Warhammer Ancient II

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Re: Warhammer Ancient II

Berichtdoor Squiggoth » 10 jan 2010 18:39

Afbeelding

"Romans Go Home"? :grijns:
Squiggoth

Berichtdoor Beastherder » 10 jan 2010 20:02

:grijns:

"Romanes eunt domus. Those who are called romans they go to the house?"
"It says Romans Go Home"
"No, it doesn't"

ah, de klassiekers :worship:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 24 jan 2010 15:57

Van de week wat legerlijsten en groepsfoto's gemaakt van mn geplande romeinen.
Vooral voor mezelf om een idee te krijgen van wat er nog te doen staat. :yes:

Allereerst de 1000pts
Afbeelding
2 blokken legionairs, waarvan 1 met heavy armour, voor een stevig centrum, en 2 warmachines, een unit cavalry en een klein groepje archers voor de support.
(die laatste 4 zwarte legionairs zijn nu overigens bijna afgeschilderd, binnenkort hier te zien uiteraard :wink: )
Ervaring uit de eerste battle leert dat de 2 blokken legionairs erg sterk zijn, maar het leger is kwetsbaar voor kleine snelle units die tussen de blokken doorglippen en waar ik vervolgens niks tegen kan doen.

Dat leidt tot de volgende planning voor 1500pts
Afbeelding
Extra scorpio en wat extra archers, een 2e unit cavalry, en vooral 2 units Auxiliary Infantry, die als combat-skirmishers mn legionairs moeten beschermen tegen alle vuile trucjes van mn tegenstander.
Dit leger heeft denk ik erg de neiging om te veel support-troepen te hebben voor een te klein centrum, maar legionairs zijn duur, dus meer zit er niet in voor deze punten.

Maar wel voor 2000pts :)
Afbeelding
Een derde blok legionairs (dat nog slechts gedeeltelijk in elkaar zit) moet een goede kern geven, met ook wat tactische mogelijkheden nu ze elkaar goed kunnen ondersteunen.
Nu ook eindelijk de eerste characters in het leger (romeinen hebben die niet echt nodig in kleine legers), namelijk een Battle Standard Bearer en Army General te paard. Vechten kunnen ze totaal niet :nono: , ze zijn er puur voor de Ld-bonussen en ze zullen lekker achter de combat-lijnen de jongens aanmoedigen :yes:
Op de plaats van dat witte papiertje hoort een 3e scorpio die nog aangeschaft moet worden :unsure: Volgens sommige bronnen was iedere romeinse centurie verantwoordelijk voor onderhoud en bediening van 1 scorpio, dus 1 zo'n warmachine per blok vindt ik dan wel zo fluffy :D

Deze 2000pts is denk ik verreweg het meest gebalanceerde opstelling van het stel (1000: te weinig support, 1500: te veel support, 2000: precies goed, het is net dat sprookje met die 3 beren :grijns: ) maar daar zit nog wel flink wat extra werk aan.
Morgen ga ik alvast weer s naar Utrecht voor de 3e Scorpio :wink:

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 31 jan 2010 19:22

De laatste 4 modellen van mn 2e blok geschilderd, dus weer een grote mijlpaal bereikt voor mn Romeinen B)

Afbeelding

Dus tijd voor ietwat overdreven veel foto's van mn nieuwe trots ^_^

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 07 feb 2010 18:54

Een beetje verder geknutseld, en het derde blok legionairs en de derde scorpio zitten in elkaar

Afbeelding

Dat betekent dat ik 2000pts speelklaar heb, en dat komt mooi uit, want aanstaande donderdag ga ik weer een poging doen om Joost zn Kelten te verslaan B)

Heel benieuwd hoe dat gaat verlopen, volgende week zeker wat foto's hier te zien :wink:

(ook heel benieuwd hoe Joost al die Kelten mee gaat krijgen :dunno: 2000pts romeinen gaat precies in een koffer, maar die barbaren zijn nauwelijks een derde van de punten per stuk :disturbed: )

Beastherder
BOFH

Berichtdoor theWoodcutter » 12 feb 2010 08:35

Nou het was dus niet nodig om in mijn schoenen te schudden voor de warmachines. Laten we wel de kanttekening daarbij plaatsen: voor deze keer dan. Frank heeft met al zijn archery (10 man unit), 3 scorpio's en een tormenta slechts 5 kelten gesloopt... Daar hielp het natuurlijk ontzettend bij dat zijn Tormenta het nodig achtte om in beurt 2 zichzelf naar de verdoemenis te blazen. Dat vonden mijn grote blokken wel zo comfortabel.

Qua opstelling probeerde ik een beetje de kat uit de boom te kijken (note to self: volgende keer nog meer slingers/hondjes ^_^ ) en had mijn Fanatics en een blok Warriors in het midden geplaatst met de hondjes er tussen. 1 unit slingers en de beiden Mountain Tribesmen rechts van de twee blokken, alsmede ver op de rechterflank nog 1 unit Warriors. Totaal links op de linkerflank mijn cavalry en een unit slingers. Tussen dit en de andere blokken nog 1 unit warriors (in terrein) met de chariots daartussen aan de rechterkant. Ook weer een wijze les, plaats buiten skirmishers niks in terrein, dat loopt zo langzaam...

