Die zijn gemaakt voor hun eigen spelsysteem, met de infantrie in de traditionele bouwdoos schaal 1:72, maar de tanks en voertuigen zijn in de Flames of War schaal van 1:100
http://www.zvezda.org.ru/?lng=1&nav=2&p=59
De focus van die serie is (nog?) heel erg Early War, maar toch zitten er ook voor de andere periodes nog heel interessante modellen tussen. Mijn Russen zijn erg blij met de trucks en Katyusha's, en voor mijn Late War britten en duitsers zit er ook nog genoeg interessants bij (Opel trucks, Sd.Kfz.222, Matadors)
Altijd al gedacht dat daar een uitstekend Early War legertje van te bouwen moest zijn, maar pas toen Guy begon met zijn Early War Fransen ( http://www.hivenovio.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=3081 ) echt serieus naar gekeken
Eerst maar s beginnen met maken van een (naar mijn idee, met nul ervaring in Early War) redelijke, gebalanceerde 1500 punten-lijst, met alleen maar Zvezda modellen
Mittlere PanzerKompanie
HQ
Panzer IV + Panzer II
205pts
Panzer II Platoon
5x Panzer IIC (late)
280pts
Panzer III Platoon
3x Panzer IIIE
390pts
Mittlere Panzer Platoon
2x Panzer IVD
300pts
Mixed Panzerspäh Platoon
2x Sd.Kfz.222 + 2x Sd.Kfz.221
150pts
(Oke, Sd.Kfz.221 vereist wat conversie werk, maar dat moet te doen zijn. Mocht het niet lukken ruil ik het zo in voor wat meer PzII's)
Air Support met Stuka Schwerpunkt
175pts
Total: 1500pts
Dat zijn 16 doosjes Zvezda van 2,99 en een Stuka van Revell van 2,49
Oftewel 50,33 Euro!
Voor een compleet 1500pts leger!
Daar komt nog bij dat die vroeg-oorlogse duitse tanks met hun grijze kleurenschema ook erg makkelijk te schilderen zijn, dus dan heb je er al snel weer een project bij

Oplettende kijkers zien al snel dat in die stapel ook andere dingen zitten dan uit de Army List van hier boven
Als je er dan toch voor gaat, kun je het maar beter goed doen, hè
Voorlopig eerst maar s wat knippen en plakken

Ze kosten misschien slechts 2,99 maar dat zie je er echt niet aan af
Een andere 'maakbare' lijst van Zvezda modellen is de Britse 'Infantry Tank Company'
Bestaat uit Matilda's I en II, en is echt bizar
Die tanks zijn enorm traag, idioot licht bewapend (de Matilda I heeft alleen maar een enkel machingeweer
) maar wel zo belachelijk ingeblikt dat ze practisch niet kapot te krijgen zijnLijkt me heel raar spelen, maar ach, voor die prijs laat ik er ook maar een paar van meekomen

Die Matilda II is best een stoer ding, maar die Matilda I is echt zó lelijk

)
)

Ik heb het nu dus beperkt tot de HQ en 2i/c