door Beastherder » 17 sep 2017 17:54
Donderdag weer s een potje gespeeld, dit keer tegen Bob met een horde Nids
[quote="Bobske"]Afgelopen donderdag gespeeld tegen Frank P.
Battle na 4 beurten beëindigd omdat het al 22.45 was en ik om 5 uur op moest. Maar het eind was wel duidelijk.
1e missie van de toernooi regels (zie post 1) 2.000 punten. 6 doelen 1 t/m 6 kreeg je strategy cards voor elke beurt, 1 t/m 4 waren 3 punten aan het eind van het spel. Linebreaker, slay the warlord, first blood
Frank had:
De primaris marines uit de basisdoos - de interceptors + 1 5&8 reivers
squad custodes, flamers squad + greatsword squad sisters of silence met rhino
4 scout sentinels
heavy weapon team met 3 missile launchers
3 mortars
9 tempestis scion
commander
infantry squad
Ik had
3 tervigons
3 x 30 termagants waarvan 10 met devourer (even wat stand in met spinefists en hormagaunts gebruikt)
20 genestealers
3 venomthropes
2 exocrine
Mijn tactiek:
Excorines blijven stilstaan en mogen 2x schieten op +1 to hit, schakelen eerst alles uit wat hun pijn kan doen (T8 3+ met 12 W)
Tervigons gaan naar voren achter een scherm van termagants
Tervigons mogen aan het eind van de movement phase 10 termagants met fleshborers spawnen, of een nieuwe unit of een oude aanvullen. D.w.z. ik heb per unit per beurt 20 termagants meat shield voor diegene met devourers (3 schoten per stuk)
Venormthropes geven -1 to hit op infantry,
genestealers er achte voor de countercharge
Tervigons geven zichzelf of de exocrines Catalyst in de psychic phase =5+ save tegen mortal wounds
Frank begon.
Vrij vertaald het ging volgens plan.
Ik ben nog 2 beurten vergeten te spawnen (1e beurt had ik toch geen modellen, en 1 beurt vergeten objective card te pakken
Casualties bij mij: 1 exocrine, 1 tervigon, 1 venomthrope en ontelbare gaunts
bij Frank: hellblaster squad, missile launcher squad, 2 sentinels, temperstus scions, een squad reivers
Ik stond op 4 objectives, Frank kon niet echt deep striken met zijn reserves (geen plek), naar mij toe had geen zin.
ik : first blood, en een stuk of 5 objectives cards
Frank, linebreaker en 2 of 3 cards
Als beurt 5 nog was geweest was het meer punten voor mij en meer casualties voor Frank geweest.
Vanuit mijn perspectief:
Ik had me voorgenomen om niet weer naar voren tee gaan stormen.
Het zijn Nids, die komen wel naar jou toe
Gunline van Primaris met wat extra Guard infanterie units die ik gerecruteerd had, met de Custodes verstopt achter een gebouw voor de counter-punch als de Nids me aanvallen.
Gaat die Bob opeens tactisch spelen en Objectives veroveren en zo, in plaats van mij gewoon aan te vallen en proberen op te eten!
Als dan in de shooting phase 7 Guardsmen met lasguns meer casualties maken op Gaunts dan de alle Primaris samen weet je dat het een hele zware avond gaat worden
Grote schietbeesten (Exocrines?

) zijn super-eng en 'deleten' 1 infanterie unit per beurt per stuk
Schieten op de Gaunts is ook behoorlijk zinloos, want die andere grote beesten poepen er iedere beurt weer stapels bij.
Erg belangrijk dus om die grote beesten uit te schakelen, maar daar is mijn leger gewoon niet goed in.
Mijn plasma-dudes, missile Guardsmen en lascannon-sentinels doen hun best, maar Bob is ook niet stom en schiet die units als eerste weg.
Ik krijg beide grote schiet-beesten op 1 wond, maar frustrerend genoeg nét niet dood
Meeste schade wordt gedaan door de deep-strikende Stormtroopers (oh sorry, Tempetus Scions

) en de Sisters of Silence die naar voren gaan in hun Rhino
Reivers komen ook opdagen, maar kunnen niet veel uithalen. Met alleen maar S4 aanvallen kunnen ze niet veel tegen de grote monsters en 20 Genestealers gaan aanvallen in combat is ook zo zinloos
Bob wint dus ruim op Victory Points, op pure vernietiging is het een stuk closer maar toch ook wel in Bob zn voordeel.
Wat mijn leger betreft:
Mortar unit lijkt me een makkelijke keuze voor ieder leger
Ze zullen niet snel een winnende contributie leveren, maar verstop ze ergens achterin en ze leveren iedere beurt 3D6 S4 schoten voor maar
27 punten
Die gaan gegarandeerd
altijd hun punten terug verdienen
Gebrek aan monster/tank killers blijft toch erg frustrerend
Misschien maar s gaan investeren in wat meer van die plasma-dudes, misschien met die heavy plasma variant?
Ik heb ook nog een half gebouwde Predator liggen, maar dan moet ik eerst van iemand een Marine codex/index lenen voor de stats en punten
Custodes blijven ook een lastig punt.
Prachtige modellen en een geweldige statline, maar het is zó lastig om ze op de juiste plaats te krijgen om vol gebruik te maken van hun potentieel
Silent Sisters in hun Rhino geven me iedere battle toch verreweg het meeste plezier
Ook zonder Psykers in de buurt kun je leuke dingen met ze doen.
Naar voren scheuren, uit de transport rollen, 5 flamers ergens overheen gooien en er dan in knallen met die zwaarden, dat is toch wat ik wil van 40k
Dat leid tot maar 1 conclusie, en ik ben alvast begonnen met het afstruinen van alle oude doosjes, bitboxen en vitrines

Nu nog wat Rhinos regelen