En deze week (30-8) tegen Bram zijn Bretonnia. Volgens Bram is Warriors of Chaos een van zijn favoriete matchups, omdat er altijd veel combat bij komt kijken.
Nou combat kan ie krijgen en wat magic ook. Shooting daarentegen was zoals het chaos lijst betaamt, niet of nauwelijks aanwezig (ik kom hier nog op terug)
Deze keer speelde ik 2400 punten. Mijn lijst was ongeveer als volgt:
Sorceror Lord (lvl 4) of Tzeentch op Disk
BSB
Nurgle Sorceror (lvl 2) met Spell Familiar
15 warriors of Tzeentch (Hand Weapon/Shield)
15 Warriors of Nurgle (met frenzy banner)
40 Marauders of Tzeentch
2x5 Chaos Warhounds
4 Trollen
5 Chaos Knights of Nurgle (met Festering Shroud)
1 Hellcannon
aan de overkant stonden 4 grote bussen knights: 1 Errants, 2x of the Realm en 1 Grail Knights met 3 karakters (lord, bsb en paladin) erin
1 damsel lvl 4 (lore of life)
1 blok Men at arms (40 stuks)
10 archers
1 trebuchet
We rolden voor de missie met de toevoeging dat we watchtower zouden herrollen. Het werd battle for the pass: hierbij zijn de korte kanten de deploymentzones (en nu ik er over nadenk, zie ik dat we wat foutjes gemaakt hebben met deze situatie: je kunt niet aan de lange kanten de tafel aflopen bij deze missie).
Maar goed, ik had de eerste beurt en ik bewoog naar voren met mijn hele leger, maar bleef mijn sorceror lord op disk wat dicht bij mijn eenheden houden. In de magic phase ging ik los met mijn Nurgle sorceror, ik probeerde met een Cloying Quagmire de Realm Knights met de damsel te plagen, maar dat had niet heel veel effect: 1 of 2 lijken. Hellcannon gooide een misfire en daar ging 2 crew.
Bram ging gelijk voor de charges: hij faalde met zijn pegasus knights, omdat mijn hondjes vluchten, maar haalde met de knights of the realm en de knights errant de chaos knights. In de magic phase kreeg de damsel de +2 toughness spreuk af op de realm knights die in combat stonden met de chaos knights. In de shooting phase gebeurde niet veel bijzonders. In combat, kreeg ik met Nurgle knights een draw (!) voor elkaar ten koste van 2 knights aan mijn kant.
In mijn beurt 2 wist ik nog een blok nurgle warriors inclusief nurgle sorceror bij de knights in de combat te krijgen (helaas niet in de flank, maar je kan niet alles hebben.) Mijn marauders (met BSB) zagen sappige Pegasus knights staan en chargden die. De trollen deden ook mee, maar haalden het niet omdat de marauders in de weg zaten waardoor de afstand net te groot werd. In de magic phase roeide ik met wat goed gemikte spells de unit van de damsel uit. Qua shooting scatterde ik weer in de richting van niks. In combat tussen de knights ging er weer een champion dood in een challenge, echter uiteindelijk ging mijn sorceror dood (faalde met 2 3'en de enige 2 wounds die hij kreeg...), terwijl voor de rest alles bij mij overleefde. Ik won met iets van 4 en Bram faalde allebei de breaktests en liep 7 weg. Mijn knights gingen echter maar 5, gelukkig dat de nurgle warriors een 9 haalden en er compleet overheen walsten.
In de andere combat gebeurde niet heel veel. In de challenge deed mijn BSB 1 wound en mijn marauders niks, maar aangezien ze terug ook maar 1 wondje kregen (na saves), was het bye bye pegasus knights. Hier maakte ik dus de fout dat ik van de tafel liep bij de pursuit, maar dat kan niet in battle for the pass. Misschien een keer een rematch doen, Bram?
In Bram zijn beurt 2 haalde hij een onmogelijke charge van 22" met zijn grail knights op de linkerflank van mijn tzeentch warriors. Deze waren de sjaak en misschien had ik hier gewoon moeten vluchten (hoe on-chaos, maar wel tactisch beter), zeker aangezien mijn sorceror lord aan de andere kant van de unit stond en bij een overrun de pisang zou zijn. Overigens hoe kwam Bram aan 22": 8" van zijn knights, +1" van de banner of swiftness, hij gooide 11" met de twee hoogste van de drie swiftstride charge dice en had nog een item of banner die +d6" gaf en daar rolde hij een nette 3.
Deze combat verloor ik zwaar, ik deed niet 1 wond die niet gesaved kon worden. Ik verloor met 8 en moest dubbel 1 rollen. Natuurlijk faal ik dat. Ik gooi nu 4" om weg te komen. Bram gooit nu 3, maar dan met 3 dobbelstenen, wat betekent dat mijn warriors wegkomen.
Geen charges of combats in mijn beurt 3, eerst herpositioneren. De tzeentch warriors rallyen, de trollen blijken weer stupid. De Nurgle knights en warriors positioneren zich in de hoop de graalbus te kunnen pakken nadat deze afgerekend zou hebben met mijn tzeentch warriors.
