Warhammer Ancient II

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Re: Warhammer Ancient II

Berichtdoor Beastherder » 12 jul 2009 22:57

Die wil ik dan zeker even doorlezen, want das dan de nieuwe editie. Die van mij is al heel wat jaartjes oud.
De nieuwe editie heeft een paar meer army-lists er in staan en het zou kunnen dat de Romeinen en 'Barbaren' lijst die ik dus al heb ook wat aangepast is.
Ik heb jaren getwijfeld of de verschillen nu groot genoeg zouden zijn om m zelf te bestellen. :dunno:

Verder wat meer romeinen zitten schoonmaken, wat resultaten:
(en om Ben een plezier te doen zal ik er flink wat historische info bij geven :wink: )

wat officieren
Afbeelding
Allereerst een Legaat.
Das de leider van een legioen soldaten (5-6000 man) en een serieuze militaire man uit de senator-klasse, de top van de romeinse samenleving. Om in de senator-klasse te komen was een minimaal inkomen vereist, en deze jongens waren serieus rijk. Een rijke uitrusting en paard kan er dan ook makkelijk af.

Ten tweede een Tribuun. Deze kwamen in 2 soorten. De Tribunus Augustina was de nummer 2 van het legioen en in principe een Legaat in opleiding, met dus de ambitie voor een serieuze militaire carriere. Dan waren er nog 5 andere Tribunen, bestaande uit jonge mannen uit de senator-klasse, die wat militaire ervaring kwamen opdoen wat goed zal staan op hun CV later in hun cariere als politicus. Vaak niet ouder als 19 jaar, met nul ervaring, en vaak na 1 of 2 jaar weer vertrokken. De meningen van de gemiddelde, geharde legionair met 20+ jaar ervaring over deze broekies laat zich raden :dry:

De derde ga ik gebruiken als Prefect. De Prefect is, in theorie, de derde man van het legioen, maar is de man met verreweg de meest militaire ervaring. Een Prefect werd gerecruteerd uit de rangen van de meest gerespecteerde gepensioneerde Centurions, en had er dus al minstens 25 jaar opzitten in het leger. Prefect was het hoogst haalbare voor iemand uit de arbeidersklasse, en een Prefect werd met zn pensionering gepromoveerd tot de adelstand.

Ook begonnen aan mn cavalerie, een belangrijk focus-punt voor het leger, gezien onze plaatselijke geschiedenis (hierover straks meer :wink: )
Afbeelding Afbeelding
Een romeins legioen had 120 man cavalerie, maar das op 5000 man natuurlijk helemaal niks. Deze jongens waren dan ook voornamelijk verkenners en boodschappers.
De echte vechtende cavalerie waren dan ook te vinden bij de Auxiliares, oftewel hulptroepen. Gerecruteerd uit alle veroverde gebieden van het romeinse rijk vervulden de Auxiliares alle taken die de legionairs niet konden. Cavalerie, boogschutters, slingers, skirmishers, etc. werd allemaal gedaan door niet-romeinen.
Enkele van de beroemdste Auxiliares eenheden, en voornamelijk cavalerie eenheden, werden gerecruteerd bij de Batavieren.
http://en.wikipedia.org/wiki/Batavi
De Batavieren waren zo goed, zo gewild en zo bereid om te vechten voor de romeinen dat de romeinen een recruteringspost bij hun gebieden plaatsten om flink veel van deze barbaren in hun legers te krijgen. Ze noemden dit fort Novio Magus.
Ik hoef hier toch zeker niet uit te leggen hoe deze uithoek van het romeinse rijk tegenwoordig heet :wink:

Mijn Auxiliares worden dan ook uiteraard van het II COH EQ BATAV, oftewel het 2e BATaafse COHort, bestaande uit zowel cavalerie als infantrie (EQuitata)
Gelukkig houdt WarlordGames hier goed rekening mee, want hun Auxiliares-modellen hebben flink wat snorren en baarden om hun germaanse afkomst duidelijk te maken :grijns:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 19 jul 2009 16:04

Nog maar s langs Utrecht geweest voor nog een lading Ancient Battles goodies
(oftewel, snel nog alles kopen wat ik hebben wil voor mr. Woodcutter het voor mn neus wegkaapt :wink: )

Afbeelding
Voornamelijk Kelten-spul dit keer, want die zijn toch ook heel erg hip B)
Zo gauw hier iets van in elkaar zit zal ik het hier ook melden uiteraard

