Guy's vlammende oorlogsblog

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Re: Guy's vlammende oorlogsblog

Berichtdoor Beastherder » 13 feb 2011 14:49

Dat is een behoorlijk strakke freehand van een woestijnmuis, zeer fraai :tu:

Ik hou wel van idioot ver gaande correcte markings ^_^

Mag je die 2 tank-units ook tegelijk inzetten? :huh:
meestal moet je voor je support toch kiezen voor alles van 1 andere divisie
Mijn para's bv. mogen 2 tank platoons als support, maar die moeten of allebei zijn van de Welsh Guards (Cromwell tanks), of allebei Irish Guards (Shermans), niet 1 van ieder :nono:

legerlijst lijkt me verder prima gebalanceerd, dat zou moeten werken :yes:
ik begin tegenwoordig wat last te krijgen van het 'Big Gun'-syndroom, dus ik zou proberen er een batterij artillerie tussen te proppen, maar ik zou zo snel niet weten welke unit je daarvoor dan zou moeten opofferen :dunno:

Veel succes
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Benman » 13 feb 2011 16:10

Enge kleine freehands ....... :wub: :thumbup:
[quote="Beastherder"]Damn, Ben, ik haat je[/quote]
Legers die ik speel: FOW: Germans Late War
Benman
BOFH

Berichtdoor Guy » 13 feb 2011 17:08

Bedankt voor de opmerkingen :tu:

In de overzichtsheet waar je platoons kan selecteren staat in de pdf in twee vakjes de optie ´Armoured Platoon´. Op de pagina waar het ´Armoured platoon´ wordt toegelicht kan je vervolgens kiezen welke je neemt: de 51st HD kan kiezen uit 33rd en 4th Armoured Brigade, de 15th Scottish kan alleen de 4th Armoured Brigade. Behalve dat staan er geen restricties. Heb de lijst vorige week ingestuurd
voor het toernooi en heb er verder ook geen opmerkingen over gehad. Ga er van uit dat het goed is.

Artillerie is zeker nog iets wat gaat komen, in het boek over de 51st HD wordt regelmatig gesproken over de goede band tussen de infanterie
en de divisionele artillerie en over hoe belangrijk die artillerie wel niet was. Een batterij van acht 25 pdrs wil ik daarom in de toekomst ook aanschaffen. Voor volgende week gaan ze het in ieder geval niet halen.
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Guy
BOFH

Berichtdoor Guy » 20 feb 2011 12:09

Gisteren voor de eerste keer meegedaan aan een Flames of War toernooi.
Het toernooi werd gehouden bij Vlieg er Uit in Maastricht, een winkel die min of meer te vergelijken is met
Moenen en Mariken, hoewel de nadruk meer ligt op wargaming, modelbouw, vliegers en goochelattributen (!)

Het deelnemersveld bestond uit 14 spelers, 7 met Duitsers en de rest met geallieerden.
Uiteindelijk kwamen 2 mensen niet opdagen, waardoor er nog 12 mensen overbleven.

Drie battles gespeeld, iedere tafel had een eigen missie met bijbehorende opstelling van de scenery. Mijn armylist staat op pagina 5.

Battle 1: missie Cauldron, tegen een Panzerkompanie.
Tegenstander was iemand van het clubje waar ik in Limburg vaak kom, maar Flames of War hadden we nog niet vaak tegen elkaar gespeeld. Hij had een Panzerkompanie die bestond uit twee platoons Panzer IV H's, een Tiger,
2 Flak 36's (88's !!), een platoon grenadiers en wat mobiele Flak.

Highlanders beginnen in het midden van de tafel met 2 rifle platoons en hun antitankgeschut. De rest van de company staat in reserve. De 6 pdrs lagen in Immediate Ambush en nemen in beurt 1 een platoon panzers te grazen, maar als de rook optrekt blijken ze alleen van 2 tanks de crew naar buiten hebben gejaagd.
Die tankbemanningen stappen in de beurt van de tegenstander weer in en openen de aanval op de 6 pdrs, die nog wel een tank aan puin schieten maar in de assault het onderspit delven.
Aan de andere kant van perimeter worden de 17 pdrs langzaam weggeschoten door de 88's, zonder een mogelijkheid om terug te schieten (hebben geen High Explosive munitie). Achter het bos waar de 88's in staan wacht ondertussen nog een platoon panzer IV's.

Mijn rifle platoon dat in de buurt van de 6 pdrs lag probeert de panzer IV's te assaulten. Deze hadden dan wel net de assault gewonnen, maar stonden met 1 tank vernietigd en 2 bailed out niet in een ideale positie. Het risico bestond dat de infanterie niet zou durven chargen, maar wanneer het wel zou lukken betekende dat een harde klap voor de Duitsers.
Ondanks de reroll van de company commander durven de Schotten de tanks niet aan te vallen.
In de volgende beurt stappen de bailed out crews weer in hun panzers, en vervolgens rollen de tanks richting de infanterie die even daarvoor uit z’n foxholes was gekomen om vervolgens toch maar niet aan te vallen. De infanterie krijgt t zwaar voor de kiezen en gaat er vandoor, waardoor de panzers nu op een van de twee objectives staan.

Inmiddels is het beurt 3 en mag ik voor reserves gaan rollen. De eerste versterking komt meteen de tafel oprollen in de vorm van een platoon Sherman tanks, de Royal Scots Greys. De panzers op het objective staan met hun flank richting de Royal Scots en deze geven de Duitsers de volle laag; slechts 1 panzer overleeft de flankaanval.

