Guy's vlammende oorlogsblog

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Re: Guy's vlammende oorlogsblog

Berichtdoor Chris » 26 okt 2010 23:42

Dat is pas echte research :)
Never play leapfrog with a unicorn.
Legers die ik speel: 40K: Steel Confessors(SM), Imperial Guard, Space Wolves, Tau, Orks. Fantasy: Lizardmen, Wood Elves.
Chris
Lord Lion-O

Berichtdoor Beastherder » 31 okt 2010 14:36

Nice! :thumbup:

Als dat geen inspiratie geeft om een leger af te krijgen weet ik het ook niet meer :nono:

Ik ben bang dat een evt. museum van mijn amerikaanse para's een stuk verder weg zal liggen :dunno:

.....

(2 seconden google)

.....

yup, ik zie mezelf nog niet zo snel op vakantie gaan naar North Carolina :D
http://82ndairbornedivisionmuseum.com/

edit:
Ah, maar het museum van de Guards ligt midden in touristisch London
http://www.theguardsmuseum.com/
Dat is een stuk haalbaarder :yes:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Guy » 02 nov 2010 21:49

Afgelopen weekend eindelijk m'n 3de rifle platoon van de Schotten voltooid. Nu alleen nog de mortieren en dan heb ik een compleet geschilderd 1500 punten leger, 1900 punten als ik Churchills inzet.

In de tussentijd wat meer afleiding van de Highlanders, namelijk een klein begin aan de Grenadier Guards.
4 M5 Halftracks, genoeg voor 1 motor platoon. Bij de Guards mag helaas maar 1 halftrack een .50 cal machine gun meenemen,
waardoor ze vooral veredelde vrachtwagens zijn dan echte aanvalsvoertuigen. Die Duitsers hadden het toch beter bekeken :dry:

Afbeelding
Afbeelding

Op de passagiers na zijn ze klaar, denk dat ik ze langs de onderkant nog wat ga dry-brushen met graveyard earth. Ze zijn
nu nog erg schoon, vooral de decals op de spatborden.
Over decals gesproken, lang leve de plakplaatjes! Ze maken de trucks een stuk minder saai. Het Guards divisie logo is een tikkeltje te groot, dat is ook de reden waarom ik er geen aan de voorkant heb geplakt. Misschien niet helemaal historisch correct, maar ben tevreden over het resultaat.
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Guy
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 07 nov 2010 16:33

[quote="Guy"]Bij de Guards mag helaas maar 1 halftrack een .50 cal machine gun meenemen

Niet zeuren, Guy, das nog altijd 1 meer dan iedere andere Motor Platoon.
Alle andere britten hebben helemaal geen machine-geweren op hun half-tracks :nono:

Zien er verders hip uit hoor, klaar om Nijmegen te bestormen :wink:

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor henerius » 08 nov 2010 11:01

iemand enige uitleg over die ster op de motorkap van die voertuigen? ik dacht dat alleen yanks daarmee rondreden? of hebben de pommies ze laten zitten toen ze die voertuigen van de yanks kregen/kochten?
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
henerius
Mastah

Berichtdoor Guy » 08 nov 2010 12:44

@ Henny

Britse voertuigen hadden zo'n ster vooral voor herkenbaarheid vanuit de lucht. Bij tanks zit ie vooral op het enginedeck of bovenop de geschutskoepel, soms ook op de achterkant van de geschutskoepel en hier bij de halftracks dus op de motorkap
De Amerikanen hadden inderdaad ook zo'n ster, alleen waren ze veel royaler bij het aanbrengen ervan. Bij Amerikaanse voertuigen
zie je daarom vaak op bijna alle kanten wel ergens een ster staan.
Veel meer kan ik je er niet over vertellen, maar ik denk dat Frank hier nog wel wat interessante weetjes over heeft B)
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Guy
BOFH

Berichtdoor Guy » 25 nov 2010 16:12

Afgelopen weekend meegedaan aan een Flames of War megabattle, met een slordige 10000 punten per kant.
De veldslag werd uitgevochten in Berg aan de Maas, bij ´Guardians of the Old World´, de wargamesclub waar ik in Limbabwe lid van ben.
Deelnemers waren mensen van de club zelf en nog een aantal spelers van clubs uit Maastricht en België. Prachtig slagveld en een zeer geslaagde middag.
Voor foto's volg deze link:
http://s1046.photobucket.com/albums/b46 ... 0-11-2010/

De Schotten zijn vervolgens niet mee teruggereisd naar Nijmegen, waardoor de Grenadier Guards weer wat aandacht hebben gekregen.
Heb deze week een Sherman V en 2 zogenaamde white scout cars geschilderd, hoewel de scout cars alles behalve wit zijn.
De sherman is de eerste van een sqaudron van 4, de gepanserde auto's zijn voor de company commander en 2nd in command zodat ze de troepen
in de half-tracks kunnen bijhouden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Guy
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 28 nov 2010 22:47

Zéér indrukwekkende mega-battle, Guy B)

Zo'n enorme tafel vol scenery blijft toch altijd mooi om te zien, maar wel een beetje medelijden met de mensen die moesten proberen een unit te verplaatsen in het midden van die tafel :D

Ik zal ook s een keer wat trein-rails van het werk meenemen voor de FOW-scenery, want dat is toch wel heel simpel effectief

Verder een hele fraaie Sherman en White Scout Cars, maar ik word natuurlijk enorm bevooroordeeld door die Guard logo's :wink:
Vooral die White Scout Cars ben ik altijd een grote liefhebber van geweest, goed om die te zien

[quote="henerius"] iemand enige uitleg over die ster op de motorkap van die voertuigen? ik dacht dat alleen yanks daarmee rondreden?