Flink doorgeknutseld de afgelopen week, te beginnen met wat meer 'gewone' plastic legionairs.
Sommige lichamen uit de legionair-sets hebben lege zwaardschedes, voor gebruik met zwaardarmen, terwijl andere volle zwaardschedes hebben voor de jongens die een speer vasthouden.
Om wat meer variatie in de poses te krijgen heb ik dat toch wat gewisseld, wat betekende dat ik die schedes moest aanpassen. Een volle schede veranderen in een lege was nog vrij simpel, das gewoon een kwestie van voorzichtig schrapen.
Een lege schede veranderen in een volle betekent echter dat mijn beperkte greenstuff kwaliteiten weer aan de bak moesten. :unsure:
Afbeelding
Niet perfect, maar met een laagje verf er overheen vind je m niet meer terug. :nono:

En daarmee heb ik, naast de eerdere 20 veteranen, een eenheid van nog s 30 legionairs
Afbeelding
(een eenheid van 30 is overigens vreselijk zonde van de punten, want legionairs zijn bikkelhard dus ook flink duur, maar ze zien er gewoon beter uit in grote blokken en er zitten er 30 in een doos :D )

Donderdag bezig geweest aan de resin warmachines, dus ik heb nu:
Een Scorpio
Afbeelding
Een mini-boltthrower, zeg maar.
Niet zo zwaar als een Ballista (zeg maar de standaard Warhammer-boltthrower), maar hij had toch een veel groter bereik en slagkracht dan enig handgedragen vuurwapen uit die tijd. Iedere Centurie van een legioen was verantwoordelijk voor 1 zo'n Scorpio, dus een legioen kon een flinke batterij van die dingen inzetten (even snel de exacte legioenstructuur weer s nalezen.... even rekenen.... 59 dus :wink: ). Vooral de technisch minder geavanceerde tegenstanders van de romeinen konden hier maar weinig tegenin brengen.

En een Tormenta (oftewel een Ballista omhoog gemikt, en geladen met stenen ipv pijlen)
Afbeelding
Uiteraard ideaal bij belegeringen, maar als er genoeg voorbereidingstijd was om het ding naar een goede plaats te sjouwen kon ie ook in een veldslag worden ingezet.
Hoeveel van dit soort wapens een romeins leger bij zich had blijft puur gokwerk, en waarschijnlijk zal dat erg gewisseld hebben afhankelijk van de verwachtingen van het soort oorlog dat gevoerd ging worden.
(strafexpeditie tegen wat germaanse dorpjes: laat dat zware spul maar thuis. Jeruzalem veroveren: zo veel mogelijk van dat spul :yes: )

Meer Bataafse Auxiliares B)
Afbeelding
Afbeelding

De cavalerie hangt nog van posterplakspul aan elkaar en mist wat schilden, maar ik laat ze toch alvast zien, want...

Dit maakt een officieel 1000pts leger! :thumbup:
Afbeelding

20 Regular Legionaries
heavy armour
centurion, musician, standard
360pts

20 Regular Legionaries
centurion, musician, standard
340pts

6 Auxiliary Cavalry
leader, musician, standard
135pts

7 Auxiliary Archers
light armour
63pts

Scorpio
2 crew w light armour
40pts

Tormenta
3 crew
64pts

Total: 1002

Characters gewoon thuis gelaten, want daar hebben de romeinen in deze lage punten niks aan (vechten kunnen ze niet, en een beetje centurion heeft net zo'n goede Ld)

Ter vergelijking, dit zijn 1000pts Britse Kelten
(deze juist flink zwaar aan de characters, in een poging om het aantal modellen wat binnen de perken te houden :D )

Warlord
thrusting spear, javelins
light armour, shield
chariot
159 pts

Shaman
75pts

Chieftain
shield, light armour
75pts

35 Warriors
leader, standard, musician
190pts

23 Fanatics
leader, standard, musician
222pts

4 Chariots
thrusting spears, shields
leader
181pts

12 Skirmishers
slings
48pts

10 Skirmishers
bows
50pts

Total: 1000

De komende week ben ik zo gek om de Vierdaagse te lopen, dus of ik dan nog tijd of zin kan vinden om verder te werken weet ik ook niet :dunno: :zzz:

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 26 jul 2009 15:16

Hèhè, ben ik er toch net op tijd bij geweest :wink:

Vooral die Chieftain Chariot was voor mij een absolute must-have, dus ik ben blij dat ik die niet gemist heb.
Het is namelijk een (bijna) exact kopie van deze beroemde tekening van de legendarische Angus McBride, en die wil ik zeker gaan proberen na te maken (daarom heb ik ook de blister 'Celtic Civilians' gekocht, want daarin zitten, niet toevallig, rennende kinderen en hond in dezelfde poses als op diezelfde tekening)
Afbeelding

Verder, zoals te verwachten, weinig vooruitgang deze week, maar tijdens 1 van mn wandelingen kwam ik wel deze jongens tegen :D
Afbeelding
Zagen er goed uit, en hadden dezelfde interpretatie van het uiterlijk van legionairs als mijn modellen: simpele, natuurlijke stof voor de kleding en donkere schilden, voor een rauwer uiterlijk dan de kleurrijke interpretatie die je wel s ziet.

