachten tot hij weer beschikbaar word als de eerste golf op is.

Edit:
Oh wacht, ik heb het niet gedroomd, het staat er gewoon, helemaal onderaan het artikel
* CORRECTION: A previous version of this article stated that the Grand Cathay Battalion would only be available while stocks last. This is incorrect – it is actually an ongoing product. The editors responsible have submitted themselves for appropriate servitorisation.

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 17 jun 2025 12:05

Prijzen

Arcane Journal €21,50
Battalion Box €145,-
Shugengan Lord on Great Spirit Longma €51,25
Gate Masters €41,-
Sky Lantern €125,-
Sentinel €102,50

Matched Play Guide €23,-

(Bron: https://spikeybits.com/gw-reveals-new-o ... re-orders/ )

Heel goed om te zien dat het boek en de Battalion Box dezelfde prijs hebben als de andere TOW facties. :yes:
Er was de vrees dat ze deze duurder zouden maken omdat dit allemaal nieuwe modellen zijn ipv heruitgaves van oud spul.

De twee karakter kits zijn ook wel oké
Niet goedkoop, maar dat vliegbeest is best indrukwekkend groot en die andere is een kit van 2 modellen en dan is het €20,50 voor een karakter-model. Dat is voor modern GW een koopje. :whistle:

De Lantern en Sentinel zijn dan wel even :disturbed:
We zijn wel wat gewend tegenwoordig, maar ik hoopte toch op iets minder.
Is goed om jezelf er aan te herinneren dat het wel echt héle grote modellen zijn....

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Bobske » 18 jun 2025 19:02

We zijn wel wat gewend tegenwoordig, maar ik hoopte toch op iets minder.
Is goed om jezelf er aan te herinneren dat het wel echt héle grote modellen zijn....

en wat doen ze op de tabletop en hoeveel punten zijn ze??? :dunno:
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids, Kill-Team; Raveners & Death Watch, ToW: Chaos Warriors, Warcry: Untamed Beasts
Bobske
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 19 jun 2025 12:22

en wat doen ze op de tabletop en hoeveel punten zijn ze???

Voor het héle uitgebreide antwoord
https://www.youtube.com/watch?v=gU7lSv8DUWU
(2 uur video waarin ze het hele boek laten zien en bespreken, maar als deze video bestaat zijn de regels ook vast al op een andere manier te vinden op het internet)

Specifiek de Sky-Lantern is 135pts met wat kleine upgrade mogelijkheden, dus dat lijkt wat pijnlijk voor de Punten-per-Euro verhouding.
Maar je krijgt er ook het Strategist karakter bij, die kan in die ballon staan of rond loslopen, en met wat Magic Items etc kan dat wel weer aardig oplopen in punten.

De Sentinel is 230pts, met wat upgrades tot evt 270pts

Nou zijn de prijzen die GW vraagt niet direct gerelateerd aan hoe goed iets is in het spel (anders zijn 10 guardsmen niet net zo duur als 10 marines) maar dit zijn grote kits waar je er waarschijnlijk niet veel van nodig zal hebben, dus worden ze duur.
Ander element is waarschijnlijk dat ze de 'gewone' infanterie/cavalerie units niet veel duurder willen maken dan die van de andere OW legers, maar deze modellen hebben geen directe vergelijking dus vrij spel voor de prijzing.

Algemene indruk is dat de regels voor Cathay héél goed zijn (zo niet OP?)
Niet alleen in de cheesy toernooi-winnende vorm van goed, maar ook in de cool en fluffy vorm zodat je met de relatief kleine collectie aan modellen interessante, verschillende dingen kan doen en ook echt anders speelt dan bestaande menselijke facties.
Maar het is natuurlijk wachten op hoe die regel-update gaat werken om het echt te beoordelen.

Die draak-dame is in ieder geval :woot:

Het is voor de langere termijn toekomst van Old World waarschijnlijk wel belangrijk dat de release van Cathay een groot succes wordt.
(We moeten die directie ervan overtuigen dat er echt geld te verdienen is door te investeren in dit 'ouderwetse' spel)
Dus ik snap wel dat de schrijvers er extra zeker voor hebben gezorgd dat het succes niet aan de regels zal liggen.
:cheer: Steun uw Old World schrijvers. Koop Cathay! :cheer:

:wink:

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 21 jun 2025 10:38

Ze zijn er :ole:
https://www.warhammer.com/en-NL/the-old-world/grand-cathay
(Nou ja, voor pre-order dan. Zal dan nog 2 weken duren voor je ze in handen kan krijgen)

Wederom doet GW niet meer aan sprue pics, dus daarvoor moet je nu naar een externe review :dunno:
https://taleofpainters.com/2025/06/review-grand-cathay-battalion/

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Ziet er uit als typisch modern GW.
Super-gedetailleerd, barstensvolle sprues, maar minder opties voor eigen variatie dan de klassieke Old World plastics -_-

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Bobske » 23 jun 2025 20:36

https://www.warhammer-community.com/en- ... -tabletop/

Meer info:

1e boek

This is the Cathayan equivalent of the Grand Army lists that you find in Ravening Hordes or Forces of Fantasy.

2e boek is zoals de andere

The second Arcane Journal will be released alongside Miao Ying and the individual releases from the Cathayan Battalion, but there are no other unrevealed units scheduled. It’s a very narrative journal – we focus on how Chaos is affecting Grand Cathay and what makes the Storm Dragon decide to travel to the Old World. We discuss Cathayan connections between east and west – hinting at the antagonisms between the Jade Fleet and the Elves of Ulthuan – and the continuing war in Westerland.

It also includes additional rules on terrain generation, occupying buildings, and multiplayer rules, as well as a load of scenarios. We follow this up with an Army of Infamy for Grand Cathay, the Jade Fleet, which is allowed to take a number of Empire of Man units as Mercenaries – the kind of force that’s battling back against the Chaos incursion at this time. We round it out with yet more Magic Items.

en je mag je Sentinel elke kleur geven Frank

People are more than welcome to paint their Sentinels in materials other than the five in the journal. Grand Cathay is a huge realm with a very varied landscape, including soaring mountains, tropical rainforests and vast tracts of desert.
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

Bobske
BOFH

VorigeVolgende

Keer terug naar Mass Battles