Frank en ik gooiden allebei een 1 voor wie er mocht beginnen, aangezien hij eerder klaar was met opstellen (joh, gek he? ^_^ ) mocht hij nu beginnen.

Beurt 1 gebeurde er eigenlijk niet zoveel. Ik verloor 1 hele kelt aan schieten, aangezien Frank met zijn Tormenta niet scatterde en iets te kort geschat had. Wel gooide hij een hit op de richtingendobbelsteen. Dat zou eng geweest zijn als het wel goed geschat was. :disturbed: Ik verplaatste in mijn beurt alle units. Het complete midden ging naar voren toe. De skirmishers (slingers/Mountain tribesmen bewogen daarbij mooi mee, aangezien ze mooi in gaatjes passen.
De hondjes stuurde ik om het bos in het midden van de tafel heen. Evenals mijn chariots.
De slingers op de linkerflank liepen een eindje naar voren om te kunnen schieten (18 inch range na movement of 9 inch met dubbelschoten bij stilstaan (reverse rapid fire)) De cavalry aldaar bewoog slechts een paar inches zodat Frank niet direct een charge had erop
Op de uiterste rechterkant van de rechterflank bewoog het blok ook naar voren.

Beurt 2 van Frank bracht 1 charge van beide cavalry units op mijn slingers op de linkerflank. Deze vluchtten, aangezien ik niet verwachtte te winnen met deze unit.

Uiteindelijk kwam het neer op een verkleinde versie van het Teutoberger Woud (Varusslacht) en stond er aan het begin van beurt zes eigenlijk alleen nog een unit auxilaries van Frank + de scorpios die in combat stonden met het blok fanatics, een blok warriors en de hondjes

Frank: bedankt voor het potje, je was een waardig tegenstander! Volgende keer kunnen de rollen best wel eens omgedraaid zijn. :worship:

later meer.
Voor nu alleen even (uit mijn hoofd) een groot deel van mijn leger lijst (Skaven zijn er niets bij, qua nummers)

1 Warlord, chariot, Light Armour, Shield, Javelins
1 BSB, Light Armour, Shield
1 Shaman
2 Chieftains,Light Armour, Shield, Javelins

1x 30 Fanatics + FC
3x 30 Warriors + FC

1x 3 Chariots
1x 10 Noble Cavalry, Thrusting Spears FC

2x 12 Slingers
1x 12 Mountain Tribesmen, Two handed weapons, FC
1x 13 Mountain Tribesmen, Two handed weapons, FC
1x 3 hondjes + 1 packmaster

191 modellen
Science is made up of so many things that appear obvious after they are explained.
Pardot Kynes
Miniaturen schilderen eerste zaterdag van de maand? Zie https://djonijmegen.nl/jongeren/warhammer-scenery/
Legers die ik speel: WHFB: DoC/WoC/Skaven;Bretonnia BP; WH 40K:DA; AT; FoW: Finns, WGoA: Tethru, SAGA:Scots, Jomsvikings, Anglo-Saxons
theWoodcutter
Mastah

Berichtdoor Benman » 14 feb 2010 13:05

Ik zit zo even te kijken en zag dat voor ArmyBuilder 3 ook Ancient Battles te krijgen is. Zo raakte ik dus hier verzeild en daarna nog eens hier.
Wie weet ga ik nog voor Woads .... of anders Dacians want die hebben ook een warmachine. :P -_-
[quote="Beastherder"]Damn, Ben, ik haat je[/quote]
Legers die ik speel: FOW: Germans Late War
Benman
BOFH

Berichtdoor theWoodcutter » 14 feb 2010 16:48

Houd er wel rekening mee dat de Daciërs die warmachine niet hebben in hun legerlijst in het W:AB boek. In principe zou het goed te doen zijn door er de Romeinse punten aan te hangen. Misschien zelfs wel iets lager ivm bepantsering vd Romeinse figuren die de warmachine bemannen. Voor een compleet lijst van Daciërs ( in het boek Mountain Tribesman geheten) zou een Romeinse lijst wel eens aardig bang kunnen worden: ze zijn namelijk Light Infantry en mogen, mits in het bezit van een toeter, wisselen tussen blok en skirmish formatie.)
Leuk dat je ook interesse hebt! ^_^
Laatst bijgewerkt door theWoodcutter op 15 feb 2010 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Science is made up of so many things that appear obvious after they are explained.
Pardot Kynes
Miniaturen schilderen eerste zaterdag van de maand? Zie https://djonijmegen.nl/jongeren/warhammer-scenery/
Legers die ik speel: WHFB: DoC/WoC/Skaven;Bretonnia BP; WH 40K:DA; AT; FoW: Finns, WGoA: Tethru, SAGA:Scots, Jomsvikings, Anglo-Saxons
theWoodcutter
Mastah

Berichtdoor Beastherder » 14 feb 2010 19:30

Afgelopen donderdag een belangrijke gebeurtenis, want mijn Romeinen mochten voor (pas) de tweede keer een speeltafel betreden tegen Joost zn Kelten.
Joost heeft het hierboven al verteld, maar ik zal zelf hier nog even een kleine battle-report neerzetten vanuit mijn oogpunt
(Met foto's! :pic: )

De vorige keer was het 1000pts en een ruime overwinning voor de Romeinen. In de tussentijd is er aardig wat geknutseld, dus deze keer werd het 2000pts. Nog lang niet allemaal geschilderd, natuurlijk, maar genoeg om een indruk te krijgen van hoe een compleet leger er uit zou zien. Erg motiverend om dat toch s af te krijgen. :yes:
Afbeelding
Afbeelding

Mn Romeinen hadden een sterke battle-line, met de warmachines op een heuvel en cavalerie op de rechterflank en het zag er redelijk stevig uit, maar ja, dan kijk je naar de overkant en zie je hoe vreselijk veel Kelten Joost kan meenemen voor 2000pts. :disturbed:
Echt ongelooflijk, het paste maar net in de deployment zone, en mn Romeinen werden toch een beetje zenuwachtig. :unsure:
Afbeelding
Afbeelding

Terwijl in het centrum de blokken infantrie langzaam naar elkaar toe schoven vielen de eerste klappen op de rechterflank waar Joost en ik allebei onze cavalerie eenheden hadden staan. Na wat tactische bewegingen chargden mijn cavalerie een stel slinger-skirmishers. Normaal gesproken een makkie, maar deze battle zou bepaald worden door mijn vreselijke dobbelgooien. De slingers sloegen mijn cavalerie prompt in elkaar en ze vluchten weg. :panic:
Mn 2e unit cavalerie word net zo makkelijk in elkaar geslagen door de keltische cavalerie en zo lag mn rechterflank wel heel snel wijd open. :(

Afbeelding
Afbeelding

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 14 feb 2010 19:35

Ondertussen had mn Stone Thrower zichzelf al in beurt 2 opgeblazen, en mn scorpios en archers zouden uiteindelijk samen slechts 5 Kelten vermoorden. Echt vreselijk slecht.
In het midden zochten de grote blokken elkaar op, en ik stuurde mijn Auxiliary combat-skirmishers naar voren om, zoals gepland, wat slinger-skirmishers in elkaar te beuken. Moet geen enkel probleem zijn, maar mn dobbels verraden me weer.
Ze komen er niet doorheen, en als dan wat enge Daciërs met 2-handed weapons te hulp schieten besluiten mijn dappere Bataven het op en lopen te zetten.
Afbeelding

Toen begon het echte verraad van mijn speciaal hiervoor aangeschafte Romeinse dobbelstenen pas echt. Mn vluchtende Bataven veroorzaakten een kettingreactie aan Panic Tests, die mn oh zo gediscplineerde Romeinen prompt begonnen te falen. :disturbed:
Al snel had ik een generaal, auxiliaries en een compleet blok legionairs die weg aan het rennen waren. :panic:
Afbeelding

Een ander blok legionairs chargde een grote groep Kelten, die wegrende en overrunt werd, en even leek het er op dat de Romeinen nog een comeback konden maken. :hc:
Afbeelding

Maar dan moest mn derde blok wel snel een combat kunnen winnen van de Fanatics, voordat de omcirkeling van mn leger echt niet meer te ontkomen was. :unsure:
Afbeelding
Afbeelding

Maar nee, na wederom zeer matige dobbels gaan ook deze jongens er van door. De panic tests die dit veroorzaakt worden ook weer gefaald, en mn vluchtende blokken worden weggeveegd door de cavalerie en chariots die ondertussen zijn gearriveerd van mijn verloren rechterflank.
Rest de Kelten alleen nog wat opruimwerk en mn BSB, General en laatste 2 Auxiliaries worden moeiteloos door een enorme overmacht weggeveegd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eindresultaat: een enorme massacre voor de Kelten

Nou heb ik het veel gehad over mijn vreselijke dobbel-rollen, en hoewel die echt heel slecht waren wil ik daar niet mijn hele verlies aan op hangen.
Joost maakte uitstekend gebruik van zijn enorme numerieke overmacht en ik overschatte erg de kansen van mijn units in combat
Wel zo fluffy typisch romeins natuurlijk: “pfff, dat stelletje ongeschoolde barbaren kunnen we makkelijk hebben” maar dat bleek toch anders. :nono:

Al met al een zeer vermakelijke battle, en alleen al het zicht van 2 ancient battle legers op een speeltafel maakte het allemaal de moeite waard. :yes:
Veel opzoekwerk, want de regels zijn toch echt allemaal net even anders, en vooral de hoeveelheid panic-tests bleek veel hoger als bij ‘modern’ Warhammer. :dunno:

Maar snel weer aan het werk om meer geschilderd te krijgen voor de re-match, want mijn Romeinen kunnen deze nederlaag natuurlijk niet onbestraft laten.

(oh, en mijn dobbelstenen ritueel verbranden natuurlijk ;) )

Beastherder
BOFH

VorigeVolgende

Keer terug naar Hive Novio Blogs