In de magic phase blaas ik met een Infernal Gateway 5 grail knights naar de andere zijde. (Met het "bus" idee/principe, heb ik nu gelijk een plaatje van zo'n gelede bus die dwars door midden gesneden wordt in het gelede deel

). Hellcannon scattered weer mis.
In Bram zijn beurt 3 zijn mijn tzeentch warriors de sigaar. De overrun brengt hem van de tafel af (wat dus niet klopt).
In beurt 4 bereid ik de knights en warriors voor op de charge en beweeg ik de marauders naar het midden van de tafel, want daar zijn de men-at-arms
Magic doet niet heel veel (ik rol een 2 en 1 voor winds of magic) en combat was er ook al niet. In beurt 4 van Bram komen zijn grails weer op tafel. Deze keer raakt de Trebuchet mijn marauders met een 2"scatter en ik heb iets van 5 casualties (waarbij die onder het gat, wel zijn 6+ ward save haalde).
In beurt 5 charge ik de grails met de knights (rear) en de nurgle warriors (front), de damsel met de lord op disc (met misschien een kwart inch speling).
De marauders bewegen weer in de richting van de men-at-arms. Magic is weer niet veel soeps, shooting ook niet. In de combat, verdwijnt een aardig deel van het blok nurgle warriors. In de challenge faalt de chaos knight champion zijn 2+ armour save tegen de grail knight. Jammer het zou de beste challenger in mijn leger zijn geworden als het wel gelukt was, 3 uit 3. De andere grail knights gaan uiteindelijk liggen en ik weet bij Bram een verdwaalde wound op de lord en op de BSB te krijgen. Uiteindelijk verlies ik met heel weinig, maar haal de beide breaktests. De damsel faalt natuurlijk en ik win, ondanks geen gedane wounds de combat met 3 (rear+charge bonus) en Bram faalt twee keer (reroll dankzij BSB) de breaktest. Ouch. Damsel opgevroten door disc.
In Bram zijn beurt 5 gaan mijn knights er vandoor omdat ik zoveel wounds dankzij de lord op de nurgle warriors neem dat ik de combat verlies. De laatste nurgle warrior die blijft staan. De laatste grail knight heeft echter ook het leven gelaten, dus dat is weer een "unit" weg.
In mijn beurt 6 charge ik met de Marauders (in de voorkant) en mijn laatste unit hondjes (in de flank) de men-at-arms. De andere unit hondjes is al even eerder van de tafel afgelopen. De chaos knights rallyen.
Met magic pest ik de archers weg, waarvan de laatste door de trebuchet heen vlucht die prompt ook wegvlucht en daarmee van de tafel verdwijnt. Verder weet ik ook nog een infernal gateway op de characters die in combat staan (dit mag, want blijkbaar is Infernal Gateway vreemdgenoeg geen direct damage). Ik weet 12 hits van strength 8 te krijgen. We randomizen: 5 op de lord, 2 op de BSB en 5 op de paladin. En aan het eind van het liedje wie is er dood? Alleen de BSB.
Voor de rest heeft Bram 5 ward saves van 5+ gehaald op de lord, 1 op de BSB en 4 op de Paladin. Aangezien die laatste nog geen wounds had, leeft deze nog. Dat de lord het overleeft, is toch wel duidelijk als je alle 5 de ward saves haalt, niet?
De laatste nurgle warrior wordt platgemept door de lord en daarmee is die combat voorbij.
De combat tussen de marauders en de men-at-arms lijkt heel spannend, maar is het niet. Dankzij Bram zijn reform eerder, staan zijn men-at-arms 5 breed, 8 diep voor de steadfast bonus. Ik fluff behoorlijk veel van mijn attacks (zeker met mijn BSB: 4 attacks, 1 wound), maar net genoeg om de combat te winnen. De men-at-arms zien het niet echt zitten en ik wals ze plat met de marauders.
In Bram zijn beurt 6 pakt hij mijn chaos sorceror met zijn 2 overgebleven characters. De laatst overgebleven archer haal de rallytest op een dubbel een.
In combat, wat een challenge is, weet Bram niet door de 1+ armour save en 3+ Ward save heen te slaan. Terug doe ik ook niet veel. De test (op -1) die haal ik en zou ik zelfs nog mogen herrollen omdat mijn BSB in de buurt is.
Al met al heeft deze hele pot net iets minder dan 3 uur gekost.
Casualties aan mijn kant
-Chaos Sorceror of Nurgle
-1 unit hondjes
-2 units chaos warriors
Casualties bij Bram:
-Damsel
-BSB
-Men-at-arms horde
-Trebuchet
-2 units Knights of the Realm
-1 unit Grail Knights
-1 unit Knights Errant
Overduidelijke overwinning voor chaos.
Misschien dat het potje iets anders gelopen was als ik een paar foutjes minder had gemaakt en we de regels van de missie wat beter erbij hadden gepakt.
Mea culpa daarvoor.
Al met al een zeer vermakelijke pot, maar ik moet zeggen dat ik bij deze editie van fantasy mij tot nu toe wel erg vermaakt heb. Van alle 8 de fantasy battles van dit jaar was dit een van de leukste (die tegen Tim met monsters staat naar mijn gevoel duidelijk op 1). Bedankt Bram!