Project D-Day

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Project D-Day

Berichtdoor Beastherder » 05 dec 2010 16:09

Jawel, nog een FOW-project
En ik had me nog wel zo voorgenomen eerst wat dingen af te maken :whistle:

De jongens van Battlefront komen met een re-release van deze twee dozen
http://www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=274
http://www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=2258
En de verleiding was gewoon te groot :roll:

Deze 2 dozen liggen al voor me klaar in Utrecht, die ga ik morgen ophalen :tu:

Ter voorbereiding de regels en legerlijsten van de landingen goed bestudeerd, en een tijdje geleden kon ik deze jongens goedkoop op de kop tikken, essentieel voor de juiste 'look' van het strand
Afbeelding

Afgelopen donderdag de tafel-plank bekeken die we op de club hebben om te zien of die een beetje voldoet aan de regels voor de landingen, en dat gaat heel aardig :yes:
Als ik tijd/zin heb zal ik die wel s aanpassen om m helemaal correct te maken
Sowieso moet er wat scenery bij om het allemaal goed te kunnen spelen (bunkers en zo)
Normaal ben ik niet zo van de scenery, maar ik heb er daadwerkelijk zin in om me daar ook aan te wagen B)

Na het lezen van de regels kwam ik er achter dat de 3 boten hierboven net niet genoeg zouden zijn voor een beetje redelijke legerlijst, maar ipv nog zo'n (toch vrij prijzige) doos aan te schaffen ben ik gaan kijken naar alternatieven
1:100 komt eigenlijk nooit voor in de 'normale' modelbouw, maar ik denk dat dit ook moet gaan lukken
Afbeelding

1:72 is flink te groot, maar als ik alles weghaal dat de schaal verraad, zoals de machinegeweren en brandblussers, is hij goed overtuigend als een grotere, niet bestaande, versie van de echte landingsboot :yes:
Dr zit nog flink wat werk aan, wat het is een volledige boot, terwijl ik een waterlijn model nodig heb dat je op tafel kan zetten zodat ie er uit ziet of hij in het water ligt.
Dat betekent dat ik flink aan het hakken en zagen moet om de onderste 2 cms van het model te verwijderen, en het hele laadruim moet ook worden aangepast want die zit ook grotendeels onder de waterlijn :huh:
Veel werk, maar ik heb er al zin in. :yes:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Re: Project D-Day

Berichtdoor Benman » 11 dec 2010 22:29

Ik zat nog even te denken om ook wat landingsboten te kopen maarik concentreer me eerst maar eens op wat Duitsers en dan met name 716. Infanterie Division, die met name met de kustverdediging in Normandie werd opgezadeld: http://www.flamesofwar.com/Portals/0/Do ... iefing.pdf

Wat ik al heb:
- Company HQ 40 punten
- 2x Grenadier Platoon + 1x Goliath 125 punten
- Mortar Platoon 145 punten
- 2x Anti Tank Platoon (5cm PaK) 60 punten
- 2x Stug 190 punten
- 2x2 Howitzers 165 punten

Dat maakt al 725 punten en met wat Proxy-en kan ik misschien nog een platoon Fallschirmjäger en Kfz 251's door laten gaan als PanzerGrenadiere met 3 ton trucks, ook alweer 205 punten.

HMG-bunkers zijn gauw gemaakt en ook de betonnen grotere broertjes zijn ook gauw gebouwd. Zet ik daarin ook een proxy anti tank gun of light gun.

Tel daar nog wat Anti Tank Obstacles à 200 punten en de in punten wat goedkopere Tank Turret Bunkers (met proxy Panzer-turrets), Minefields, Barbed Wire Obstacles, Trenchlines en Gunpits bij op en je zit zomaar op 1500 punten. :thumbup:
[quote="Beastherder"]Damn, Ben, ik haat je[/quote]
Legers die ik speel: FOW: Germans Late War
Benman
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 12 dec 2010 15:39

Let op, Ben
Zo werkt het niet voor een 'Beach-landing' scenario

De punten die in Bloody Omaha staan voor bunkers en AT-obstacles voor de Festungkompanie-lijst is alleen voor 'gewone' scenarios. In tegenstelling tot andere legers mogen zij daar ook bunkers neerzetten, en dan gelden die punten-waardes

Bij een 'Beach-landing' scenario heeft degene die van zee komt (traditioneel de geallieerde speler) 75% meer punten als de verdediger. Aangeraden word bv 1750 vs 1000, of 1400 vs 800
Die punten zijn dan je gewone units, want je hoeft niet per se te verdedigen met een Festungskompanie, je mag ook gewoon spelen met je Panzergrenadiers, Fallschirms etc.
De helft van je units zet je dan in Reserve en vervolgens krijg je, via de Fortifications-regels, een x-aantal Trenches en Barbed Wire secties afhankelijk van hoeveel infantrie units op tafel beginnen.

