Mijn Flames 0f War projectje

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Re: Mijn Flames 0f War projectje

Berichtdoor Beastherder » 17 okt 2010 14:22

Het Staff team voor mn artillerie moest al een hele tijd gebeuren, want de kanonnen zijn al wat maandjes af.

Ik kon echter maar lastig een manier vinden om ze op een coole manier op de base te zetten, dit is echt zo'n team dat een klein dioramaatje nodig heeft, want ze zijn niet aan het vechten.
Gelukkig maakte Battlefront toen de resin scenic bases van hun artilleriedozen los beschikbaar en dat maakte alles een stuk makkelijker :D
De Staff team base van de britse artillerie leek me het leukste, want daar kon ik goed mn para-modellen op kwijt en had ik geen dubbel als ik nog s de US artillerie aan zou schaffen voor mn Glider Field Artillery

Ik had alleen even mn twijfels over het feit dat er een motor op de base staat.
Hoewel het best mogelijk zou zijn een paar motoren in een zweefvliegtuig te proppen had ik nog niet ergens iets gehoord of gelezen dat dat ook gebeurd zou zijn :dunno:
Gelukkig vond ik toen deze foto
Afbeelding
Para's, in Nijmegen, met een motor :tu:
Nou zou het best een motor van iemand van de lokale bevolking kunnen zijn, of van de duitsers, of van de britten die ten tijde van deze foto al op waren komen dagen (de brug is duidelijk al veroverd) maar ik vond het genoeg -_-

Dus
Afbeelding
Afbeelding

Graag besteed ik dan nog wat extra aandacht aan de kaart, want het leek mij een leuk idee om niet zomaar wat op die kaart te prutsen, maar om het Nijmegen/Market Garden thema wat extra aan te dikken B)
(en ik ben zelf ook stomverbaasd over hoe goed het gelukt is)

Afbeelding

Iemand die het al herkent? :wink:

Dan zet ik er wel de namen even bij
Afbeelding
Een kaart van Nijmegen en omstreken verkleind naar 1:100
En nee, het is geen toeval dat het pupke met zijn hand wijst naar de brug over de Waal, dat was echt zo gepland :yes:

Oh, en om dus een idee van schaal te geven:
Afbeelding

En dat maakt dus weer een echt complete unit
Afbeelding
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 17 okt 2010 17:01

Dank u, dank u
Ik ben er zelf ook behoorlijk trots op (vandaar ook de vele foto's :wink: )

[quote="Lex"]De enige kritiek die ik hier op kan hebben is dat weurt een beetje raar ligt

Klopt, bij die vlek ben ik uitgeschoten, dus die ligt verkeerd en te groot, maar ik kon mezelf niet meer zo ver krijgen om het te verbeteren, het was al zo'n gepriegel geweest -_-
Het is nu meer Beuningen idd, maar dat was in die tijd zo'n klein gehucht dat het op kaarten over Market Garden meestal niet genoemd word.

De meeste dorpen op deze kaart zijn sowieso veel te groot getekend, maar anders zie je ze gewoon niet op dit formaat :dunno:
(dat zelfde geld voor de na-oorlogse Nijmeegse buitenwijken, ik probeerde de vorm van Nijmegen in de jaren 40 aan te houden, maar het werd al snel te groot, anders paste de wegen en spoor er simpelweg niet meer tussen :nono: )

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 17 okt 2010 17:29

En om s wat anders te schilderen als groene para's ook begonnen aan de unit Glider Infantry.

De jongens van de Glider Infantry zijn toch altijd een beetje de pineut geweest. Zowel door hun eigen legerleiding als door het publiek zijn ze constant ondergewaardeerd.

Bij het opzetten van de para-divisies in het amerikaanse leger maakte iemand de belachelijke beslissing dat je voor het uit een vliegtuig springen met een parachute inderdaad een flinke bikkel moest zijn, maar een beetje in een houten vliegtuigje landen was geen kunst aan :dunno:

Dit betekende dat de para's werden geselecteerd uit vrijwilligers, werden getraind als een elite-eenheid, hun eigen uniformen kregen én ze kregen extra betaald voor de grotere risico's van de training en gevaren van hun missies achter vijandelijke linies :tu:
De Glider Infantry waren echter gewone dienstplichtigen die domweg de pech hadden om ingedeeld te worden bij de airborne, en kregen niks extra, ondanks het feit dat de gevaren van het landen in zo'n zwever minstens zo hoog waren als met een parachute en ze ook achter vijandelijke linies werden gedropt. :td:

