Verder met het bouwen van verkennings-voertuigen.
Van Zvezda had ik al deze, de Sd.Kfz.222, een heel cool klein pantserautootje.

4-wielaandrijving, een koepel met een 2cm kanon, en die hoekige, bijna sci-fi bepantsering die zo typisch is voor de Duitse pantservoertuigen.
Het Zvezda model is zeer fraai getailleerd en lekker goedkoop, maar er is nog 1 probleem
In de meeste legerlijsten bestaat een patrouille uit 2 Sd.Kfz.222's en 1 Command Sd.Kfz.223
Zo'n Sd.Kfz.223 is gebaseerd op hetzelfde chassis, maar heeft een kleinere koepel met alleen een machinegeweer.
Hierdoor heeft hij ruimte voor een grotere radio, erg belangrijk voor een verkenningseenheid, en krijgt hij dus een groot antenne-frame op het dak.

Nou had ik weinig zin om zo'n 223 van Battlefront te kopen als ik zo makkelijk aan goedkope 222's kan komen die er zo veel op lijken.
Voor 3 euro ga ik dat eerst proberen te converteren.
Koepel is nog redelijk makkelijk te doen.
Het co-ax machinegeweer word afgesneden en verplaatst naar het middelste gat, en de andere gaten worden dicht gesmeerd.
Het gaas wordt bij gesneden zodat je alleen de top over houdt , en dat word op de koepel gelijmd. Wat greenstuff om de randen bij te werken, en klaar.
Het is niet helemaal accuraat, want de vorm van de 223 koepel is net wat anders, maar hij is duidelijk kleiner en lichter bewapend

Een veel grotere uitdaging is het antenne frame
Van 1,5mm strip heb ik de bevestigingspunten gesneden, en net als bij de Pz.IV's heb ik ook hier wat concessies gedaan voor de stevigheid (en het bouwgemak!)
De bevestiging achter gaat recht naar beneden naar de wielkasten ipv schuin naar de romp.
Het frame zelf is gemaakt van 0,5mm (!) rond plastic, rond gebogen aan de voorkant en verlijmd achter.
Verreweg de grootste stress-fase was het verlijmen van het frame aan de palen.
Al die 0,5mm paaltjes zijn zo licht en kwetsbaar dat als je wat te hard uitademt er al weer iets scheef zit.
Uiteindelijk zat alles vast, en toen wat minuscule driehoekjes tegen de verbindingspunten waren gelijmd voelt het geheel toch nog behoorlijk solide aan.
Vanuit enkele hoeken kun je zien dat een paar palen niet helemaal recht staan, en er is een beetje gesjoemeld met de vorm, maar op table-top afstand vind ik hem zeer herkenbaar als een Sd.Kfz.223

2 complete Panzerspäh Patrouilles klaar voor de verf