FoW on the Cheap

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

FoW on the Cheap

Berichtdoor Beastherder » 13 apr 2014 18:05

Bij mij op het werk verkopen we al tijden fraaie, kleine bouwdoosjes van Zvezda.
Die zijn gemaakt voor hun eigen spelsysteem, met de infantrie in de traditionele bouwdoos schaal 1:72, maar de tanks en voertuigen zijn in de Flames of War schaal van 1:100

http://www.zvezda.org.ru/?lng=1&nav=2&p=59

De focus van die serie is (nog?) heel erg Early War, maar toch zitten er ook voor de andere periodes nog heel interessante modellen tussen. Mijn Russen zijn erg blij met de trucks en Katyusha's, en voor mijn Late War britten en duitsers zit er ook nog genoeg interessants bij (Opel trucks, Sd.Kfz.222, Matadors)

Altijd al gedacht dat daar een uitstekend Early War legertje van te bouwen moest zijn, maar pas toen Guy begon met zijn Early War Fransen ( http://www.hivenovio.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=3081 ) echt serieus naar gekeken

Eerst maar s beginnen met maken van een (naar mijn idee, met nul ervaring in Early War) redelijke, gebalanceerde 1500 punten-lijst, met alleen maar Zvezda modellen

Mittlere PanzerKompanie
HQ
Panzer IV + Panzer II
205pts

Panzer II Platoon
5x Panzer IIC (late)
280pts

Panzer III Platoon
3x Panzer IIIE
390pts

Mittlere Panzer Platoon
2x Panzer IVD
300pts

Mixed Panzerspäh Platoon
2x Sd.Kfz.222 + 2x Sd.Kfz.221
150pts
(Oke, Sd.Kfz.221 vereist wat conversie werk, maar dat moet te doen zijn. Mocht het niet lukken ruil ik het zo in voor wat meer PzII's)

Air Support met Stuka Schwerpunkt
175pts

Total: 1500pts

Dat zijn 16 doosjes Zvezda van 2,99 en een Stuka van Revell van 2,49
Oftewel 50,33 Euro!
Voor een compleet 1500pts leger! :o

Daar komt nog bij dat die vroeg-oorlogse duitse tanks met hun grijze kleurenschema ook erg makkelijk te schilderen zijn, dus dan heb je er al snel weer een project bij :whistle:

Afbeelding
Oplettende kijkers zien al snel dat in die stapel ook andere dingen zitten dan uit de Army List van hier boven
Als je er dan toch voor gaat, kun je het maar beter goed doen, hè :wink:

Voorlopig eerst maar s wat knippen en plakken

Afbeelding

Ze kosten misschien slechts 2,99 maar dat zie je er echt niet aan af

Een andere 'maakbare' lijst van Zvezda modellen is de Britse 'Infantry Tank Company'
Bestaat uit Matilda's I en II, en is echt bizar :disturbed:
Die tanks zijn enorm traag, idioot licht bewapend (de Matilda I heeft alleen maar een enkel machingeweer :huh: ) maar wel zo belachelijk ingeblikt dat ze practisch niet kapot te krijgen zijn

Lijkt me heel raar spelen, maar ach, voor die prijs laat ik er ook maar een paar van meekomen

Afbeelding
Afbeelding
Die Matilda II is best een stoer ding, maar die Matilda I is echt zó lelijk :sick:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Re: FoW on the Cheap

Berichtdoor Benman » 13 apr 2014 18:47

:tu:
Ik heb een tijd geleden ook een hele bult van dat spul gekocht. Maar ik kom niet meer aan verven toe, laat staan spelen. :dunno:
[quote="Beastherder"]Damn, Ben, ik haat je[/quote]
Legers die ik speel: FOW: Germans Late War
Benman
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 13 apr 2014 21:26

Gewoon tijd voor maken, Ben
Met jouw traditionele tempo heb je aan een paar uurtjes genoeg voor een leger ;)

Even gepuzzeld met die Britse Infantry Tank lijst:

HQ
A12 Matilda Senior
235pts

A11 Platoon
3x A11 Matilda's I
.5 MG upgrade
200pts

A11 Platoon
3x A11 Matilda's I
.5 MG upgrade
200pts

A12 Platoon
2x A12 Matilda's II
475pts

A12 Platoon
2x A12 Matilda's II
475pts

Air Support
25 pts
(dat lijkt heel goedkoop voor Air Support, maar dit is een Hurricane die geen gronddoelen kan aanvallen, hij kan alleen proberen Stuka's neer te schieten)

Total 1495 pts

Dat zijn 11 tanks à 2,99 plus een Hurricane van 2,49 = euro 35,38
(technisch gezien is die Hurricane niet nodig, want hij komt nooit op tafel, je ziet alleen dat die Stuka's niet op komen dagen, maar dat houdt mij niet tegen :D )
Dat is een full-size leger voor de prijs van 1 Space Marine Tactical Squad! :o
http://www.games-workshop.com/en-NL/Space-Marine-Tactical-Squad

(Holy Crap! Tactical Marines zijn tegenwoordig 35 euro? :huh: Oh ja, daarom koop ik al jaren geen GW meer)

Hoe werkt zo'n Matilda II nou echt, deze meneer legt het uit

kort samengevat:
Alles, en dan ook echt ALLES is dik, zwaar en niet kapot te krijgen. Heel fijn als er op je geschoten word, niet zo fijn als je onderhoud wilt doen of harder dan 20km/u wilt gaan
(en hoe cool is het dat je het kanon richt met je schouder alsof het een enorm geweer is B) )

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor henerius » 13 apr 2014 22:36

leuke filmpjes :tu:
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
henerius
Mastah

Berichtdoor inferno » 13 apr 2014 23:49

hoera voor wargaming industrie
we shall defend our Island, whatever the cost may be, we shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender.