Ook kwam ik gisteren deze dvd toevallig tegen en die heb ik ook maar gekocht (en aangezien ik gister alleen maar zin had in bankhangen ook maar meteen 2 van de 6 afleveringen bekeken)
Afbeelding
Een wat oudere docu-serie (1987!) wat je er wel aan af ziet, maar weet wel zeer interessant het verhaal van de Kelten neer te zetten :yes:

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 01 aug 2009 19:20

Weer een beetje vooruitgang geboekt, maar veel minder dan je zou verwachten aangezien ik de hele week vrij ben geweest :dunno:
Na een tijdje niet hobby-en duurt het blijkbaar weer even voor de inspiratie weer gaat stromen ^_^

Allereerst een begin gemaakt met het in elkaar plakken van mn eerst Keltische Chariot.
Multipart metaal dus er moet wat gebogen en ge-greenstuffed worden, en de crew moet ook nog zeker vast-gepint worden, maar dan heb je wel een indrukwekkend model B)
(een hele unit hiervan zal zeker de grote aandachtstrekker zijn van ieder kelten-leger)
Afbeelding
Afbeelding

Na weken ook maar weer s een penseel vastgepakt, en begonnen aan de laatste 6 legionairs die ik nodig heb voor een volledig geschilderde unit van 20.
Alleen nog maar de huid en stof gedaan, maar ik zal ze toch even laten zien
Afbeelding
Weer wat variatie gemaakt in de kleur van de stof, maar wel een grauwe natuurlijke kleur gehouden.
De 4e van links is de Optio, de 2e officier van een centurie, dus die heeft een mooie witte tuniek gekregen. Zo valt ie wat meer op, en word meteen zn hogere status aangegeven. De centurion, vaandeldrager (signifer) en muzikant (cornucen) hebben ook eerder al witte kleding gekregen (zie ergens op de voorgaande pagina's :wink: )

Vorige keer helemaal vergeten hier antwoord op te geven :bloos:
[quote="theWoodcutter"]Kan bij het spelkwartier hier alles van besteld worden?

De vorige keer dat ik er naar gevraagd heb (maar dat is al weer een flinke tijd geleden, kan zijn dat daar iets in is veranderd) konden ze alleen komen aan de volledig plastic dozen. Dus de standaard dozen Romeinen en Kelten wel, maar niet de metalen blisters en ook niet de gecombineerde sets als Britten en Daciers :(
(vandaar dat ik zo blij was met die winkel in Utrecht die veel van dat spul dus wel had/heeft)

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 10 aug 2009 15:44

Woehoe!
Mn Romeinen hebben een nieuwe mijlpaal bereikt.
Die 6 van vorige week zijn af, dus ik heb mn eerste volledig geschilderde unit :thumbup:
(wat veel foto's, maar ik ben er ook best trots op :D )

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ik had de smaak te pakken, dus in 1 keer door naar de volgende unit :yes:
Afbeelding
Dit zijn dus Auxiliares (hulptroepen) met bogen
De broeken, snorren en baarden maken duidelijk dat deze jongens dus gerecruteerd bij een van de west-europese volkeren.
Das mooi, want die van mij moeten dus Bataven voorstellen

De groene streep op de tuniek wil ook later ook terug laten komen op mn andere Auxilia infantrie en cavalerie, om zo duidelijk te maken dat ze dus afkomstig zijn uit hetzelfde Cohort Equitata B)

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 10 aug 2009 20:05

Ook Kelten, ja?
Die zie je niet zo vaak, meestal alleen romeinen.

Over het algemeen weten die re-enactor jongens er idd vreselijk veel van af (comes with the territory zullen we maar zeggen)
Als het een belgische groep was zou het zo maar kunnen dat het de groep was van de schrijver van het middelste boek van deze foto
Afbeelding
mr van Daele trekt in zn vrije tijd dus ook zn romeinse pantser aan om dat soort evenementen af te gaan :grijns:

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 16 aug 2009 18:46

En weer 4 nieuwe pupkes af (behalve de bases, dan)
Afbeelding

De eerste modellen van een nieuwe unit, dit keer de Veterans met heavy armour
De beschadigde schilden, extra pantser en hoofdvarianten met een wat meer 'doorleeft' karakter moeten het verschil met de gewone legionairs duidelijk maken.
Om dat verschil te benadrukken heb ik ze stof gegeven van een wat lichtere kleur, om een wat betere kwaliteit van materiaal te suggereren, en chique rode neksjalen, waar mn andere legionairs een variatie aan kleuren hebben.

