En om s wat anders te schilderen als groene para's ook begonnen aan de unit Glider Infantry.
De jongens van de Glider Infantry zijn toch altijd een beetje de pineut geweest. Zowel door hun eigen legerleiding als door het publiek zijn ze constant ondergewaardeerd.
Bij het opzetten van de para-divisies in het amerikaanse leger maakte iemand de belachelijke beslissing dat je voor het uit een vliegtuig springen met een parachute inderdaad een flinke bikkel moest zijn, maar een beetje in een houten vliegtuigje landen was geen kunst aan
Dit betekende dat de para's werden geselecteerd uit vrijwilligers, werden getraind als een elite-eenheid, hun eigen uniformen kregen én ze kregen extra betaald voor de grotere risico's van de training en gevaren van hun missies achter vijandelijke linies
De Glider Infantry waren echter gewone dienstplichtigen die domweg de pech hadden om ingedeeld te worden bij de airborne, en kregen niks extra, ondanks het feit dat de gevaren van het landen in zo'n zwever minstens zo hoog waren als met een parachute en ze ook achter vijandelijke linies werden gedropt.

Dit zorgde uiteraard voor veel ongenoegen, ook onder de para's, die dit ook allemaal belachelijk vonden
Om nog maar te zwijgen van wat de Britten en Duitsers hier allemaal van gedacht moeten hebben.
Bij de Britse en Duitse Airborne waren de Glider-troepen echt een volwaardig, integraal onderdeel van de para-troepen, en door hun vermogen om samen als groep te landen en meteen zwaarder materieel mee te dragen werden ze daar juist beschouwd als nog wat meer elite dan de 'gewone' para's. De beroemde bestorming van Eben-Emael (
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Fort_Eben-Emael ) en de verovering van 'Pegasus Bridge' in Normandië (
http://en.wikipedia.org/wiki/Pegasus_Bridge ) maakte toch meer dan duidelijk wat er met zwevers mogelijk was
Het geeft mij echter wel de mogelijkheid om een flinke eenheid infantrie mee te nemen die, door hun slechtere training en equipment, een stuk goedkoper zijn dan para's, maar die nog steeds prima een Objective kunnen bewaken, zodat mijn dure elite para's vrij zijn om aggressief hun werk te doen.
Modellen was nog even lastig
Ten tijde van Market Garden waren de Glider-jongens ook uitgerust met dezelfde M43 uniformen als de para's (dus groen!) maar de para's hadden ze aangepast met grote zakken aan de broeken en op de borst. De glider infantry had die niet, en zagen er dus toch duidelijk anders uit. Para-modellen gebruiken was daarom geen optie, maar er zijn (nog?) geen modellen van gewone amerikanen in M43 uniformen. Ik besloot dus om de modellen te gebruiken van gewone US Rifle Infantry, met de uniformen zoals de Glider Infantry ze ook had ten tijde van Normandië.
Ik besloot dus ook om ze te schilderen als 'Normandië-tijdperk' Glider Infantry. Niet historisch correct

, maar deze modellen groen schilderen maakt nog geen M43 uniformen en zo zijn ze wel duidelijk 'anders' dan de para's, en dus ook goed herkenbaar op de speeltafel. (en ik heb weer s wat anders te schilderen als dat groen, iets wat ook zeker meespeelde in de beslissing

)

Maar natuurlijk wel met 82e Airborne logos op de armen, ze horen er wel gewoon bij

Een aardige bijkomendheid van het gebruik van deze modellen zijn de poses, die heel anders zijn dan die van de Para’s.
Waar de para’s allemaal agressief rennen en schieten, zijn deze jongens duidelijk een stuk voorzichtiger.
Een mooie illustratie van het verschil tussen Fearless Veteran en Confident Trained