Vervolgens heb je 'fortification-points', afhankelijk van hoe breed je tafel is (standaard is 6'x4' in de lengterichting, en 4' geeft je 40pts)
Voor die punten kun je dan meer Trenches en Barbed Wire secties kopen (2 pts per stuk), en ook AT obstacles (10pts per stuk) en bunkers (pts varieren afhankelijk van wat er in de bunker zit)
Maximaal de helft van de fort.punten mag je besteden aan bunkers (normaal dus 20). Zo uit mn hoofd wat punten zijn 6pts voor een HMG-bunker, 8pts voor een PaK38-bunker, 12pts voor een 8,8cm Pak43-bunker, 3 pts voor een HMG-nest

Het is zo wat verwarrend allemaal, maar ik heb het de afgelopen weken uitgebreid bestudeerd.
Het staat nu ook allemaal vrij duidelijk in het nieuwe boekske Das Book
http://www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=2207

Je hebt dus maar een klein legertje nodig om een strand te verdedigen, 800pts zonder fortifications is in eerste instantie voldoende. Je moet er rekening mee houden dat je dus minstens de helft van je platoons in Reserve moet houden, en het loont de moeite om te beginnen met zo veel mogelijk infantrie op tafel, voor de 'gratis' fortifications

In ieder geval mn nieuwe aankopen gedaan:

Afbeelding
Bootjes, een sh*tload aan pupkes met zwemvesten, en de eerste Donald Duck tank :wub:
Voorlopig dus nog meer dan genoeg te vijlen en plakken :whistle:

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 12 dec 2010 17:03

Legerlijsten maken is leuk, dus dit is het idee voor wat ik het strand op zou willen laten rennen

29th Infantry Division

Company HQ
Comp Comm Carbine team
2iC Comm Carbine team
15pts

4 Boat Sections
Boat Sections contain:
4 Rifle teams
Command Rifle team
M2 60mm Mortar
Flame-thrower team
2 sections have 2 bazooka team
2 sections have bazooka team & M1919 LMG team
4x145 =
580pts

Ammunition & Pioneer Platoon
2 A&P Squads (4 Rifle teams)
Command Rifle team
Pioneer Supply Truck
Bazooka team
125pts

DD Tank Platoon
3 M4 Sherman DD
205pts

Mortar Platoon
2 Mortar Section (4 M1 81mm mortars teams)
Command Carbine team
Jeep w .50cal AA MG
2 Jeeps w trailer
100pts

Ranger Platoon
2 Ranger Sections (6 Rifle teams)
Command SMG team
115pts

Naval Gunfire Support
250pts

Total: 1390pts

1400pts is een leuke puntenwaarde
niet te veel in 1 keer, klopt goed met de inhoud van de start-doos, en kan dus spelen tegen 800pts aan duitsers

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 12 dec 2010 17:59

En als tegenstander leek het me een leuk idee mn voorliefde voor hele slechte legers weer tevoorschijn te halen.
De Luftwaffe Felddivisie-jongens zijn zo'n beetje de slechtste troepen in het duitse leger, maar alles is dus wel spotgoedkoop.
Dat betekent dat je toch wel aardig wat troepen op je strand kan neerzetten, en omdat je maar 800pts nodig hebt is het grootste obstakel van het leger (idioot veel schilderwerk) niet zo heel groot meer B)

Het is in zekere zin nog 'fluffy' ook, want de 16e, 17e en 18e Luftwaffe Felddivision, waar de legerlijst voor gemaakt is, waren oorspronkelijk allemaal ingedeeld voor kustverdediging.
Als de geallieerden waren geland rond Duinkerken, Le Havre of zelfs in Nederland, in plaats van Normandië, waren de Luftwaffe jongens inderdaad de eerste verdedigingslinie geweest :yes:

Luftwaffe Jägerkompanie

Company HQ
Comp Comm SMG team
2iC Comm Panzerknacker SMG team
AT Section (panzerschreck team)
Sniper
100pts

Luftwaffe Jäger Platoon
3 Jäger Squads (6 Rifle/MG teams)
Command Panzerknacker SMG team
95pts

Luftwaffe Jäger Platoon
Command Panzerknacker SMG team
95pts

Luftwaffe Jäger Platoon
90pts

Mortar Platoon
2 Sections (4 8cm GW34 mortars)
Command SMG team
Observer Rifle team
90pts

Luftwaffe Assault Gun Platoon
3 StuG G
180pts

Artillery Battery
2 Gun Sections
12.2cm FH396(r) (122mm obr 1938) howitzers
Command SMG team
Staff team
2 Observer rifle team
150pts

Total: 800pts

Reserves: 1 Jäger platoon, Assault Gun platoon, Artillery battery

Basic fortifications: 4 Trench Lines, 6 Barbed Wire Sections (2 infantry platoons on table with 4+ teams)

