Workstation of Chaos

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Re: Workstation of Chaos

Berichtdoor Chris » 08 jul 2012 12:11

Deze editie is movement en positioneren de koning. Op alles en z'n moeder anticiperen zal de goede spelers laten zien.
Never play leapfrog with a unicorn.
Legers die ik speel: 40K: Steel Confessors(SM), Imperial Guard, Space Wolves, Tau, Orks. Fantasy: Lizardmen, Wood Elves.
Chris
Lord Lion-O

Berichtdoor theWoodcutter » 07 aug 2012 19:39

Als volgt: deployment is iets anders, maar dat maakt voor legerselectie niet zo veel uit, wel is er maar 12" tussen de deploymentzones.
-Spel duurt 6 beurten.
-D3+1 objectives (dragon eggs) in de defender zijn deployment zone
-opzetten gaat om en om
-wie het eerst klaar is met opzetten, heeft een +1 voor de eerste beurt roll off
Winnen:
-diegene met de meeste VP's wint.
-attacker krijgt 1 VP voor elk objective wat een unit vast heeft
-defender krijgt er 1 voor elk objective wat de attacker niet heeft
-een unit moet in contact bewegen met het objective om dit te pakken. Het objective beweegt nu mee met de unit. Dit blijft zo totdat de unit vernietigd is of verslagen in combat. het objective wordt op dat punt gedropt waar de unit was.

Lijstje 2000 punten exact:
Stonehorn (p75 White Dwarf 382) + Tail attack
Arachnarok Spider (p 102 Storm of Magic)
Lammasu (p 128 Storm of Magic) + lvl 2, Lore of Fire
Great Taurus (p 127 Storm of Magic)
Cockatrice (p 124 Storm of Magic)
Trolls x3 (p 103 Storm of Magic)
Zoat (p 135 Storm of Magic) + lvl 4 Lore of Life
Fimir Warriors x3 (p 60 Monstrous Arcanum)
Dread Maw (p 47 Monstrous Arcanum) + Hooked Spines

Voor de Dread Maw gebruik ik een Purple Worm van D&D minis, voor de Zoat een Dracotaur Rager, ook van D&D minis. ^_^

Afgelopen donderdag met bovenstaande regels en legerlijst tegen Tim zijn 2000 punten Empire gespeeld.
Ik had het een stuk moeilijker gehad als Tim eerder voor de 4 objectives was gegaan. Met name de twee units fast cavalry hadden veel vervelender kunnen zijn door in de eerste beurt te proberen 2 objectives te pakken en er vervolgens vandoor te gaan. Aangezien ik dan alleen van mijn wizards gebruik had kunnen maken om die units op te ruimen, omdat al mijn monsters dan uit positie waren.

Zijn legerlijst met veel knights + behoorlijk getoolde lord, best wel vervelend om met monsters te bestrijden. Volgende keer toch maar de mammoet, of Bonegrinder giant inzetten: deze mogen tegen bijna alles Thunderstompen (Largest of Creatures rule) en/of een monster met hogere strength dan 6, want ook al halveerde strength 6 de 1+ armour saves van de knights, nog steeds haalde hij ze allemaal. Vooral tegen de Arachnarok spider was het belachelijk 2 wounds in tig rondes combat.
Leuke momenten:
-Cockatrice die Pistoliers opruimt, Cockatrice wordt zelf daarna door de Halbardiers gepakt
-Great Taurus die met zijn flaming aura de cannon crew uitroeit nog voordat ze wat kunnen doen en vervolgens als uitsmijter nog even met 5 thunderstomp attacks de wizard lord om zeep helpt
-Warrior priest die denkt de Cockatrice tegen te houden, waarna deze er gewoon overheen vloog. :D
-Fimirs die Steam Tank slopen
-Zoat die tegen een kanonskogel aanloopt
-Zoat die Tim frustreerd door iedere keer dat ene wondje van de spin af te healen. :wub:
-Twee comets die maar blijven groeien

Maar goed, ik heb me kostelijk vermaakt en uiteindelijk was het een draw. Het zou een loss voor Tim zijn geweest, als ik niet de tail attacks van mijn Fimirs vergeten had.
Beste model aan mijn kant was mijn Great Taurus, die heeft bijgedragen aan het verdwijnen van 1 unit Knights en vervolgens twee warmachines en 1 wizard opgeruimd om in de laatste combat nog wat bij te dragen.
Matigste modellen waren toch mijn trollen, die te snel neer gingen tegen de halbardiers mbv de warrior priest. Overigens komt ook de Dread Maw in aanmerking, 1 kanonschot en weg. Dat krijg je met zo weinig wounds.
Aan Tim zijn kant, denk ik dat zijn knights het best waren, hoewel zijn lord/warrior priest een hele goede tweede is.
Voor matigste model, komt toch de wizard in aanmerking, ondanks de twee comets (4 wounds na 4 counters (!) op 1 spin) is niet bepaald overtuigend :wink: .