[quote="Guy"]Veel meer kan ik je er niet over vertellen, maar ik denk dat Frank hier nog wel wat interessante weetjes over heeft B)

Beetje late reactie, maar die uitnodiging kan ik natuurlijk niet laten liggen als plaatselijke alles-weter :P

De beroemde witte ster was (en is) inderdaad het nationale symbool van Amerika op hun vliegtuigen en voertuigen, maar in de loop van de oorlog zouden alle westerse geallieerden deze gaan gebruiken als herkenningsteken.
Toen de Amerikanen zich gingen bemoeien met de oorlog in Europa waren de Britten en Amerikanen al snel zo slim om te realiseren dat ze regelmatig bij elkaar in de buurt zouden opereren, en het dus wel slim zou zijn om een gezamenlijk herkenningsteken te hebben om vervelende 'incidenten' te voorkomen.
Oorspronkelijk was het 'geallieerde' herkenningsteken een rood-wit-rode balk. Op sommige foto's van voertuigen in Afrika (het eerste gebied waar de Amerikanen meevochten) en soms zelfs nog in Italie kun je die nog terugvinden, maar het gebruik bleef slechts zeer beperkt.
Al snel werd, om meerdere redenen, omgeschakeld naar de witte ster van de amerikanen.
De witte ster was simpelweg beter herkenbaar vanuit de lucht (waar het voornamelijk om te doen was, brits en amerikaanse grondtroepen opereerden in hun eigen gescheiden regio's), en inderdaad: veel materieel van de britten kregen ze van de amerikanen (shermans, etc.) en die ster zat daar vaak toch al van de fabriek af op.

In Afrika en het begin van de Italiaanse campagne is het dus soms nog een beetje onduidelijk, maar zeker vanaf de landingen in Normandië heeft dus eigenlijk zo'n beetje ieder geallieerd voertuig in Europa, ongeacht land dat m gebruikt, een flinke ster ergens op de bovenkant, voor herkenning door vliegtuigen.
De amerikanen, voor wie het dus ook het nationale symbool is, hebben er dus ook meestal enkele op de zijkanten, waar ze bij andere landen dus missen.
(Die sterren op de zijkant van je geschutskoepel en romp zijn niet altijd even handig, want die geven je vijand een uitstekend mikpunt. Je ziet dus regelmatig dat die sterren door de bemanning grof met verf of zelfs gewoon modder werden gecamoufleerd :dunno: )

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Guy » 13 feb 2011 14:15

Zo, na lange tijd weer eens een update. Volgend weekend doe ik mee aan een Flames of War toernooi in Maastricht en bij een toernooi hoort
een geschilderd leger.
Puntenaantal voor het toernooi ligt op 1600 punten. Nu kom ik hier makkelijk aan als ik de Churchill Crocodiles inzet (410 punten voor 1 platoon),
maar deze wil ik eigenlijk niet inzetten. Het is leuk om ze af en toe te gebruiken, maar drie battles achter elkaar op dezelfde dag is wat veel van het
goede. Daarnaast zorgen ze ook voor een behoorlijke cheese-factor, daarom heb ik er voor gekozen wat meer Shermans in te zetten.

Voor het toernooi moesten mijn mortieren voltooid worden en ook een extra platoon van de eerder genoemde Shermans.
Hier eerst een foto van het Mortar Platoon; het bestaat uit 3 secties van twee 3'' mortieren, met daarbij een command team en drie observer teams.
Afbeelding

Ik had al een Sherman platoon, deze is nu een beetje geupdate. Het betreft tanks van de 1st Northamptonshire Yeomanry, onderdeel van de 33rd Armoured Brigade . Hun rating in Flames of War is Confident/Trained
Op de voorkant van de Firefly zie je daarom het nummer 173 in een rood veld, de groene driehoekjes die links van de rechter rupsband een zandloperfiguur vormen zijn de markings van de brigade. De gewone Sherman I's hebben de markings achterop staan.
Afbeelding

Het tweede peleton Sherman tanks komen van de Royal Scots Greys, onderdeel van de 4th Armoured brigade . Rating Confident/Veteran.
Het nummer 122 staat voor de Royal Scots Greys en het zwarte beestje wat voor een woestijnrat moet doorgaan staat voor de brigade
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Guy
BOFH

Berichtdoor Guy » 13 feb 2011 14:35

Hier de legerlijst voor aanstaande zaterdag.

7th batallion the Black Watch, 51st Highland Division

HQ

Rifle Company HQ 25

Combat Platoons

Rifle platoon (3 squads) 140

Weapons Platoons

Mortar platoon (3 Mortar sections) 145
Anti-tank Platoon (2 Anti-tank sections, Lloyd carriers) 110

Support Platoons

Machine Gun Platoon (2 Machine Gun sections, PIAT-team) 130

Anti-tank Platoon, Royal Artillery
(1 section of 17 pdrs with M5 Halftracks) 95

Armoured Platoon
1st Northamptonshire Yeomanry, 33rd Armoured Brigade
(Confident Trained, 3 Sherman I’s with .50 call AA MG’s, 1 Firefly VC) 295

Armoured Platoon
Royal Scots Greys, 4th Armoured Brigade
(Confident Veteran, 3 Sherman II’s with .50 call AA MG’s, 1 Firefly VC) 380
Guy
BOFH

VorigeVolgende

Keer terug naar Historische wargames