Afbeelding

Dit zorgde uiteraard voor veel ongenoegen, ook onder de para's, die dit ook allemaal belachelijk vonden
Om nog maar te zwijgen van wat de Britten en Duitsers hier allemaal van gedacht moeten hebben. :dunno:
Bij de Britse en Duitse Airborne waren de Glider-troepen echt een volwaardig, integraal onderdeel van de para-troepen, en door hun vermogen om samen als groep te landen en meteen zwaarder materieel mee te dragen werden ze daar juist beschouwd als nog wat meer elite dan de 'gewone' para's. De beroemde bestorming van Eben-Emael ( http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Fort_Eben-Emael ) en de verovering van 'Pegasus Bridge' in Normandië ( http://en.wikipedia.org/wiki/Pegasus_Bridge ) maakte toch meer dan duidelijk wat er met zwevers mogelijk was :yes:

Het geeft mij echter wel de mogelijkheid om een flinke eenheid infantrie mee te nemen die, door hun slechtere training en equipment, een stuk goedkoper zijn dan para's, maar die nog steeds prima een Objective kunnen bewaken, zodat mijn dure elite para's vrij zijn om aggressief hun werk te doen.

Modellen was nog even lastig
Ten tijde van Market Garden waren de Glider-jongens ook uitgerust met dezelfde M43 uniformen als de para's (dus groen!) maar de para's hadden ze aangepast met grote zakken aan de broeken en op de borst. De glider infantry had die niet, en zagen er dus toch duidelijk anders uit. Para-modellen gebruiken was daarom geen optie, maar er zijn (nog?) geen modellen van gewone amerikanen in M43 uniformen. Ik besloot dus om de modellen te gebruiken van gewone US Rifle Infantry, met de uniformen zoals de Glider Infantry ze ook had ten tijde van Normandië.
Ik besloot dus ook om ze te schilderen als 'Normandië-tijdperk' Glider Infantry. Niet historisch correct -_- , maar deze modellen groen schilderen maakt nog geen M43 uniformen en zo zijn ze wel duidelijk 'anders' dan de para's, en dus ook goed herkenbaar op de speeltafel. (en ik heb weer s wat anders te schilderen als dat groen, iets wat ook zeker meespeelde in de beslissing :yes: )

Afbeelding
Maar natuurlijk wel met 82e Airborne logos op de armen, ze horen er wel gewoon bij :yes:
Afbeelding
Een aardige bijkomendheid van het gebruik van deze modellen zijn de poses, die heel anders zijn dan die van de Para’s.
Waar de para’s allemaal agressief rennen en schieten, zijn deze jongens duidelijk een stuk voorzichtiger.
Een mooie illustratie van het verschil tussen Fearless Veteran en Confident Trained

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 31 okt 2010 15:29

En weer een groepje para-infantrie klaar -_-

Een kleine mortier, een command group en een rifle/mg team

Afbeelding

De command group is voor de anti-tank kannonen, en daarmee is deze unit nu compleet :tu:

Afbeelding

en de andere 2 teams maken mn 2e Combat Platoon af :tu:

Afbeelding

Dus daarmee is het grote moment daar: Een compleet geschilderd 1500pts leger! :thumbup:
Afbeelding

Company HQ (Fearless Veteran)
Comp Comm Carbine team
2iC Comm SMG team
3 Bazooka teams
105pts

Parachute Rifle Platoon (Fearless Veteran)
3 Rifle Squads (6 Rifle/MG teams)
Command SMG team
M2 60mm Mortar
Bazooka Team
260pts

Parachute Rifle Platoon (Fearless Veteran)
3 Rifle Squads (6 Rifle/MG teams)
Command SMG team
M2 60mm Mortar
Bazooka Team
260pts

Parachute Field Artillery Battery (Fearless Veteran)
2 Gun Sections (4 M1A1 75mm howitzers)
Command Carbine team
Staff team
Observer Carbine team
135pts

Airborne Divisional Recon Platoon (Fearless Veteran)
1 Recon Section (4 armored jeeps)
160pts

Guards Rifle Platoon (Confident Veteran)
3 Rifle Squads (4 Rifle/MG teams)
Command Rifle/MG team
Light Mortar team
PIAT team
Transport Squad (2 lorries)
190pts

Guards Armoured Platoon (Confident Veteran)
2 Sherman V & 2 Firefly VC
390pts

Total: 1500pts

En voor de mensen die zich nu afvragen 'maar waar zijn die anti-tank kannonen dan gebleven?'
Die zijn voor de 'pure' lijst met alleen maar para's, zonder ondersteuning van Guard infantrie of tanks.
Om dat voor elkaar te krijgen moet ik nog even doorwerken -_-

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 31 okt 2010 17:39

Ik heb al 1 of 2 potjes gespeeld met deze 1500pts, en het werkt wel oké voor zover ik kan beoordelen :dunno:

De 'pure' Airborne lijst waar ik mee bezig ben, werkt eerlijk gezegd waarschijnlijk beter.

De Shermans worden dan vervangen door anti-tank kannonen en een stel mortieren, en de Ierse Guard infantrie door Glider infantrie.
1 zo'n klein groepje tanks is natuurlijk een enorme magneet voor alle anti-tank vuur van de vijand, en Shermans overleven dat niet lang :nono:
Ik lever dan wat in aan anti-tank capaciteit, maar zo zijn de anti-tank kannonnen van de vijand opeens nutteloos, en ik heb al geleerd dat mijn para's met hun bazooka's en geïmproviseerde anti-tankgranaten gewoon tanks kunnen pakken in close combat, als je niet bang bent om ze aggressief te gebruiken :hehe:
En de mortieren die ik met het puntenverschil kan kopen komen erg goed van pas (ik heb ook geleerd dat de vijand laten bukken door middel van Bombardments héél belangrijk is om je agressieve para's te laten overleven)

Wat ik zo gemerkt heb met het spelen van het spel is dat verreweg de grootste kunst de samenwerking tussen de verschillende eenheden is. Het spel word dan ook veel interessanter bij wat hogere puntenwaardes.
600-1000pts is leuk als introductie, maar bij 1500+ begin je echt strategisch na te denken ^_^

(2000pts en verder staan dus al in de planning :grijns: )

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 07 nov 2010 17:03

Avondje zitten plakken en vijlen (aanstaande donderdag 2000pts battle afgesproken met Guy, dus ik moet wat op tafel kunnen zetten)

Voor de uitbreiding naar 2000pts
Bring Out The Big Guns! B)

Afbeelding

105mm Glider Field Artillerie en een Grasshopper vliegtuigje om ze te vertellen waar ze moeten schieten :grijns:

En aangezien ik toch bezig was ook maar deze in elkaar gezet
Afbeelding
Sherman Armoured Recovery Vehicle, om mn britse tanks weer vlot te trekken als ze zich vastrijden in zo'n irritante nederlandse sloot.
(onbewapend, die loop voorop is alleen maar een buis om te zorgen dat het niet meteen duidelijk is dat ie compleet weerloos was)

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 14 nov 2010 16:18

Meer Glider Infantry
Afbeelding

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 14 nov 2010 20:25

We zijn er bijna :whistle:

Kleine battle-report van afgelopen donderdag staat hier
http://www.hivenovio.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=2126

Mijn geplande 2000pts voor het eerst uitgeprobeerd, en het beviel uitstekend :yes:
Blaas ze omver met flink wat artillerie en bestorm ze vervolgens met keiharde para's B)

Ik zie het wel zitten

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 12 dec 2010 15:56

Weer een plukje para's er bij

Afbeelding
Afbeelding

2 81mm mortieren, en een bazooka (want je hebt nooit genoeg bazookas :D )

En die 2 mortieren maken weer een complete unit :thumbup:
Afbeelding

Niet-amerikaanse spelers missen misschien de observer-teams, maar amerikanen hebben die niet nodig.
Iedere platoon-command mag spotten, en voor die mortieren zelfs zonder enige negatieve modifiers B)

Het grote aftellen voor de complete 1500 pts is zo toch echt begonnen
nu nog te gaan:
Glider Rifle Command
5 Glider Rifle Teams
4 Para LMG Teams
edit: Oh, en 2 objective markers, natuurlijk :wink:

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 25 dec 2010 23:37

Nog meer Glider Infantry B)

Afbeelding
Afbeelding

Nu nog te gaan voor 1500pts:
4 Para LMG teams (inmiddels in progress )
3 Glider Rifle teams
2 Objective Markers

Beastherder
BOFH

VorigeVolgende

Keer terug naar Historische wargames