Momenteel op de schildertafel: de drie fimirs en mijn giant spined chaos beast :wub:
Science is made up of so many things that appear obvious after they are explained.
Pardot Kynes
Miniaturen schilderen eerste zaterdag van de maand? Zie https://djonijmegen.nl/jongeren/warhammer-scenery/
Legers die ik speel: WHFB: DoC/WoC/Skaven;Bretonnia BP; WH 40K:DA; AT; FoW: Finns, WGoA: Tethru, SAGA:Scots, Jomsvikings, Anglo-Saxons
theWoodcutter
Mastah

Berichtdoor theWoodcutter » 26 aug 2012 12:28

Afgelopen twee weken weer Fantasy gespeeld. Donderdag 16 augustus een leuke 3000 punten battle met mijn Warriors of Chaos tegen Theo zijn Dark Elfs, hoewel er bij gezegd moet worden dat het een stuk spannender had gekund als Theo niet was gaan "castlen" in de verre uithoek van de tafel. Zijn strategie: van afstand zo veel mogelijk lijken maken en vervolgens wat over is, kapot maken met een charge, is solide, maar hij overdreef wel een beetje: drie grote blokken die in een hoekje gingen staan kijken, terwijl de fast cavalry, de crossbowmen, bolt throwers en harpies probeerden de rest op te ruimen. Uiteindelijk heeft slechts 1 van die blokken wat gedaan: mijn tzeentch warriors opgeruimd nadat ze van 14 naar 5 geschoten waren.
Aangezien ik net iets meer magic mee had genomen: een level 4 en een level 2, allebei Tzeentch, tegenover een level 3 en een level 2 vielen in die fase de meeste slachtoffers (drie infernal gateways, waarvan 1 keer met strength 11). Daarnaast liet mijn Hellcannon ook nog van zich spreken. Niet zozeer door raak te schieten, dat lukte geen enkele keer (!), maar wel door twee keer een misfire te gooien en vervolgens de dichtstbijzijnde vijandelijke eenheid aan te vallen. Zeer geestig op die manier. :wub:
Qua combats hebben uiteindelijk mijn chaos knights (met lord) de cold one riders (deze combat was ook alleen omdat Theo de bui al zag hangen en het nog iets spannend wilde maken) en de crossbowmen opgeruimd, terwijl de horde marauders heeft afgerekend met de witch elves. Uiteindelijk was het iets van een minor victory voor de Warriors of misschien net een major victory, maar de exacte punten hebben we niet meer geteld.

Afgelopen donderdag wederom met mijn monsters gespeeld, deze keer tegen Chris zijn Trollenlijst.
Ik had mijn lijst wat aangepast: ipv 3, nu 4 fimirs. Dreadmaw, Cockatrice, Stonehorn en Zoat eruit en lvl 3 Emperor Venom Dragon (Lore of Life) + Giant Spined Chaos Beast erin. Wederom 4 objectives. Deze pot leek goed te gaan, tot Chris zijn beurt 2. Op dat moment sloopte hij met een tweede infernal gateway mijn Emperor dragon (best lastig met T9 en 9 wounds, maar als je 10 gooit voor de strength...) en ondanks dat ik toen al ongeveer even veel punten weg had bij Chris (eenheid van 6 trollen, 5 chaos knights, 5 marauder horsemen en een losse troll in de battle tegen de arachnarok spider), was het vanaf dat moment wel ongeveer een gelopen race. Zeker omdat als er regeneration saves gemaakt mochten worden, dat hier goede percentages gehaald werden door Chris. Ipv de 50% die theoretisch is, werd het ongeveer 80% en dan wordt het al heel gauw heel pijnlijk met alleen monsters tegen trollen: heel veel verloren combats. Daarnaast was de Chaos level 4 sorceror met lore of Tzeentch goed op dreef: ongeveer 2 monsters per beurt werden verwond (infernal gateway + flickering fire) om ze de beurt erop allebei weg te halen. De te late fimirs probeerden nog wat terug te doen, maar uiteindelijk was het allemaal voorbij in Chris zijn beurt 5. Geen enkel monster leefde meer. 4-0 voor Chris.