Op de andere flank waren de 17 pdrs inmiddels weggeschoten, waardoor het 2de platoon panzers vrij naar voren kon komen. Zij claimen het tweede objective.
Intussen komen voor beide kanten meer reserves; voor de Schotten meer infantrie en tanks, voor de Duitsers komt de Tiger de tafel op. Er wordt wat over en weer geschoten zonder grote schade aan te richten, hoewel de Tiger op een haar na een voltreffer van een Firefly overleeft.

De Royal Scots weten het eerste objective weer in te nemen en een rifle platoon probeert in de laatse beurt de panzer op het tweede objective te flanken. Hoewel de assault boven verwachting verloopt, slagen ze er niet in de panzers van het objective te duwen.

Na 6 beurten spelen hebben de Duitsers een van de objectives stevig in handen, een duidelijke overwinning voor Das Reich.
Het was een leuke, soms ook spannende, battle met een leuke tegenstander. Achteraf had ik mijn infanterie beter moeten opstellen, dan had ik beide objectives gemakkelijker kunnen beschermen.

Platoon of the match waren de Royal Scots Greys, hun tanks kwamen precies op tijd de tafel op om mijn rechter flank te redden.
later meer.
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Guy
BOFH

Berichtdoor Guy » 20 feb 2011 19:05

Battle 2 was tegen gepanzerte panzer grenadiers. Mijn tegenstander had relatief weinig antitank geschut, waardoor de Sherman's min of meer naar believen over het veld konden scheuren. Aan het einde van de battle waren we allebei het een en ander kwijt, maar niet genoeg om een groot verschil te maken. Helaas hadden de Duitsers de objectives stevig in handen; de tijd was te kort voor de Schotse infanterie om er naar toe te marcheren.

In de 3de ronde speelde ik tegen een Panzerkompanie met StuG's, Panthers en wat ondersteunende troepen. Het scenario was weer Cauldron, maar nu was het terrein veel gunstiger voor de Schotten, er lag namelijk een dorp in het midden van de tafel. In twee huizen nabij de objectives hadden twee peletons infanterie zich ingegraven. De 6 pdrs lagen weer in ambush, maar nu was er in plaats van de 17 pdrs een platoon Sherman's om de linkerflank te bewaken.
De Duitsers probeerden van afstand de infanterie van de objectives te krijgen, maar die zaten stevig ingegraven en leden geen verliezen. Intussen kwamen aan mijn kant van het dorp langzaam de versterkingen binnen, die vervolgens ongehinderd in positie konden komen om de vijandelijke tanks op de korrel te nemen.
Aan het einde van de battle waren de verliezen aan Schotse zijde licht en waren de objectives in Schotse handen. De Duitsers hadden meer te lijden gehad, met als eindresultaat een overwinning voor de Highland Division.

Uiteindelijk ben ik niet hoog geëindigd, maar dat was ook niet de verwachting. Heb veel geleerd en drie leuke battles gespeeld. Aangename verrassing was de prijs voor 'Best Painted', in de vorm van een medaille en een
Sd Kfz 1/7 armoured halftrack met een luchtafweerkanon. :grijns:
Guy
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 20 feb 2011 19:47

Best Painted! :1:

Gefeliciteerd!
Das toch de belangrijkste prijs van ieder toernooi :yes:
(tactisch inzicht is voor mensen die niet kunnen schilderen :wink: )

Wat doe je met die halftrack?
Objective Marker, aan Ben slijten, of begin je stiekum aan een legertje duitsers? ^_^

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Guy » 20 feb 2011 21:24

Danke sehr Frank. Wil binnenkort met Duitsers gaan beginnen, maar welke lijst weet ik nog niet. Ik heb vorige week
Earth & Steel gekocht, uit dat boek moet ik wel een lijst kunnen halen. 't moet in ieder geval iets worden wat een echte tegenpool
is van de Highlanders, dus meer elite en waarschijnlijk gemechaniseerd/tanks.
Guy
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 20 feb 2011 23:02

[quote="Guy"]meer elite en waarschijnlijk gemechaniseerd/tanks.

Ik denk dat dat wel moet lukken met duitsers :yes: :wink:

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Guy » 03 okt 2011 09:14

Dag allemaal,

vorig weekend heb ik in Limburg meegedaan aan een Flames of War toernooi (link voor de foto's http://s1046.photobucket.com/albums/b46 ... %20Garden/ )

Erg goed geslaagd toernooi, voor de eerste keer georganiseerd door Vlieg-er-uit uit Maastricht en de Guardians of the Old World uit
Berg aan de Maas. Met 22 spelers hadden we een goede opkomst.
Naast een leuke dag battlen was het ook een prima middel om de motivatie om te schilderen op te krikken. Hieronder een paar foto's
van waar ik de laatste tijd mee bezig ben geweest.

Een stukje terug in dit topic staan foto's van de M5 halftracks voor mij Grenadier Guards. De modellen zijn niet lelijk, maar wel wat kaal.
Om hier wat aan te doen ben ik begonnen met het toevoegen van stowage in de vorm van munitiekistjes, camouflagenetten, zijl, tentstokken e.d. Hieronder het voorlopig eindresultaat.

Halftrack 1 & 2
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Halftrack 3
Afbeelding
Afbeelding

Halftrack 4. Deze halftrack is nog wat kaal en zal nog wat kleine toevoegingen krijgen. Twijfel nog over camouflagenet, ben bang dat de eenheid te eentonig wordt als iedere truck camouflagenet krijgt. Ben wel heel tevreden over de gunner, deze is gemaakt van een infanteriemodel met armen en handen van greenstuff.
Afbeelding
Afbeelding
Guy
BOFH

Berichtdoor Guy » 03 okt 2011 09:16

Eerste base met infanterie voor de Guards is ook af

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Guy
BOFH

VorigeVolgende

Keer terug naar Historische wargames