-Winston Churchill-
Legers die ik speel: 40k: space marines, tau en de imperial guards/ warhammer: the empire/ fow: brits recce welsh guard
inferno
Not banned yet

Berichtdoor Guy » 14 apr 2014 19:11

Go Frank, get those things painted! Voor iedereen die mogelijk geïnteresseerd is in Early War is dit echt een buitenkansje :thumbup:
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Guy
BOFH

Berichtdoor Lert » 15 apr 2014 18:10

Ha! Leuk topic, en leuk dat je die Chieftain's videootjes erin hebt gegooid. :D
Thousands of feet march to the beat, it's an army on the march. Long way, from home, paying the price in young men's lives
What's the price of a mile?
Legers die ik speel: Ingeblikte duistertjes (FOW), dronken russen (Bolt action en ook FOW)
Lert
Some guy in Mousillon ... smelling funny

Berichtdoor Beastherder » 01 jun 2014 17:23

Een extra vrije dag met Hemelvaart, en mijn Airbrush-rek was eindelijk leeg nu de laatste SS-ers af zijn
( http://www.hivenovio.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=2121&p=47340#p47340 )

Dus tijd om Zvezda modellen op een stok te prikken en onder de spuit te houden
Samen met de Stuka is dit dus een compleet 1500pts leger in 1 batch :D

Eerst even een lichte laag gegeven met een spuitbus wit, voornamelijk voor wat goed contrast met het te spuiten grijs

Afbeelding

Vallejo maakt het lekker makkelijk, met Primer en Airbrush verf in correct Duits Grijs

Afbeelding

Dus momenteel ziet het er zo uit
Afbeelding

Dan begint het echte werk met het drybrushen van de highlights, en het schilderen van de details
Dat gaat nog wel even duren (zeker aangezien ik ook nog wat andere dingen wil schilderen als FoW) maar de voortgang zie je hier

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 22 jun 2014 11:45

Zo, de eerste unit is af: de altijd indrukwekkende Panzer II's :wink:

Afbeelding
Afbeelding

De Panzer II was eigenlijk meteen bij het begin van de oorlog al te zwak bepantserd en bewapend, maar was toch de meest voorkomende tank in de duitse divisies
De productie van de veel indrukwekkendere Panzer III en IV was simpelweg nog niet zo ver dat de Panzer II vervangen kon worden, ondanks zijn duidelijke tekortkomingen
(Het kan erger, ten tijde van de invasie van Polen was de meest voorkomende tank de minuscule Panzer I :disturbed: )

Highlights lijken wat heftig zo op de foto, maar om te voorkomen dat zo'n donkere 1-kleurige tank op table-top afstand niet meer dan een grijs-zwarte vlek is, is het wel noodzakelijk

Markeringen zijn simpel, en typerend voor de tijd zo rond de invasie van Frankrijk en Rusland.
Tijdens de invasie van Polen was het Balkenkreuz een massief wit kruis, en men kwam er al snel achter dat dat wel erg opviel. Ook de grote nummers op de turret zag je in de Polen campagne nog niet, ook die werden aangepast na de ervaring van die eerste gevechten

De 'traditionele' manier van aangeven van de Platoon commandant door de koepel open te maken en hem er uit te laten kijken was helaas niet mogelijk bij deze bouwdoosjes zonder ingrijpende chirurgie.
Hij is nu herkenbaar aan zn nummer (231) en het extra Balkenkreuz achter op zn turret. Niet zo opvallend, maar aangezien het met de duitse Mission Tactics regels toch niet zo veel uit maakt wie de commandant is vind ik het wel prima zo.

Tegelijkertijd ook de 2i/c meegeschilderd, want die zit ook in een Panzer II (de grote baas zit in een Panzer IV en word mee geschilderd met die unit)
Afbeelding
Afbeelding

Het gebruik van de Swastika vlag als een vorm van luchtherkenning zie je vrij veel in foto's, en is een uitstekende manier om een beetje kleur tussen al die grijze tanks te krijgen
Nog even over gedacht om op die manier alle unit-commandanten te markeren, maar dat zouden wel wat te veel hakenkruizen worden voor de goede smaak. :dry: Ik heb het nu dus beperkt tot de HQ en 2i/c

De vlag zelf is simpel een stukje papier, doordrenkt met verdunde houtlijm en gedrapeerd over de tank. Even een beetje aanduwen om mooi in de hoeken te gaan liggen en klaar
heel makkelijk, aanrader :tu:

(en ik herhaal het nog maar eens, deze modellen kosten dus maar 2,99!)

Als laatste nog even een plaatje om de enorme ontwikkeling van wapentuig in 1 oorlog te laten zien
Tussen deze twee tanks zit dus maar 8 jaar :o
Afbeelding

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 25 aug 2014 12:14

Goed nieuws!

dankzij de jongens van Plastic Soldier Company kan ik de duitse infantrie-support dadelijk ook goedkoop krijgen

http://theplasticsoldiercompany.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=1_22_24_49&products_id=901

de eerdere PSC infantrie sets waren niet veel soeps, maar sinds de Britse Infantrie set gebruiken ze andere techniek en zijn ze een stuk beter

binnenkort maar weer s mee aan de gang

Beastherder
BOFH

Volgende

Keer terug naar Historische wargames