Komende donderdag eens een nieuw ideetje voor een 40K campaign testen met Theo (toch?).
Science is made up of so many things that appear obvious after they are explained.
Pardot Kynes
Miniaturen schilderen eerste zaterdag van de maand? Zie https://djonijmegen.nl/jongeren/warhammer-scenery/
Legers die ik speel: WHFB: DoC/WoC/Skaven;Bretonnia BP; WH 40K:DA; AT; FoW: Finns, WGoA: Tethru, SAGA:Scots, Jomsvikings, Anglo-Saxons
theWoodcutter
Mastah

Berichtdoor theWoodcutter » 31 aug 2012 21:43

En deze week (30-8) tegen Bram zijn Bretonnia. Volgens Bram is Warriors of Chaos een van zijn favoriete matchups, omdat er altijd veel combat bij komt kijken.
Nou combat kan ie krijgen en wat magic ook. Shooting daarentegen was zoals het chaos lijst betaamt, niet of nauwelijks aanwezig (ik kom hier nog op terug)
Deze keer speelde ik 2400 punten. Mijn lijst was ongeveer als volgt:
Sorceror Lord (lvl 4) of Tzeentch op Disk
BSB
Nurgle Sorceror (lvl 2) met Spell Familiar
15 warriors of Tzeentch (Hand Weapon/Shield)
15 Warriors of Nurgle (met frenzy banner)
40 Marauders of Tzeentch
2x5 Chaos Warhounds
4 Trollen
5 Chaos Knights of Nurgle (met Festering Shroud)
1 Hellcannon

aan de overkant stonden 4 grote bussen knights: 1 Errants, 2x of the Realm en 1 Grail Knights met 3 karakters (lord, bsb en paladin) erin
1 damsel lvl 4 (lore of life)
1 blok Men at arms (40 stuks)
10 archers
1 trebuchet

We rolden voor de missie met de toevoeging dat we watchtower zouden herrollen. Het werd battle for the pass: hierbij zijn de korte kanten de deploymentzones (en nu ik er over nadenk, zie ik dat we wat foutjes gemaakt hebben met deze situatie: je kunt niet aan de lange kanten de tafel aflopen bij deze missie).
Maar goed, ik had de eerste beurt en ik bewoog naar voren met mijn hele leger, maar bleef mijn sorceror lord op disk wat dicht bij mijn eenheden houden. In de magic phase ging ik los met mijn Nurgle sorceror, ik probeerde met een Cloying Quagmire de Realm Knights met de damsel te plagen, maar dat had niet heel veel effect: 1 of 2 lijken. Hellcannon gooide een misfire en daar ging 2 crew.
Bram ging gelijk voor de charges: hij faalde met zijn pegasus knights, omdat mijn hondjes vluchten, maar haalde met de knights of the realm en de knights errant de chaos knights. In de magic phase kreeg de damsel de +2 toughness spreuk af op de realm knights die in combat stonden met de chaos knights. In de shooting phase gebeurde niet veel bijzonders. In combat, kreeg ik met Nurgle knights een draw (!) voor elkaar ten koste van 2 knights aan mijn kant.
In mijn beurt 2 wist ik nog een blok nurgle warriors inclusief nurgle sorceror bij de knights in de combat te krijgen (helaas niet in de flank, maar je kan niet alles hebben.) Mijn marauders (met BSB) zagen sappige Pegasus knights staan en chargden die. De trollen deden ook mee, maar haalden het niet omdat de marauders in de weg zaten waardoor de afstand net te groot werd. In de magic phase roeide ik met wat goed gemikte spells de unit van de damsel uit. Qua shooting scatterde ik weer in de richting van niks. In combat tussen de knights ging er weer een champion dood in een challenge, echter uiteindelijk ging mijn sorceror dood (faalde met 2 3'en de enige 2 wounds die hij kreeg...), terwijl voor de rest alles bij mij overleefde. Ik won met iets van 4 en Bram faalde allebei de breaktests en liep 7 weg. Mijn knights gingen echter maar 5, gelukkig dat de nurgle warriors een 9 haalden en er compleet overheen walsten.
In de andere combat gebeurde niet heel veel. In de challenge deed mijn BSB 1 wound en mijn marauders niks, maar aangezien ze terug ook maar 1 wondje kregen (na saves), was het bye bye pegasus knights. Hier maakte ik dus de fout dat ik van de tafel liep bij de pursuit, maar dat kan niet in battle for the pass. Misschien een keer een rematch doen, Bram? :)
In Bram zijn beurt 2 haalde hij een onmogelijke charge van 22" met zijn grail knights op de linkerflank van mijn tzeentch warriors. Deze waren de sjaak en misschien had ik hier gewoon moeten vluchten (hoe on-chaos, maar wel tactisch beter), zeker aangezien mijn sorceror lord aan de andere kant van de unit stond en bij een overrun de pisang zou zijn. Overigens hoe kwam Bram aan 22": 8" van zijn knights, +1" van de banner of swiftness, hij gooide 11" met de twee hoogste van de drie swiftstride charge dice en had nog een item of banner die +d6" gaf en daar rolde hij een nette 3.
Deze combat verloor ik zwaar, ik deed niet 1 wond die niet gesaved kon worden. Ik verloor met 8 en moest dubbel 1 rollen. Natuurlijk faal ik dat. Ik gooi nu 4" om weg te komen. Bram gooit nu 3, maar dan met 3 dobbelstenen, wat betekent dat mijn warriors wegkomen. :D
Geen charges of combats in mijn beurt 3, eerst herpositioneren. De tzeentch warriors rallyen, de trollen blijken weer stupid. De Nurgle knights en warriors positioneren zich in de hoop de graalbus te kunnen pakken nadat deze afgerekend zou hebben met mijn tzeentch warriors.
In de magic phase blaas ik met een Infernal Gateway 5 grail knights naar de andere zijde. (Met het "bus" idee/principe, heb ik nu gelijk een plaatje van zo'n gelede bus die dwars door midden gesneden wordt in het gelede deel :grijns: ). Hellcannon scattered weer mis.
In Bram zijn beurt 3 zijn mijn tzeentch warriors de sigaar. De overrun brengt hem van de tafel af (wat dus niet klopt).
In beurt 4 bereid ik de knights en warriors voor op de charge en beweeg ik de marauders naar het midden van de tafel, want daar zijn de men-at-arms
Magic doet niet heel veel (ik rol een 2 en 1 voor winds of magic) en combat was er ook al niet. In beurt 4 van Bram komen zijn grails weer op tafel. Deze keer raakt de Trebuchet mijn marauders met een 2"scatter en ik heb iets van 5 casualties (waarbij die onder het gat, wel zijn 6+ ward save haalde).

In beurt 5 charge ik de grails met de knights (rear) en de nurgle warriors (front), de damsel met de lord op disc (met misschien een kwart inch speling).
De marauders bewegen weer in de richting van de men-at-arms. Magic is weer niet veel soeps, shooting ook niet. In de combat, verdwijnt een aardig deel van het blok nurgle warriors. In de challenge faalt de chaos knight champion zijn 2+ armour save tegen de grail knight. Jammer het zou de beste challenger in mijn leger zijn geworden als het wel gelukt was, 3 uit 3. De andere grail knights gaan uiteindelijk liggen en ik weet bij Bram een verdwaalde wound op de lord en op de BSB te krijgen. Uiteindelijk verlies ik met heel weinig, maar haal de beide breaktests. De damsel faalt natuurlijk en ik win, ondanks geen gedane wounds de combat met 3 (rear+charge bonus) en Bram faalt twee keer (reroll dankzij BSB) de breaktest. Ouch. Damsel opgevroten door disc. :whistle:

In Bram zijn beurt 5 gaan mijn knights er vandoor omdat ik zoveel wounds dankzij de lord op de nurgle warriors neem dat ik de combat verlies. De laatste nurgle warrior die blijft staan. De laatste grail knight heeft echter ook het leven gelaten, dus dat is weer een "unit" weg.
In mijn beurt 6 charge ik met de Marauders (in de voorkant) en mijn laatste unit hondjes (in de flank) de men-at-arms. De andere unit hondjes is al even eerder van de tafel afgelopen. De chaos knights rallyen.
Met magic pest ik de archers weg, waarvan de laatste door de trebuchet heen vlucht die prompt ook wegvlucht en daarmee van de tafel verdwijnt. Verder weet ik ook nog een infernal gateway op de characters die in combat staan (dit mag, want blijkbaar is Infernal Gateway vreemdgenoeg geen direct damage). Ik weet 12 hits van strength 8 te krijgen. We randomizen: 5 op de lord, 2 op de BSB en 5 op de paladin. En aan het eind van het liedje wie is er dood? Alleen de BSB.
Voor de rest heeft Bram 5 ward saves van 5+ gehaald op de lord, 1 op de BSB en 4 op de Paladin. Aangezien die laatste nog geen wounds had, leeft deze nog. Dat de lord het overleeft, is toch wel duidelijk als je alle 5 de ward saves haalt, niet? :wink:
De laatste nurgle warrior wordt platgemept door de lord en daarmee is die combat voorbij.
De combat tussen de marauders en de men-at-arms lijkt heel spannend, maar is het niet. Dankzij Bram zijn reform eerder, staan zijn men-at-arms 5 breed, 8 diep voor de steadfast bonus. Ik fluff behoorlijk veel van mijn attacks (zeker met mijn BSB: 4 attacks, 1 wound), maar net genoeg om de combat te winnen. De men-at-arms zien het niet echt zitten en ik wals ze plat met de marauders.
In Bram zijn beurt 6 pakt hij mijn chaos sorceror met zijn 2 overgebleven characters. De laatst overgebleven archer haal de rallytest op een dubbel een. :thumbup:
In combat, wat een challenge is, weet Bram niet door de 1+ armour save en 3+ Ward save heen te slaan. Terug doe ik ook niet veel. De test (op -1) die haal ik en zou ik zelfs nog mogen herrollen omdat mijn BSB in de buurt is.

Al met al heeft deze hele pot net iets minder dan 3 uur gekost. ^_^
Casualties aan mijn kant
-Chaos Sorceror of Nurgle
-1 unit hondjes
-2 units chaos warriors
Casualties bij Bram:
-Damsel
-BSB
-Men-at-arms horde
-Trebuchet
-2 units Knights of the Realm
-1 unit Grail Knights
-1 unit Knights Errant
Overduidelijke overwinning voor chaos.
Misschien dat het potje iets anders gelopen was als ik een paar foutjes minder had gemaakt en we de regels van de missie wat beter erbij hadden gepakt.
Mea culpa daarvoor.
Al met al een zeer vermakelijke pot, maar ik moet zeggen dat ik bij deze editie van fantasy mij tot nu toe wel erg vermaakt heb. Van alle 8 de fantasy battles van dit jaar was dit een van de leukste (die tegen Tim met monsters staat naar mijn gevoel duidelijk op 1). Bedankt Bram! :worship:
Pardot Kynes
theWoodcutter
Mastah

Berichtdoor Chris » 01 sep 2012 07:15

[quote="theWoodcutter"] De trollen deden ook mee, maar haalden het niet omdat de marauders in de weg zaten waardoor de afstand net te groot werd.

Volgens mij heb je hier een foutje gemaakt. je meet namelijk niet de afstand die ze moeten lopen, maar de kortste afstand tussen de units, met de kanttekening dat ze er fysiek bij moeten kunnen. Dus het volgende zou kunnen gebeuren:de afstand is 4 inch, maar het gat ertussen is te klein om door te kunnen. Ze kunnen met 1 wheel wel over de halve kaart heen om om dat stuk terrein heen te gaan voor een totale afstand van noem eens wat, 40 inch. Ze rollen een 5, charge gelukt! Dit is een extreem voorbeeld, maar het zou theoretisch kunnen. Ze mogen gewoon maar 1 wheel max maken, en moeten in dezelfde arc uitkomen (frontal/side/rear).
Never play leapfrog with a unicorn.
Legers die ik speel: 40K: Steel Confessors(SM), Imperial Guard, Space Wolves, Tau, Orks. Fantasy: Lizardmen, Wood Elves.
Chris
Lord Lion-O

Vorige

Keer terug naar Hive Novio Blogs