FoW on the Cheap

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Re: FoW on the Cheap

Berichtdoor Beastherder » 12 okt 2014 16:09

Het heeft slechts 4 maanden geduurd :roll: maar de 2e unit is af! :D

Dit keer de wat meer substantiële Panzer IV's, inclusief de HQ herkenbaar aan de swastika-vlag

Afbeelding

Afbeelding

Panzer IV's zijn zeker de zware jongens in die Blitzkrieg lijst
Degelijk pantser en een kanon dat daadwerkelijk schade kan aanrichten
Betekent ook dat ze aardig wat punten kosten :( maar zo schiet het wel lekker op om een leger af te krijgen :)

Met een HQ en 2 Combat Platoons (Troop Choices in 40k-speak) heb ik nu dus een speelbaar leger :tu:

Mittlere PanzerKompanie

HQ
Panzer IV Company Commander
Panzer II C (late) 2i/c
205pts

Mittlere Panzer Platoon
3 Panzer IV D
450pts

Leichte Panzer Platoon
5 Panzer II C (late)
280 pts

Priority Air Support
StuKa Schwerpunkt
175pts

Total: 1110pts

(StuKa Schwerpunkt geeft je een re-roll om te zien hoeveel vliegtuigen op komen dagen)

Afbeelding

Totale kosten: € 32,39 :grijns:

Ander belangrijk nieuws voor dit project is het uitkomen van een nieuw Early War regelboek: Barbarossa
http://www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=4633
Dit zal mijn Duitsers net even wat meer geavanceerde opties geven en opent de mogelijkheid om aan de slag te gaan met de Russen in Zvezda modellen :scratch:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor drava » 13 okt 2014 11:18

Nice, heb je nog extra details aangebracht of kwamen ze zo uit het doosje?
They drown them in that shit

Zou ik daar extra knoflooksaus bij mogen?
Legers die ik speel: WHFB: Orcs & Goblins, Chaos Warriors en Vampire Counts 40K: Space Marines.
drava
BOFH

Berichtdoor Guy » 13 okt 2014 19:06

Mooi werk Frank, binnenkort een keer uitproberen tegen mijn Fransen?
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Guy
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 14 okt 2014 09:15

[quote="drava"]heb je nog extra details aangebracht of kwamen ze zo uit het doosje?

Nope, enige toevoeging zijn de vlaggen, rest is puur Zvezda -_-

@Guy
Lijkt me zeker een goed idee :yes:

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 19 okt 2014 17:54

En weer een unit af :D
(die grijze tanks gaan lekker snel)

Dit keer Panzer III's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Panzer III waren in het begin van de oorlog echt bedoeld als de 'Main Battle Tank' van het Duitse leger, met de theoretische ideale combinatie van anti-tank, pantser en mobiliteit
Er waren er helaas in het begin veel te weinig van, waardoor de Panzer I en II in Polen het zware werk moesten doen, en in Frankrijk bleek het 3,7cm kanon toch echt te zwak tegen de serieuzere Franse en Britse tanks
Na deze campagne werd dit, in voorbereiding voor de invasie van Rusland, zo snel mogelijk vervangen door een 5cm kanon, maar door het enorme tempo van de ontwikkelingen in de oorlog was dit ook al gauw niet meer genoeg
Na '43 was de Pz.III zo goed als vervangen door de Pz.IV en Panther als 'standaard' tank

Dit zijn Pz.III G's, met het 5cm kanon, dus technisch niet correct voor de Blitzkrieg Frankrijk lijst die ik gebruik :dunno:
Het verschil in uiterlijk is erg klein, ik verwacht niet dat mensen daar moeilijk over gaan doen
(ben ik wel meteen voorbereid voor Barbarossa ^_^ )

Unit van 3 PzIII E's kost 390 punten dus samen met de lijst van hierboven geeft dat exact 1500 punten, wat ik beschouw als een volledig leger :yes:
(plus alvast 1 extra PzIII voor de uitbreiding naar 2000pts en verder)

Totale kosten: €44,35 :thumbup:
(Ja, dat is een compleet leger voor minder dan 50 Euro)
Afbeelding

Nog genoeg mogelijkheden om uit te breiden
Ik zou graag wat meer Pz II, III en IV's hebben voor wat flexibiliteit in de keuzes, en wat infantrie zou mooi zijn, en wat artillerie, misschien nog wat Recon-eenheden...... :whistle:

Maar nu eerst:
Matilda's! :grijns:

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 26 okt 2014 18:51

Tijd voor dat andere Early War leger, Matilda's B)

De Britten hadden voor de oorlog 2 concepten voor tanks:

- Cruiser Tanks. Dit waren de snelle jongens voor de doorbraak en omsingeling. Snelheid was waar het om ging en dat ging ten koste van de bepantsering.
Dit concept zou zich later ontwikkelen naar tanks als de Cromwell en Challenger

- Infantry Tanks. Zoals de naam al doet vermoeden waren dit de tanks bedoeld als infantrie-ondersteuning. Omdat ze toch in de buurt van de infantrie moesten blijven was er volgens de planners van het Ministerie van Defensie geen enkele reden dat ze sneller hoefden te kunnen rijden dan dat infantrie kon lopen.
(ik denk dat iedereen hier toch wel kan zien waar het probleem van deze theorie ligt ^_^ )
Betekent wel dat alle focus kan worden gelegd op bepantsering :D .
Dit werden dus de Matilda's I en II en later zou dit zich ontwikkelen naar de Churchill.