Een vergelijking:
Afbeelding
Het standaard platenpantser (lorica segmentata ) gecombineerd met de Keizerlijk Gallische helm gaf de romeinse legionair een uitstekende bescherming voor de lichaamsdelen die boven zijn schild uitsteken. Hoofd, nek en schouders zitten goed in het ijzer, en vooral slagen van boven worden goed afgeschampt.
De extra pantser van het rechtermodel beschermt de delen die verder nog achter het schild vandaan kunnen komen. De onderbenen die onder het schild uitsteken kunnen door een slinkse tegenstander worden aangevallen, en de zwaardarm is kwetsbaar als hij een aanval uitvoert, dus deze krijgen extra metaal.
Het model heeft verder een helmvariant op met extra verstevigingsbanden over de top en op het voorhoofd, dit gaat ten koste van de mogelijkheid om een sierpluim te kunnen dragen (helaas ben ik de naam van dit type nu even kwijt, kom ik later nog op terug :wink: )
Tot de ridders in volledig plaatstaal van de late middeleeuwen waren legionairs met dit pantser verreweg de best beschermde soldaten van de oudheid. :yes:

Het extra arm- en beenpantser was lange tijd alleen bekend van de Kolom van Trajanus in Rome, waarop als een soort stripverhaal de geschiedenis van de oorlog tegen de Daciërs word afgebeeld in reliëf
Afbeelding Afbeelding
De Daciërs gebruikten de falx, een gemeen 2-handig wapen, waar de Romeinen schijnbaar behoorlijk zenuwachtig van werden, en het werd lange tijd aangenomen dat dit pantser hiertegen werd ontwikkeld en alleen in deze oorlog werd ingezet.
Echter, bij (redelijk) recente opgravingen in Engeland zijn resten gevonden van dit pantser, bewijzend dat het (in ieder geval in kleine hoeveelheden) ook in andere gebieden is ingezet.
Een reconstructie maakte ook meteen duidelijk dat het armpantser een losse mouw is die apart werd bevestigd, en niet een verlenging van het schouderpantser. Iets wat op basis van alleen de afbeeldingen nog wel eens werd aangenomen.

Heel belangrijk betekent dat dat hobbyisten dus de vrijheid hebben om dit pantser op hun pupkes te hebben ongeacht de 'historische setting' :D

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 23 aug 2009 15:21

Even een klein geintje tussendoor :)

Een kleine ode aan mijn (en van vele anderen) eerste kennismaking met wereld van de Romeinen: Asterix B)

Ik kon de verleiding niet weerstaan om een legionair te schilderen in het typische uniform van de arme slachtoffers in de strips

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Het groene uniform en blauwe schilden komen niet echt meer overeen met het moderne beeld van de legionair, om nog maar te zwijgen van de witte sandalen :D maar er is gewoon geen genoeg bewijs om te kunnen zeggen dat het niet zou kunnen -_-
(hoewel het metalen schild wel echt incorrect is)

Nu nog een kleine kelt met een grote, blonde snor en vleugels op zn helm, een grote kelt met oranje vlechtjes en een blauw-witte broek en een klein wit hondje :wink:

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 14 sep 2009 12:58

Geen Asterix en Obelix (das misschien voor later), maar gewoon weer 4 extra Auxiliary boogschutters

Afbeelding

Ook hier weer blonde en rossige snorren, om maar weer s te benadrukken dat ze van germaanse afkomst zijn. :yes:

En hiermee heb ik dus al weer de 2e unit compleet voor mn 1000pts lijstje :tu:
(Oké, een unit van 7 archers is niet bepaald heftig, maar hij telt wel :P )

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 27 sep 2009 16:19

En de derde unit is ook af

Scorpio B)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een kleine, goedkope warmachine, zeg maar een boltthrower als in WH Fantasy, maar dan wat zwakker.
Schieten op die grote keltische infantrie-massa's heeft weinig zin, deze jongens gaan op jacht naar cavalerie en die rare britse chariots :D
(om die infantrie-massa's aan te pakken, ben ik nu ook begonnen met de grote broer van dit apparaat :wink: )

Belangrijker nieuws is dat aankomende donderdag mijn halfgeschilderde romeinen voor het eerst een speeltafel zullen betreden :thumbup:
Joost is aardig bezig geweest met het in elkaar plakken van kelten (en heeft mijn romeinen al ingehaald in totale punten :blink: ) dus er kan gespeeld worden!

Komende week de spelregels maar weer s aandachtig doorlezen (dr zitten van die stiekume kleine verschillen in met 'gewoon' Warhammer) en een 'cunning plan' bedenken. :scratch:

Beastherder
BOFH

VorigeVolgende

Keer terug naar Hive Novio Blogs