door Guy » 20 feb 2011 12:09
Gisteren voor de eerste keer meegedaan aan een Flames of War toernooi.
Het toernooi werd gehouden bij Vlieg er Uit in Maastricht, een winkel die min of meer te vergelijken is met
Moenen en Mariken, hoewel de nadruk meer ligt op wargaming, modelbouw, vliegers en goochelattributen (!)
Het deelnemersveld bestond uit 14 spelers, 7 met Duitsers en de rest met geallieerden.
Uiteindelijk kwamen 2 mensen niet opdagen, waardoor er nog 12 mensen overbleven.
Drie battles gespeeld, iedere tafel had een eigen missie met bijbehorende opstelling van de scenery. Mijn armylist staat op pagina 5.
Battle 1: missie Cauldron, tegen een Panzerkompanie.
Tegenstander was iemand van het clubje waar ik in Limburg vaak kom, maar Flames of War hadden we nog niet vaak tegen elkaar gespeeld. Hij had een Panzerkompanie die bestond uit twee platoons Panzer IV H's, een Tiger,
2 Flak 36's (88's !!), een platoon grenadiers en wat mobiele Flak.
Highlanders beginnen in het midden van de tafel met 2 rifle platoons en hun antitankgeschut. De rest van de company staat in reserve. De 6 pdrs lagen in Immediate Ambush en nemen in beurt 1 een platoon panzers te grazen, maar als de rook optrekt blijken ze alleen van 2 tanks de crew naar buiten hebben gejaagd.
Die tankbemanningen stappen in de beurt van de tegenstander weer in en openen de aanval op de 6 pdrs, die nog wel een tank aan puin schieten maar in de assault het onderspit delven.
Aan de andere kant van perimeter worden de 17 pdrs langzaam weggeschoten door de 88's, zonder een mogelijkheid om terug te schieten (hebben geen High Explosive munitie). Achter het bos waar de 88's in staan wacht ondertussen nog een platoon panzer IV's.
Mijn rifle platoon dat in de buurt van de 6 pdrs lag probeert de panzer IV's te assaulten. Deze hadden dan wel net de assault gewonnen, maar stonden met 1 tank vernietigd en 2 bailed out niet in een ideale positie. Het risico bestond dat de infanterie niet zou durven chargen, maar wanneer het wel zou lukken betekende dat een harde klap voor de Duitsers.
Ondanks de reroll van de company commander durven de Schotten de tanks niet aan te vallen.
In de volgende beurt stappen de bailed out crews weer in hun panzers, en vervolgens rollen de tanks richting de infanterie die even daarvoor uit z’n foxholes was gekomen om vervolgens toch maar niet aan te vallen. De infanterie krijgt t zwaar voor de kiezen en gaat er vandoor, waardoor de panzers nu op een van de twee objectives staan.
Inmiddels is het beurt 3 en mag ik voor reserves gaan rollen. De eerste versterking komt meteen de tafel oprollen in de vorm van een platoon Sherman tanks, de Royal Scots Greys. De panzers op het objective staan met hun flank richting de Royal Scots en deze geven de Duitsers de volle laag; slechts 1 panzer overleeft de flankaanval.
Op de andere flank waren de 17 pdrs inmiddels weggeschoten, waardoor het 2de platoon panzers vrij naar voren kon komen. Zij claimen het tweede objective.
Intussen komen voor beide kanten meer reserves; voor de Schotten meer infantrie en tanks, voor de Duitsers komt de Tiger de tafel op. Er wordt wat over en weer geschoten zonder grote schade aan te richten, hoewel de Tiger op een haar na een voltreffer van een Firefly overleeft.
De Royal Scots weten het eerste objective weer in te nemen en een rifle platoon probeert in de laatse beurt de panzer op het tweede objective te flanken. Hoewel de assault boven verwachting verloopt, slagen ze er niet in de panzers van het objective te duwen.
Na 6 beurten spelen hebben de Duitsers een van de objectives stevig in handen, een duidelijke overwinning voor Das Reich.
Het was een leuke, soms ook spannende, battle met een leuke tegenstander. Achteraf had ik mijn infanterie beter moeten opstellen, dan had ik beide objectives gemakkelijker kunnen beschermen.
Platoon of the match waren de Royal Scots Greys, hun tanks kwamen precies op tijd de tafel op om mijn rechter flank te redden.
later meer.
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga