De nieuwe editie heeft een paar meer army-lists er in staan en het zou kunnen dat de Romeinen en 'Barbaren' lijst die ik dus al heb ook wat aangepast is.
Ik heb jaren getwijfeld of de verschillen nu groot genoeg zouden zijn om m zelf te bestellen.
Verder wat meer romeinen zitten schoonmaken, wat resultaten:
(en om Ben een plezier te doen zal ik er flink wat historische info bij geven
)wat officieren

Allereerst een Legaat.
Das de leider van een legioen soldaten (5-6000 man) en een serieuze militaire man uit de senator-klasse, de top van de romeinse samenleving. Om in de senator-klasse te komen was een minimaal inkomen vereist, en deze jongens waren serieus rijk. Een rijke uitrusting en paard kan er dan ook makkelijk af.
Ten tweede een Tribuun. Deze kwamen in 2 soorten. De Tribunus Augustina was de nummer 2 van het legioen en in principe een Legaat in opleiding, met dus de ambitie voor een serieuze militaire carriere. Dan waren er nog 5 andere Tribunen, bestaande uit jonge mannen uit de senator-klasse, die wat militaire ervaring kwamen opdoen wat goed zal staan op hun CV later in hun cariere als politicus. Vaak niet ouder als 19 jaar, met nul ervaring, en vaak na 1 of 2 jaar weer vertrokken. De meningen van de gemiddelde, geharde legionair met 20+ jaar ervaring over deze broekies laat zich raden
De derde ga ik gebruiken als Prefect. De Prefect is, in theorie, de derde man van het legioen, maar is de man met verreweg de meest militaire ervaring. Een Prefect werd gerecruteerd uit de rangen van de meest gerespecteerde gepensioneerde Centurions, en had er dus al minstens 25 jaar opzitten in het leger. Prefect was het hoogst haalbare voor iemand uit de arbeidersklasse, en een Prefect werd met zn pensionering gepromoveerd tot de adelstand.
Ook begonnen aan mn cavalerie, een belangrijk focus-punt voor het leger, gezien onze plaatselijke geschiedenis (hierover straks meer
)

Een romeins legioen had 120 man cavalerie, maar das op 5000 man natuurlijk helemaal niks. Deze jongens waren dan ook voornamelijk verkenners en boodschappers.
De echte vechtende cavalerie waren dan ook te vinden bij de Auxiliares, oftewel hulptroepen. Gerecruteerd uit alle veroverde gebieden van het romeinse rijk vervulden de Auxiliares alle taken die de legionairs niet konden. Cavalerie, boogschutters, slingers, skirmishers, etc. werd allemaal gedaan door niet-romeinen.
Enkele van de beroemdste Auxiliares eenheden, en voornamelijk cavalerie eenheden, werden gerecruteerd bij de Batavieren.
http://en.wikipedia.org/wiki/Batavi
De Batavieren waren zo goed, zo gewild en zo bereid om te vechten voor de romeinen dat de romeinen een recruteringspost bij hun gebieden plaatsten om flink veel van deze barbaren in hun legers te krijgen. Ze noemden dit fort Novio Magus.
Ik hoef hier toch zeker niet uit te leggen hoe deze uithoek van het romeinse rijk tegenwoordig heet
Mijn Auxiliares worden dan ook uiteraard van het II COH EQ BATAV, oftewel het 2e BATaafse COHort, bestaande uit zowel cavalerie als infantrie (EQuitata)
Gelukkig houdt WarlordGames hier goed rekening mee, want hun Auxiliares-modellen hebben flink wat snorren en baarden om hun germaanse afkomst duidelijk te maken

)

)

)

) dus er kan gespeeld worden!