Al tijdens de oorlog werd duidelijk dat deze tweedeling van taken in de praktijk niet handig was, en tanks als de Sherman en T-34 wezen de weg naar de Main Battle Tank, een tank die beide taken kon uitvoeren

Dit is echter Early War, dus alle fouten van de voor-oorlogse theorieën kunnen nog gemaakt worden ^_^

Wat dus leidt naar dit vrij bizarre Britse Infantry Tank leger
De Matilda tanks zijn enorm zwaar bepantserd, heel traag en (zeker in het geval van de Matilda I) belachelijk licht bewapend.
Ik heb dan ook maar de schildpad geadopteerd als mijn mascotte; niet snel, redelijk ongevaarlijk, maar moeilijk stuk te krijgen ^_^

Afbeelding

Voor de eerste modellen heb ik de Matilda I's genomen (zelfs het historische kleurenschema heeft wel iets van een schildpad :wink: )

Afbeelding
Slechts bewapend met een enkel machinegeweer slaan deze jongens nog geen deuk in een pak boter, maar ze hebben wel Front Armour 6! ^_^

Voor mensen gewend aan Late War klinkt dit misschien niet indrukwekkend, maar de beste Anti-Tank Rating in mijn Duitse leger is de Pz.IV met 7, dus die kan misschien net een Bailed Out halen als ik een 1 rol

Het is een Very Slow, Unreliable Tank, dus als infantrie een beetje zn best doet kunnen ze hem inhalen :huh:

Afbeelding

Afbeelding

De Squad Command tanks (herkenbaar aan het witte squad-nummer in de driehoek) zijn ge-upgunned van een gewoon machinegeweer naar een .50 machinegeweer (oh yeah, nu zijn ze echt gevaarlijk :roll: )

In tegenstelling tot de Duitse tanks mis je bij deze goedkope modellen wel wat details. Met name de opvallende koplampen zijn duidelijk afwezig :(
Een gemotiveerde scratch-builder zou deze er zelf op kunnen maken, maar dit is voor mij een goedkoop snel projectje dus ik vond het wel goed zo

Afbeelding

Zoals je op de voorgaande foto wel kan zien is dit zeker geen grote tank
Vergelijk met een Sherman, en bedenk dat die Matilda dus even goed gepantserd is van voren en zelfs beter van opzij :o

Afbeelding Afbeelding

Op naar de grote broer, de Matilda II

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Guy » 26 okt 2014 21:00

Hip Frank!! Blijft inderdaad een heel apart leger om in te zetten :grijns:
Vraag is wat moeilijker is; van dit leger zien te winnen of er niet mee verliezen :wink:
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Guy
BOFH

Berichtdoor Lert » 27 okt 2014 01:36

[quote="Beastherder"]
Op naar de grote broer, de Matilda II

'Grote' :P

Deze meneer is er nog niet erg van onder de indruk:

Afbeelding

Oh, en als je ze niet baby-blauw schildert ga ik echt teleurgesteld zijn. :P

Afbeelding

Alle gekheid op een stokje; ik zou zo zelf bijna voor een early war army gaan als ik dat zo zie. Erg gaaf werk, Frank. Maar konden er dan echt geen koplampjes af?
Thousands of feet march to the beat, it's an army on the march. Long way, from home, paying the price in young men's lives
What's the price of a mile?
Legers die ik speel: Ingeblikte duistertjes (FOW), dronken russen (Bolt action en ook FOW)
Lert
Some guy in Mousillon ... smelling funny

Berichtdoor Skevan » 27 okt 2014 10:18

Zie er weer goed uit frank
With Ate by his side come hot from hell, Shall in these confines with a monarch's voice
Cry 'Havoc,' and let slip the dogs of war;That this foul deed shall smell above the earth
With carrion men, groaning for burial.
Skevan
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 28 okt 2014 12:43

De Matilda II is idd geen grote tank, en zeker een stuk kleiner dan je van zn onverwoestbare reputatie zou verwachten.
Maar hij is toch ook een heel stuk groter dan de minuscule Matilda I en dus toch echt zn 'Grote Broer' :D (of eigenlijk Grote Zus, natuurlijk, want Matilda is een meisjesnaam :wink: )

Moet ik je teleurstellen, Gerard, want ze krijgen het kleurenschema ten tijde van de invasie van Frankrijk, dus hetzelfde als de Matilda's I
Nog een Matilda leger in Afrika met dat Caunter schema is ook erg verleidelijk, dus staat zeker nog op de verlanglijst ^_^

Beastherder
BOFH

VorigeVolgende

Keer terug naar Historische wargames