Ik weet zeker dat ze soms bepaalde units in de codex niet zo goed maken zodat de spelers juist andere units kopen. Bijvoorbeeld: in de nieuwe tyranid codex maakte ze carnifexen bewust te duur in punten want ze willen dat je de nieuwe trygons koopt en niet jou oude Tyranid Monstercreature lijst van een paar nieuwe armpjes voorziet. Dat is gewoon verkooptactieken en dat snap ik..
Tuurlijk, er zijn altijd van die dingen waarbij ik me afvraag of GW hier echt over heeft nagedacht. Ik ben bijvoorbeeld bezig met een ork leger en ik zie dat je een heel mooi tinnen tankbusta-squad van 5 kan kopen voor heeeeel veel centjes. In de codex zijn die dingen gewoon ruk en er is niemand die drie van dit soort squads gaat kopen voor een volwaardige unit. Misschien zijn er ork fans die graag wat diversiteit willen tussen hun gewone (troop) rokkit boys maar dit squad zal nooit flink verkocht worden...
natuurlijk zijn er ook andere bedrijven die goedkope modellen op de markt brengen.. er is altijd wel iemand die het goedkoper kan. Ik kan me wel voorstellen dat het makkelijker is om een groep soldaatjes ,met allemaal hetzelfde uniform, te maken en dat dit leger goedkoper uitvalt. GW maakt bewust legereenheden die ze waarschijnlijk niet veel gaan verkopen maar wel bijdragen aan de diversiteit van een codex/volk/leger.
leuke vergelijking: ik heb een tijd terug een aantal plastic plaatjes (plasticcard) gekocht voor mijn ork-fort. Als je ziet dat ik bijna 40euro kwijt ben voor 12 witte blancoplaatjes van verschillende diktes dan snap je wel dat plasticmodellen iets meer kosten..

(stiekem is yoda gewoon een ORK!)