+Marder-400.jpg)
Hier word ik heel blij van
Marders zijn cool
De basis Panzer 38(t) is uiteraard ook interessant voor Early/Mid War, want die werd in zeer grote getalen gebruikt door de Duitsers
Bij de invasie van Polen en Frankrijk hadden ze meer Pz38t's dan hun eigen PzIII's!
De betrouwbaarheid van de tank werd door de bemanning veel geprezen, wat ook de reden was dat ook nadat de tank niet meer mee kon doen in termen van pantser en bewapening, het chassis in productie bleef als basis voor vele varianten.
Eind '44 gaf Hitler zelfs de order dat alle verdere ontwikkelingen van tanks alleen nog maar gebaseerd mochten worden op het Panther en het 38(t) chassis.
Voor mij zijn die varianten die er later van gemaakt zijn het interessantst
Deze set maakt dus 2 soorten Marders: de SdKfz.139, die bewapend is met een russisch 7,62cm kanon
En de SdKfz.138, bewapend met een PaK40, beter bekend als de Marder III Ausf. H
(de H staat voor Hinten, voor de positie van de motor achterin, om het te onderscheiden van de M-variant met de motor in het midden. Niet te verwarren met de normale ABC-serie voor het aangeven van varianten)

Redelijk logisch, want dit zijn de varianten waarbij het originele chassis het minst is aangepast.
(makkelijk en goedkoop ombouwen, maar levert wel een hoog profiel op, en dus ook het makkelijkst als model te combineren)
Voor andere varianten werd het 38(t) chassis behoorlijk verbouwd
Nu maar hopen dat de jongens van PSC ook gaan werken aan die andere varianten nu ze het basis-chassis hebben (het feit dat ze wel op het plaatje staan geeft goede hoop
)Ik wil Marder III M's

Grilles, in zowel M als H variant

FlakPanzer 38(t)

En natuurlijk de Hetzer

Een gecombineerde set van alle M varianten lijkt mij toch heel haalbaar
Zelfde chassis, alleen andere bewapening

) weet wat je bedoeld als je het over een Hetzer hebt: so Hetzer it is