Plastic Soldier Co. Marder! (en Pz.38t)

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Plastic Soldier Co. Marder! (en Pz.38t)

Berichtdoor Beastherder » 28 dec 2014 18:09

Afbeelding

Hier word ik heel blij van ^_^

Marders zijn cool B)

De basis Panzer 38(t) is uiteraard ook interessant voor Early/Mid War, want die werd in zeer grote getalen gebruikt door de Duitsers

Bij de invasie van Polen en Frankrijk hadden ze meer Pz38t's dan hun eigen PzIII's!

De betrouwbaarheid van de tank werd door de bemanning veel geprezen, wat ook de reden was dat ook nadat de tank niet meer mee kon doen in termen van pantser en bewapening, het chassis in productie bleef als basis voor vele varianten.
Eind '44 gaf Hitler zelfs de order dat alle verdere ontwikkelingen van tanks alleen nog maar gebaseerd mochten worden op het Panther en het 38(t) chassis.

Voor mij zijn die varianten die er later van gemaakt zijn het interessantst

Deze set maakt dus 2 soorten Marders: de SdKfz.139, die bewapend is met een russisch 7,62cm kanon

Afbeelding

En de SdKfz.138, bewapend met een PaK40, beter bekend als de Marder III Ausf. H
(de H staat voor Hinten, voor de positie van de motor achterin, om het te onderscheiden van de M-variant met de motor in het midden. Niet te verwarren met de normale ABC-serie voor het aangeven van varianten)
Afbeelding

Redelijk logisch, want dit zijn de varianten waarbij het originele chassis het minst is aangepast.
(makkelijk en goedkoop ombouwen, maar levert wel een hoog profiel op, en dus ook het makkelijkst als model te combineren)
Voor andere varianten werd het 38(t) chassis behoorlijk verbouwd

Nu maar hopen dat de jongens van PSC ook gaan werken aan die andere varianten nu ze het basis-chassis hebben (het feit dat ze wel op het plaatje staan geeft goede hoop ^_^ )

Ik wil Marder III M's

Afbeelding

Grilles, in zowel M als H variant

Afbeelding
Afbeelding

FlakPanzer 38(t)
Afbeelding

En natuurlijk de Hetzer B)
Afbeelding

Een gecombineerde set van alle M varianten lijkt mij toch heel haalbaar :yes:
Zelfde chassis, alleen andere bewapening
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Re: Plastic Soldier Co. Marder! (en Pz.38t)

Berichtdoor Lert » 30 dec 2014 12:49

Alleen jammer dat de JagdPanzer 38(t) (dat ding heeft nooit 'Hetzer' geheten, dat is een naoorlogse misbenaming geweest waarschijnlijk met het E-10 ontwerp) wel gebaseerd is op de Pz 38(t) maar er zo weinig mee gemeen heeft dat het nooit uit een en dezelfde kit zou kunnen komen.

Dit is wel een heel erg interessant doosje trouwens! Ik wist al dat-ie er aan zat te komen, maar dat-ie er nu is is toch wel erg leuk. Moest ik er maar eentje van bestellen, denk ik.

<Edit> Die Panzertjes 38t en die Mardertjes zien erg wel enorm gaaf uit zo in het klein:

Afbeelding

Afbeelding

Genoeg details om zelfs Frank een tijdje zoet te houden.
Thousands of feet march to the beat, it's an army on the march. Long way, from home, paying the price in young men's lives
What's the price of a mile?
Legers die ik speel: Ingeblikte duistertjes (FOW), dronken russen (Bolt action en ook FOW)
Lert
Some guy in Mousillon ... smelling funny

Re: Plastic Soldier Co. Marder! (en Pz.38t)

Berichtdoor Beastherder » 04 jan 2015 16:05

[quote="Lert"]Alleen jammer dat de JagdPanzer 38(t) (dat ding heeft nooit 'Hetzer' geheten, dat is een naoorlogse misbenaming geweest waarschijnlijk met het E-10 ontwerp) wel gebaseerd is op de Pz 38(t) maar er zo weinig mee gemeen heeft dat het nooit uit een en dezelfde kit zou kunnen komen.

Als iedereen een ding maar lang genoeg een naam geeft, wordt dat uiteindelijk de 'echte' naam

Iedereen noemt m al decennia lang een Hetzer, en iedereen (die zich in tanks intereseert :wink: ) weet wat je bedoeld als je het over een Hetzer hebt: so Hetzer it is :yes:

Er zijn talloze andere voorbeelden van algemeen geaccepteerde namen die pas veel later aan iets werden gegeven
Alle namen van de Duitse camo-patronen bijvoorbeeld (Eichenlaub, Platanenmuster, Erbenmuster, etc.) zijn ook pas na de oorlog verzonnen, en niemand voor 1800 gebruikte de term 'Longbow' voor die boog waarmee de Engelsen tijdens de middeleeuwen Europa terroriseerden, maar zo heten ze nu wel.

Een Hetzer zou zeker zijn eigen set moeten zijn.
Het chassis is verbreed, de wielen zijn veranderd, zelfs de tracks zijn anders. Er zijn maar weinig onderdelen die je kan aanwijzen die hij zou kunnen delen met andere varianten.
Maar ze hebben daar bij PSC nu de research gedaan en de ontwerpen van de Pz38 nu in de computer staan, dus de kans dat ie er ooit komt is wel groter geworden.

Een gecombineerde set van de Marder III M, Grille en Flakpanzer 38 lijkt mij wel heel haalbaar, en daar zou ik héél blij van worden ^_^
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Keer terug naar Historische wargames