Getting Medieval

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Re: Getting Medieval

Berichtdoor Beastherder » 25 okt 2015 19:36

25 Oktober 2015, oftewel 600-jarig jubileum van

AGINCOURT :thumbup:

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Agincourt

Een veldslag die me al jaren fascineert, en misschien wel het best samen te vatten met wat cijfers

English Strength Modern estimates range from 6,000 to 9,000. About 5⁄6 longbow archers, 1⁄6 dismounted knights and men-at-arms in heavy armour.

French Strength Modern estimates range from 12,000 (outnumbering the English 4–3) to 36,000 (outnumbering the English 6–1)
About 10,000 knights and men-at-arms (of which about 1,200 were mounted), unknown thousands of other infantry, crossbowmen and archers.

English Casualties At least 112 dead, unknown wounded

French Casualties 7,000–10,000 (mostly killed) and about 1,500 noble prisoners

ja, dat lees je goed. 10,000 slachtoffers vs 112
Dit was 1 van de meest eenzijdige veldslagen in de geschiedenis :o

De Fransen hadden alle voordelen: een enorme numerieke overmacht, keuze van het veld, en een plan.
De Engelsen waren ziek, hongerig en nat, maar ze hadden 1 ding dat geen enkel ander leger had: grote hoeveelheden boogschutters met de grote engelse 'longbow'

https://en.wikipedia.org/wiki/English_longbow

Dit verdient ook wat extra aandacht in mijn collectie, dus voor deze gelegenheid heb ik een unit Engelse boogschutters geschilderd van de Perry Agincourt plastic set

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

14 man, maar met de palen en wat vullers de 'footprint' van een unit van 20

Hele unit in 1 batch geschilderd om m voor vandaag af te krijgen
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 25 okt 2015 19:37

De leider is het speciale model dat de Perry's hebben gemaakt voor de afgelopen Salute beurs
(en nogmaals mijn grote dank aan Joost die me dit model geschonken heeft :worship: )
Afbeelding Afbeelding
De legende dat de Engelse 2-vingerige saluut afkomstig is van boogschutters die aan Fransen of andere onderdrukkers (Sheriff of Nottingham :wink: ) laten zien dat ze hun boogvingers nog hebben is waarschijnlijk niet meer dan dat: een legende.
Maar een goed verhaal laat zich niet weerhouden door dubieuze afkomst, en dit model hoort gewoon in mijn unit te staan ^_^

De boogschutters
Afbeelding
Afbeelding

Een vlag met het kruis van st.George mag niet ontbreken, en een paar boogschutters die hun boog hebben ingeruild voor wat handwapens.
Sommige boogschutters hadden de luxe van een zwaard en een klein schild, maar de meeste moesten het doen met geïmproviseerde wapens als de bijlen en hamers waarmee ze de staken hebben gemaakt.
Het was het feit dat de boogschutters, toen de pijlen opraakten, bereid waren om combat op te zoeken dat de doorslag gaf bij Agincourt :yes:

Afbeelding

De blote knieën van sommige modellen zien er misschien wat vreemd uit, maar daar waren goede redenen voor.
De broek zoals wij die kennen bestond in deze tijd niet, de broekspijpen waren losse stukken en werden omhoog gehouden door ze vast te maken aan een kledingstuk ('pourpoint') dat als een hemd over het bovenlichaam werd gedragen.
Bij zware lichamelijke arbeid (waar het schieten van een longbow zeker onder valt) was het redelijk gebruikelijk om de broekspijpen los te maken en zo wat meer bewegingsvrijheid voor het bovenlichaam te krijgen.
Een andere, wat minder smakelijke, reden die een boogschutter bij Agincourt kan hebben om zn broekspijpen af te rollen was dat het Engelse leger werd geteisterd door een plaag van dysenterie.
Het belangrijkste symptoom van deze ziekte is aanhoudende diarree. Tijdens een veldslag heb je geen tijd om even een bosje op te zoeken, dus op deze manier kan je het gewoon laten lopen. :sick:

Om het plaatje helemaal compleet te maken: De 'men-at-arms' hadden ook last van deze ziekte (*) maar eenmaal in full-plate pantser gehezen hadden deze jongens geen mogelijkheid meer om de natuur de vrije loop te geven. :disturbed:

De geur van het Engelse leger is misschien wel een belangrijke factor geweest voor de winst :P
(Mark of Nurgle? :wink: )

* Studie van de overgebleven administratie van het Engelse leger, waarin werd bijgehouden wie wanneer en waarom was doodgegaan om de lonen uit te rekenen, laat zien dat de 'men-at-arms' zelfs significant meer last hadden van de ziekte als de boogschutters. :unsure:
Het Engelse leger begon de campagne in Augustus met een verhouding 'men-at-arms' : boogschutters van 1:3, maar bij de slag zelf was dit 1:5
Waarom dit zo zou zijn (dieet? kamp omstandigheden? doktoren die meer kwaad dan goed doen?) is een raadsel waar historici flink over kunnen discussieren, maar wat waarschijnlijk nooit opgelost zal worden. :dunno:

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor henerius » 26 okt 2015 09:38

Leuke unit Frank je kingdoms of men army groeit zo gestaag naar de 2000 punten. Het achtergrond verhaal was het lezen weer meer dan waard ;-)
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
henerius
Mastah

Berichtdoor Benman » 06 dec 2015 18:54

I saw the arrows. Waarbij ik dan een vraagteken zet bij de kaft van het boek van Juliet Barker. :wink:

[quote="Beastherder"]Damn, Ben, ik haat je[/quote]
Legers die ik speel: FOW: Germans Late War
Benman
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 06 dec 2015 21:02

Boek cover klopt nog steeds, de man schiet linkshandig. :yes:
(of waarschijnlijker: de foto is geflipt voor een betere opmaak -_- )

De pijl gaat nog steeds over de 'vinger' kant van de boog, niet de 'duim' kant.
Zoals dat hoort bij de westerse schietstijl, dus

Het is wel een fout die vaak word gemaakt, door modelmakers en films etc.
Zelfs bij historische modelbouwkits zie je het wel eens verkeerd, onvergefelijk :(

bij de doos van de Perry's zit uiteraard een handleiding waarin duidelijk wordt gewaarschuwd om de pijlen aan de juiste kant te plaatsen

Het is ook nóg een reden om je te ergeren aan de Sigmarines
http://www.games-workshop.com/en-NL/Stormcast-Eternals-Judicators
Vingers in westerse stijl, maar pijl aan de duim-kant van de boog :nono:

Oh, en als je je afvraagt wie die Lars Andersen is waar hij het over heeft...

Legolas lives.... :grijns:

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Benman » 07 dec 2015 12:10

Hij ken wel un bietje schietuh. :grijns:
Benman
BOFH

Berichtdoor mathijs97 » 07 dec 2015 17:23

zo die gast kan goed met zn boog omgaan :worship:
Legers die ik speel: 30k: World Eaters & Ultramar Auxillia Mordheim: Beastmen Black Powder: Östenreich
mathijs97
Suicidal Nurgling, playing with soap

Berichtdoor Beastherder » 07 dec 2015 17:58

Oftewel iemand heeft veel te veel tijd om handen :grijns:

Dit is dan ook puur hollywood 'stunt' schieten, en heeft weinig te maken met technieken voor jacht of het slagveld.
Iets wat bij de 'puristen' van de boogschietwereld nogal verkeerd valt :dunno:

Om maar weer eens te bewijzen dat iedere niche cultuur zijn eigen internet zeikerds kent :P

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Benman » 08 dec 2015 14:23

Het geeft wél aan dat met de juiste training iemand wel degelijk een 'boogvirtuoos' kan worden en er op het slagveld wel degelijk rekening met zo'n man moet worden gehouden. Hij laat met zijn stuntschieten wel even zien dat met de juiste oefening niks te gek is.
Ik zou iemand met deze boogschietkunsten in ieders geval niet graag zijn tegengekomen op het slagveld. :wink:
Benman
BOFH

Vorige

Keer terug naar Hive Novio Blogs