FOW beginners tips

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Re: FOW beginners tips

Berichtdoor Beastherder » 18 maart 2021 13:15

met opbouwen van de parachute rifle platoon uit de start-set "hit the beach" .
kom ik er achter dat de samenstelling niet fout is maar ook niet zoals ze zelf bij de gewone sets toepassen ...

het gaat me dan om het "m1919 & m1 garand rifle team".
bij hit the beach maak je 6 van deze teams , maar als je het boek er naast legt is dat niet handig en kun je beter 5x "m1919 & m1 garand rifle teams" maken en
1x m1919 LMG team ... die je bij kunt voegen ...

op het kaartje staan ze ook apart genoemd ..

wat klopt met hoe ze een platoon opbouwen op de site ... hier worden de liggende LMG pupkes ook alleen gebruikt voor het LMG team wat daardoor duidelijker is ...

mijn "hit the beach" para's weer los proberen te maken lijkt me niet handig... zal eens kijken (een company is besteld, om 3 platoons te krijgen) of ik het daarmee kan compenseren .

Vervelend, maar het is niet echt 'fout'

Heeft te maken met dat ze sinds de nieuwe Normandië boeken de organisatie van de Airborne units (en ook bij andere legers) anders aanpakken.
'Vroeger' volgden ze de officiële company indeling met een apart 'Weapons Platoon' met LMG's en soms mortieren die je dan kon verdelen en aan je infanterie platoons kon geven.
Was wat omslachtig misschien, maar ik vond het wel leuk omdat je zag hoe een company 'in het echt' werkte.
Nu is de Weapons Platoon verdwenen uit de legerlijst en zijn het extra opties voor je infanterie platoons.

Simpeler en overzichtelijker en het scheelt je een Weapons Platoon Command Team dat je nooit gebruikt omdat je ze toch altijd aan je infanterie meegeeft.

(Extra bazooka teams waren onderdeel van je HQ en kon je op dezelfde manier verdelen)

Wat extra verwarrend werkt is dat de Amerikaanse Airborne hetzelfde wapen (M1919) gebruiken voor in hun gewone squads als in de weapons platoons.
Het verschil zit m in het gebruik.
In de squads heb je 1 man met het machinegeweer en misschien 1 assistent/munitiedrager die ook gewoon moet vechten met zn M1 Garand. Bedoeling is om mobiel te blijven met je squad en te ondersteunen met korte bursts automatisch vuur.
In de HW platoon heeft ieder machinegeweer 2 of 3 munitiedragers en focus is veel meer statisch en serieus dakka geven. (Vandaar ook het verschil in ROF ook al is het hetzelfde wapen)

Het gebruik van de liggende MG figuren voor het LMG team is dan ook begrijpelijk om het verschil visueel duidelijk te maken, maar niet verplicht of zo. -_-
Iets van een marking op de base werkt net zo goed.

Bij de Duitsers zie je iets vergelijkbaars met de MG42, maar daar heeft de MG42 in de squads een simpele tweepoot en de 'zware' variant een uitgebreide driepoot stelling.
Die zijn visueel dus nog duidelijk te onderscheiden.

De Britten hadden de Bren in de squads, dus daar heb je dit gedoe niet :laugh:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Peter de tweede » 18 maart 2021 15:55

Deze 6 M1919 & M1 Garand rifle teams, is dat met of zonder de unit leader?
Op de unit cards en in de boeken wordt de unit leader meegeteld bij het aantal M1919 & M1 teams dus dat kan soms ook wat verwarring veroorzaken
Legers die ik speel: Beastmen, Dark elves, flames of war Duitsers, Kill Team tyranids
Peter de tweede
Conservative Tzeentch worshipper

Berichtdoor Johan » 18 maart 2021 19:57

@ Joost, als je enkel een paar losse pupkes met een bepaalt wapen zoekt kun je dit altijd even op dit forum vragen. Soms scheelt dat weer tientallen euro's voor een doos waarvan je 75% niet gebruikt. :wink: Meestal willen mensen je wel helpen (soms gratis, soms voor een kleine vergoeding)

Veel luitjes op dit forum hebben een goed gevulde bits box en/ of een "pile of shame" waar ze toch nooit doorheen gaan komen. Can't hurt to aks!
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Johan
Nurgle in a petticoat

Berichtdoor Joost-FOW » 19 maart 2021 13:33

alle 3 bedankt voor info / uitleg :tu:
ik ga elk platoon een kleur streepje op de base geven en lmg of bazooka een extra andere kleur streepje , zodat het voor dit groentje makkelijk te zien en herkennen is .

HQ is los, bij de hit the beach set.

ik heb een company besteld, omdat 82nd toch mijn basis wordt, en kijk dan hoe het geheel uitkomt..
anders maak ik graag een keer gebruik van een gevraagd topic ..

vandaag foto's gemaakt bij daglicht

Afbeelding

Afbeelding
Legers die ik speel: • Flames of War - WWII •Team Yankee WWIII •epic battles ACW
Joost-FOW
Ogre with nifty pigtails

Berichtdoor Joost-FOW » 20 maart 2021 09:52

gisteren oefenpotje :tu:

panzergrenadier vs parachute rifle ...

kom je er achter dat die panzergrenadiers goedkoop en erg goed zijn :disturbed:
zolang je infantery vs infantery speelt ...
alle twee concealed ... tot mijn vrouw het zat was en bleek dat die plus1 van concealed wel verschil uitmaakt ..
maar goed zo'n mg34 team not moved 3 dice per unit x2 worden dat al snel veel dobbelstenen :(

vanavond weer een test potje :tu:
Afbeelding

Afbeelding
Legers die ik speel: • Flames of War - WWII •Team Yankee WWIII •epic battles ACW
Joost-FOW
Ogre with nifty pigtails

Berichtdoor Beastherder » 20 maart 2021 12:52

Welkom bij de basis van de FoW mechanics

Infanterie die stil blijft en zich ingraaft is vreselijk lastig dood te krijgen.
Gaan ze wandelen door het open veld dan vallen ze bij bosjes.

Maakt infanterie geweldig in het bewaken van objectives en het bedenken van een tactiek om ze weg te krijgen is 1 van de belangrijkste dingen om te leren.
Bestoken met artillerie en/of mortieren, slim gebruik van rook om defensive fire te beperken en pas dan is het tijd voor de bajonet-charge. (En je moet jouw infanterie dan natuurlijk veilig binnen charge-afstand krijgen)
Oh, en vlammenwerpers, dat werkt ook :hehe:
Echt de gecombineerde kracht van je leger gebruiken, net als in het echt. :yes:

Bij een potje van 1 unit infanterie vs 1 unit infanterie is de unit die dapper gaat aanvallen practisch gegarandeerd degene die gaat verliezen. -_-
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Joost-FOW » 20 maart 2021 15:10

thnx voor extra info , ja we merkte het goed ...
vandaag of morgen maar eens kijken voor een groter potje B)
Joost-FOW
Ogre with nifty pigtails

Berichtdoor Johan » 21 maart 2021 16:59

Schilderwerk ziet er prima uit overigens. :tu: Ik denk dat je een betere "feel" van het spel krijgt als je meerdere type units speelt aan beide kanten van het bord. Dan krijg je veel beter zicht op welk unit type en welke wapens goed zijn voor bepaalde taken.
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Johan
Nurgle in a petticoat

Berichtdoor Joost-FOW » 22 maart 2021 16:23

@johan, prima tip ... we wilde het langzaam opbouwen ..
intussen gemerkt dat een stuart veel moeite heeft met een panzer iv ....

(7 shermans met 3 stuarts tegen panzer iv ... we bouwen het steeds verder uit :tu:
Joost-FOW
Ogre with nifty pigtails

Berichtdoor Joost-FOW » 23 maart 2021 10:18

zo een deel is af, helaas was een vel met decals niet goed ...
dus nu even wachten om het helemaal af te maken ...

links is klaar , rechts wacht op decals en daarna wat vervuiling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Joost-FOW
Ogre with nifty pigtails

VorigeVolgende

Keer terug naar Historische wargames