Gewetens vraag

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Re: Gewetens vraag

Berichtdoor Guy » 26 jan 2010 17:15

Gewoon lekker spelen Chaim, het is maar een spelletje, mensen moeten dat niet te serieus nemen.
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Guy
BOFH

Berichtdoor TROLL » 26 jan 2010 22:53

idd, gewoon lekker spelen. Het is een spelletje, en alleen dat je dit al vraagt moet duidelijk genoeg zijn dat je er verder geen bedoelingen mee hebt. :) go for it
Legers die ik speel: Tomb Kings, Chaos Daemons, Legion: Imperial. Fallout Wasteland warfare
TROLL
Bandana Waddle Dee

Berichtdoor Caladai Doomblade » 27 jan 2010 10:11

Het strekt je tot eer dat je uberhaupt aan denkt, maar ik zie geen enkele reden waarom je je deze vraag zou moeten stellen.

Als je nu scenario's gaat bedenken waarin je realistisch geconverteerde jodentreinen moet kapotschieten met je SS-ers, dan kan ik me voorstellen dat mensen twijfelachtig reageren. Van de andere kant is het allemaal geschiedenis, en een spelletje Flames of War is over het algemeen toch een vriendschappelijke aangelegenheid.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH

Berichtdoor drava » 27 jan 2010 10:39

Wel ik ben in elk geval blij met de reacties. Het is natuurlijk maar eens spel, maar de achtergrond is gewoon niet al te plesant (gister een vlaamse collega gehad). Maar een senario met kill the jews before the russians come was ik dan ook niet van plan om te gaan spelen ;).

Bedankt heren en binnenkort dus maar eens naar de winkel in Arnhem gaan om daar rond te gaan snuffelen.
They drown them in that shit

Zou ik daar extra knoflooksaus bij mogen?
Legers die ik speel: WHFB: Orcs & Goblins, Chaos Warriors en Vampire Counts 40K: Space Marines.
drava
BOFH

Berichtdoor Benman » 25 feb 2010 14:11

Laat ook onderstaand verhaal/link je niet tegenhouden om ss-ers te beginnen. Het is en blijft een spel, al dan niet gebaseerd op historische achtergronden, maar dat is Warhammer Ancient ook.

Nederlandse SS'ers actief in Holocaust

Nederlandse SS'ers die aan het Oostfront vochten, hebben actief deelgenomen aan de Holocaust. Dat blijkt uit onderzoek van historicus Evertjan van Roekel waarover het Historisch Nieuwsblad bericht.

Roekel bestudeerde de dagboeken van Nederlanders die in de Wiking Divisie hebben gediend. Dat was een soort vreemdelingenlegioen van de SS voor vrijwilligers uit Scandinavië en de Benelux. De historicus kwam passages tegen als: "Hoe mooi het was om in Tarnopol een opperrabbijn aan de toren van zijn synagoge op te hangen en toen de synagoge in brand te steken." en "Mariopol viel in onze handen en de mooiste buit die wij ons hadden kunnen dromen was wel de 13.000 Joden die levend in onze vingers kwamen, maar er natuurlijk niet meer levend uit kwamen."

Ontcijferen

Veel Nederlandse Oostfront-veteranen hielden vol dat ze niet bij de Holocaust betrokken waren. Roekel vermoedt dat deze beweringen voor zoete koek zijn geslikt, omdat de dagboeken nog niet eerder zijn bestudeerd. Roekel begrijpt dat wel, zegt hij in het Historisch Nieuwsblad: "Ze waren ontzettend moeilijk te ontcijferen. Ik heb er maanden over gedaan. Dat zal wel de reden zijn dat iedereen, ook gerenommeerde onderzoekers, over de gruwelijke passages over de moord op de Joden heen hebben gelezen."

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2010/02/ssers.html

Nederlandse Waffen-SS'ers namen deel aan Holocaust
Nederlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog vochten in de Duitse Waffen-SS waren betrokken bij de moord op Joden in de Sovjet-Unie. Historicus Evertjan van Roekel heeft hiervoor bewijzen gevonden in dagboeken. In Historisch Nieuwsblad (3/2010) laat Van Roekel geen spaan heel van de bewering van Nederlandse oostfrontveteranen, dat zij slechts gewone soldaten waren.

Van Roekel bestudeerde in het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) dagboeken van Nederlanders die vochten in de SS-divisie ‘Wiking’. In drie daarvan vond hij schokkende beschrijvingen van moordpartijen op Joden in de Sovjet-republiek Oekraïne. In en rond de stad Tarnopol deden Nederlandse soldaten op 4 en 5 juli 1941 mee aan het folteren, fusilleren en begraven van Joden.

Voor de Nederlandse SS’ers waren deze moordpartijen iets vanzelfsprekends. Een van hen schreef in zijn dagboek: ‘Het zal een ieder wel duidelijk zijn dat wij SS’ers onbarmhartig tegen de Joden optreden.’ Een ander herinnerde zich, ‘hoe mooi het was om in Tarnopol een opperrabbijn aan de toren van zijn synagoge op te hangen en toen de synagoge in brand te steken.’ Ook in de stad Mariopol hielden de SS’ers huis. ‘Mariopol viel in onze handen en de mooiste buit die wij ons hadden kunnen dromen was wel de 13.000 Joden die levend in onze vingers kwamen, maar er natuurlijk niet meer levend uit kwamen.’

Volgens Van Roekel werpen de dagboeken nieuw licht op het aandeel van Nederlandse oostfrontsoldaten in de Holocaust. De bewering van veteranen, die zeggen dat zij pas na de Tweede Wereldoorlog over de Duitse misdaden tegen de Joden zouden hebben gehoord en er zelf van schrokken, wordt door de dagboeken ontkracht.

Dat historici niet eerder met dit bewijsmateriaal tegen Nederlandse SS-soldaten zijn gekomen, wijt Van Roekel aan de slechte leesbaarheid van de dagboeken. ‘Ze waren ontzettend moeilijk te ontcijferen’, zegt hij. ‘Ik heb er maanden over gedaan. Dat zal wel de reden zijn dat iedereen, ook gerenommeerde onderzoekers, over de gruwelijke passages over de moord op de Joden heen hebben gelezen.’

Het complete artikel van Evertjan van Roekel vindt u in Historisch Nieuwsblad nr. 2, 2010, dat verschijnt op donderdag 25 februari a.s.

http://www.historischnieuwsblad.nl/00/hn/nl/156/nieuws/13505/Nederlandse_Waffen-SS%27ers_namen_deel_aan_Holocaust.html
[quote="Beastherder"]Damn, Ben, ik haat je[/quote]
Legers die ik speel: FOW: Germans Late War
Benman
BOFH

Vorige

Keer terug naar Historische wargames