FOW beginners tips

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Re: FOW beginners tips

Berichtdoor Beastherder » 11 maart 2021 10:34

merk nu bij stug het zelfde III staat beschreven en IV niet , toch maar goed opletten en de iv maken

Erm, nee

Er zal geen kit zijn waarmee je de keuze krijgt om een StuG III of IV te bouwen.
Ze lijken heel veel op elkaar (en zijn in FOW-termen effectief hetzelfde) maar hebben een ander chassis.

De Stug III is gebaseerd op de Panzer III
6 wielen op de grond, 3 rollers
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

De Stug IV is gebaseerd op de Panzer IV
8 wielen op de grond, 4 rollers
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Wat je wel zal zien is dat een kit van een StuG III je de optie geeft om ze te bouwen als een StuH (bewapend met een 10,5cm howitzer ipv een 7,5cm AT kanon, minder pantser-penetratie, meer boem)
Dat is een kwestie van een andere loop.
Met een beetje slim magneetwerk misschien zelfs verwisselbaar te maken.

Er waren véél meer StuG III's dan IV's, dus dat is wel de standaard.
Ik zie dat BF zelfs geen model heeft van de StuG IV, die hadden ze ooit wel dacht ik :scratch:
(Wel de Jagdpanzer IV die ook weer bijna hetzelfde is, maar toch anders)

Maakt allemaal niet zo heel veel uit.
Stug III, Stug IV, Jagdpanzer IV, hetzelfde kanon, zo goed als zelfde mobiliteit, zo goed als zelfde pantser.
Wat FoW regels betreft zijn ze gewoon hetzelfde
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Joost-FOW » 11 maart 2021 17:35

ah :whistle: das idd zo ... kwam door de 4 lopen die erbij zitten 2x stug en 2x stuh
afgerond of hoeking gedeelte , ik had even online op mijn telefoon gezocht met plaatjes van de bovenkant zodat ik loop goed kon zien .
thnx voor je info, :tu:
Legers die ik speel: • Flames of War - WWII •Team Yankee WWIII •epic battles ACW
Joost-FOW
Ogre with nifty pigtails

Berichtdoor Joost-FOW » 11 maart 2021 17:48

was effe druk :x
hit the beach en fury set zit nu voor een gedeelte in elkaar ...

het is mijn bedoeling om (wachtend op het market garden boek) een late war legertje op te bouwen waar we dan ook nog wat aan hebben .

1 gedeelte is us en een deel duits , meteen 2 groepen .. zodat mijn vrouw ook een partij mee kan spelen.

Afbeelding

- parachute rifle platoon
- hq sherman m4 75mm
- sherman m4 75mm
- sherman m4 76mm
- sherman m4 75 veteran
- m10 en m36 jackson turret
- m5 stuart (nog niet klaar)
- m8 scott (nog niet klaar)

Afbeelding

- stug III :wink:
- panzer IV
- tiger 1

is in 1/100 wel even anders na wat ik gewend ben :grijns:
1/100 - 1/72 - 1/48 - 1/35 - 1/16
Afbeelding

tips zijn altijd welkom ,
Legers die ik speel: • Flames of War - WWII •Team Yankee WWIII •epic battles ACW
Joost-FOW
Ogre with nifty pigtails

Berichtdoor Joost-FOW » 11 maart 2021 18:20

ik krijg het niet precies gevonden en op fow schrijven ze er niet veel over ...

de kant waar de .30 opzit , waar zit het verschil in ?
ik dacht dat de rond stang eerst en daarna ook driehoekige punt gebruikt werd .. mij de us versie , Gb weet ik verder niet .
Afbeelding
Joost-FOW
Ogre with nifty pigtails

Berichtdoor Johan » 11 maart 2021 19:05

Leuk, nog een FoW speler! Welkom
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Johan
Nurgle in a petticoat

Berichtdoor Joost-FOW » 11 maart 2021 19:27

thnx Johan :tu:

had nog een vraagje :huh:
ik zie bij Stuart HQ geen pupke zitten , waarom niet en een hq zou toch een markering / herkening moeten hebben neem ik aan ?
Afbeelding
Joost-FOW
Ogre with nifty pigtails

Berichtdoor Beastherder » 11 maart 2021 20:41

de kant waar de .30 opzit , waar zit het verschil in ?
ik dacht dat de rond stang eerst en daarna ook driehoekige punt gebruikt werd .. mij de us versie

Latere Stuarts hadden die bult aan de zijkant van de turret, daar kon de .30 in worden opgeborgen met wat bescherming.
Meer tegen de regen dan tegen de vijand. Was niet gepantserd of zo, en als de vijand in de buurt is wil je m kunnen gebruiken natuurlijk.
Die variant zie je pas heel laat in de oorlog en verving niet alle Starts die er al rondreden, dus zoals ze zelf zeggen "note that right side is what was used in Normandië"

Net als de M36 bits bij de M10: future proofing ^_^

Voor (veel) meer info over de Stuart:
(Machinegeweer positie wordt genoemd rond 8:10)

ik zie bij Stuart HQ geen pupke zitten , waarom niet en een hq zou toch een markering / herkening moeten hebben neem ik aan ?
Het is zeker handig als je HQ op 1 of andere manier herkenbaar is, en het gebruiken van een zichtbare tank crew om dat te doen is zeker 'traditioneel' maar het is niet verplicht of zo.

Andere manieren werken ook.
Mijn Matilda HQ tank heeft een Britse vlag op het motordek liggen, en Duitse tanks hebben het 3-cijferige nummering systeem wat ook duidelijk maakt wie wie is.
Als jij je HQ tank fluoriserend roze wilt schilderen om m herkenbaar te maken vind ik dat ook helemaal prima :D
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Leandertje » 11 maart 2021 20:53

Stug IV zit dacht ik in bragation germany.

Ik heb voor de overgebleven stug III onderdelen extra onderstellen ge3Dprint dus 3 extra stuh erbij.
"If you can remain calm in a time where everyone else panics, then you have probably not understood the extent of the problem."
Legers die ik speel: IRON WARRIORS
Leandertje
Nauseating Blue

Berichtdoor Joost-FOW » 11 maart 2021 21:07

thnx voor alle info weer :thumbup:
Joost-FOW
Ogre with nifty pigtails

Berichtdoor Joost-FOW » 11 maart 2021 21:12

Stug IV zit dacht ik in bragation germany.

Ik heb voor de overgebleven stug III onderdelen extra onderstellen ge3Dprint dus 3 extra stuh erbij.

dat is idd handig want er blijft best wat over na het bouwen , ik wilde mijn stug loop voorzien van magneetjes ...
maar had de bovendeel al vast gelijmt toen ik bedacht dat er misschien beter wat kunstof achter het te boren deel geplakt kon worden ... dat wordt dus de volgende die er aan moet geloven (als de german starterset weer beschikbaar is)
Joost-FOW
Ogre with nifty pigtails

VorigeVolgende

Keer terug naar Historische wargames