HMG Pillbox 6pts
2x HMG Nest 6pts
PaK38 Pillbox 8pts
A.T. Obstacle 10pts
3 add. Trenches 6pts
2 add. B. Wires 4pts
Total: 40pts

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 19 dec 2010 15:42

Schrapen, vijlen en plakken, en wat later heb je een stel bootjes B)

Afbeelding

Heel hip
Je krijgt er ook een stapel infantrie bij om de bootjes mee te vullen, maar daar zit nog heel wat werk aan :yes:

Ze hebben een beetje gesjoemeld met de maat, denk ik, want met een echte LCVP kreeg je dit toch echt niet voor elkaar :D
Afbeelding
Niet alleen pastte dat niet, het ding zou ook zinken als een baksteen :disturbed:
Dat is natuurlijk gedaan zodat je deze bootjes ook kunt gebruiken als counter voor de grotere jongens die wél tanks konden versjouwen

Maar deze jongen heeft zo'n bootje natuurlijk niet nodig om bij het strand te komen (hoewel het wel een stuk veiliger zou zijn :unsure: )
Afbeelding

En ondertussen blijf ik het 'cunning plan' om die verdammte Amis tegen te houden verder uitwerken
Afbeelding

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Benman » 19 dec 2010 18:12

Ik zie heuvels en bunkers en MG-nests :wink: ....... moeten we eens nader overleggen. Dan kan ik misschien eens wat in elkaar bouwen voor zo'n beach assault.
Prikkeldraad, mijnenvelden en trenches zijn al aanwezig op de club.
Benman
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 19 dec 2010 22:00

1 van de opvallendste 'features' van Omaha Beach zijn de steile heuvels die vlak achter het strand beginnen
(een belangrijke factor waarom Omaha zo veel moeilijker te veroveren was dan de andere stranden)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In het boek Bloody Omaha staat een prachtige 3d-tafel waarin dit mooi is uitgewerkt, maar dat is wel erg ambitieus
waar ik aan dacht was losse heuvels, aan de voorkant steil met bovenop een loopgraaf, en aan de achterkant langzaam aflopend, zodat infantrie er van die kant af realistisch bij kan
in secties van 8", de officiele lengte van een loopgraaf-sectie, blijft het lekker modulair

dwarsdoorsnede word dan, héél grof, zoiets :D
Afbeelding

De MG-bunker, had ik zo gedacht een exacte kopie te maken van de bunker uit Saving Private Ryan (zie foto hierboven), passend in de loopgraven/heuvel-secties :yes:
Achterdeur van de bunker komt uit in loopgraaf, net als de scene in de film waar ze er uiteindelijk een vlammenwerper op zetten
Afbeelding
Afbeelding

Als de heuvel-sectie met bunker dan een hoek maakt (ongeveer 45 graden) krijg je een opstelling zoals op mn kaartje hierboven B)

De 2e terrein-feature die specifiek voor Omaha nodig is, is de 'shingle'
Afbeelding

Voor de regels van het 'Hit the Beach' scenario moet er een lineair obstakel zijn tussen het strand en de rest van de tafel, met 1 doorgang ergens op de tafel.
Een lage muur zou al volstaan, maar voor een Omaha tafel zou zo'n grind-heuvel het mooist zijn (want zeer aanwezing in die beroemde scenes van Saving Private Ryan :yes: )
Het is niet geheel toevallig dat mijn kaartje hierboven behoorlijk overeenkomt met de situatie zoals in die film :whistle:

Ik had gedacht aan 8" strips met deze doorsnede (ik kan zó goed tekenen met Windows Paint :whistle: )
Afbeelding
Zo heb je een duidelijk obstakel, waarbij een infantry-base (ja, dat moet dat grijze voorstellen) duidelijk tegen de rand aan ligt

Dit is allemaal 'relatief' makkelijk terrein om te maken, wat ik nog best bereid ben om zelf te doen :yes:
Maar we weten allemaal natuurlijk dat jij dat veel beter, makkelijker en zeker véél sneller zou kunnen dan ik, Ben :wink:
Ik vraag helemaal niks, dus 'no pressure', maar alle hulp is natuurlijk welkom

Het zal nog máánden duren voor ik alle modellen klaar heb voor op dat strand, dus tijd zat om te bedenken hoe we dat willen aanpakken -_-

Beastherder
BOFH

Berichtdoor drava » 31 dec 2010 14:55

Wel ik ben beniewd naar het eindresultaat van het geheel. D-day tafels kunnen je echt groots aanpakken! :)
They drown them in that shit

Zou ik daar extra knoflooksaus bij mogen?
Legers die ik speel: WHFB: Orcs & Goblins, Chaos Warriors en Vampire Counts 40K: Space Marines.
drava
BOFH

Berichtdoor Benman » 31 dec 2010 20:30

Ik ben al aan het brainstormen. :grijns:
Benman
BOFH

Volgende

Keer terug naar Historische wargames