met opbouwen van de parachute rifle platoon uit de start-set "hit the beach" .
kom ik er achter dat de samenstelling niet fout is maar ook niet zoals ze zelf bij de gewone sets toepassen ...
het gaat me dan om het "m1919 & m1 garand rifle team".
bij hit the beach maak je 6 van deze teams , maar als je het boek er naast legt is dat niet handig en kun je beter 5x "m1919 & m1 garand rifle teams" maken en
1x m1919 LMG team ... die je bij kunt voegen ...
op het kaartje staan ze ook apart genoemd ..
wat klopt met hoe ze een platoon opbouwen op de site ... hier worden de liggende LMG pupkes ook alleen gebruikt voor het LMG team wat daardoor duidelijker is ...
mijn "hit the beach" para's weer los proberen te maken lijkt me niet handig... zal eens kijken (een company is besteld, om 3 platoons te krijgen) of ik het daarmee kan compenseren .
Vervelend, maar het is niet echt 'fout'
Heeft te maken met dat ze sinds de nieuwe Normandië boeken de organisatie van de Airborne units (en ook bij andere legers) anders aanpakken.
'Vroeger' volgden ze de officiële company indeling met een apart 'Weapons Platoon' met LMG's en soms mortieren die je dan kon verdelen en aan je infanterie platoons kon geven.
Was wat omslachtig misschien, maar ik vond het wel leuk omdat je zag hoe een company 'in het echt' werkte.
Nu is de Weapons Platoon verdwenen uit de legerlijst en zijn het extra opties voor je infanterie platoons.
Simpeler en overzichtelijker en het scheelt je een Weapons Platoon Command Team dat je nooit gebruikt omdat je ze toch altijd aan je infanterie meegeeft.
(Extra bazooka teams waren onderdeel van je HQ en kon je op dezelfde manier verdelen)
Wat extra verwarrend werkt is dat de Amerikaanse Airborne hetzelfde wapen (M1919) gebruiken voor in hun gewone squads als in de weapons platoons.
Het verschil zit m in het gebruik.
In de squads heb je 1 man met het machinegeweer en misschien 1 assistent/munitiedrager die ook gewoon moet vechten met zn M1 Garand. Bedoeling is om mobiel te blijven met je squad en te ondersteunen met korte bursts automatisch vuur.
In de HW platoon heeft ieder machinegeweer 2 of 3 munitiedragers en focus is veel meer statisch en serieus dakka geven. (Vandaar ook het verschil in ROF ook al is het hetzelfde wapen)
Het gebruik van de liggende MG figuren voor het LMG team is dan ook begrijpelijk om het verschil visueel duidelijk te maken, maar niet verplicht of zo.
Iets van een marking op de base werkt net zo goed.
Bij de Duitsers zie je iets vergelijkbaars met de MG42, maar daar heeft de MG42 in de squads een simpele tweepoot en de 'zware' variant een uitgebreide driepoot stelling.
Die zijn visueel dus nog duidelijk te onderscheiden.
De Britten hadden de Bren in de squads, dus daar heb je dit gedoe niet

Meestal willen mensen je wel helpen (soms gratis, soms voor een kleine vergoeding)