Gisteravond een lange en zware pot tegen Beastherders Amerikaanse 82nd para's gespeeld. Super gezellig, en zeer leuk om al mijn nieuwe speeltjes op tafel te zetten. Ik had nog niet eerder met transports, rocket artillery, mortieren en recce units gespeeld dus er was veel op te zoeken in de regels, vooral over armoured transports.
Het scenario was erg in mijn voordeel, ik was de attacker en moest een objective van de yanks veroveren. We hadden allebei de helft van ons leger in reserve, maar de yanks kwamen pas vanaf beurt 3 op een random deel van de tafel. (uiteindelijk beurt 4 en 5 voordat er reserves kwamen). Mijn reserves kwamen trouw vanaf beurt 1 elke beurt oprijden.
Resultaat: De duitsers hebben gewonnen door met een hoop units een cirkel om het objective te maken zodat de yanks niet binnen 4 inch konden komen met hun reserves. Maar voor ik het objective had heb ik wel 4 beurten moeten ploeteren en zwoegen om 1 platoon para's er van af te stampen. Man wat zijn die lui vervelend zeg. Het hielp overigens niet dat de commandant van mijn tweede grenadier platoon zijn halftrack blijkbaar op kop in een kuil in het bos had liggen, want het lukte hem 3 beurten op rij niet om het bos uit te rijden.
Lessen:
- Tigers kunnen awesome zijn, tegen units die niet zoveel anti-tank hebben. Ze zijn de hele battle ongeschonden gebleven, hebben een huis vol glider-para's platgereden en genoeg infanterie in assault platgereden om me de overhand te geven. Met AT10 bazooka's komen die jongens gewoon niet door het side armour 8 heen, en zelfs AT 3 of 4 in assault doet niet zo veel.
- Mounted assault: Meer regels lezen. Ik heb een hoop geleerd, maar ook nog veel fout gedaan met mijn armoured transports. Ze zijn toch best fragiel. Het is minstens nodig om de vijand te pinnen en smoke neer te leggen voor je een assault maakt, anders krijg je teveel hits. (2 destroyed / bailed OF 5 hits is genoeg). Jammer dat de transport regels over het hele boek verspreid staan.
- Raketlanceerders op halftracks zijn prima. Zeer tevreden voor 230 punten. De mortars mogen er trouwens ook zijn.
- Halftracks hebben VEEL schoten. 6 MG schoten per stuk is niet mis, met 5-6 halftracks per unit.
- Anti-air guns moet ik echt hebben. Al is het alleen maar om de schijt AOP vliegtuigjes te kunnen bedreigen. In deze battle had ik het niet nodig, maar dat kwam vooral door goed rollen met mijn self-defence AA MG's, als die rol iets anders was geweest had dat best veel verschil kunnen maken.
Geslaagde avond, volgende keer daag ik je russen uit Beastherder!
@Beastherder: Uit de FAQ:
Can Counterattacks bring other
platoons into the Assault?
No. Teams cannot move within 2”/5cm
of teams from platoons not involved in
the assault, and these platoons take no
part in the assault.
Dat mag dus toch niet blijkbaar. Mijn fout.

Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill