Ancients

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Ancients

Berichtdoor Max » 17 feb 2019 00:06

hoi, ik was laast rond aan het kijken en toen zag ik een spel dat heet: hail caeser. kent iemand het? is het leuk? zijn er mensen op de club die het spelen?
Legers die ik speel: Warhammer 40k: Ultramarines, ynnari, aeldari. Warhammer killteam: harlequins, drukhari
Max
Halfling disguised as Tzeentch

Re: Ancients

Berichtdoor theWoodcutter » 17 feb 2019 12:22

Ik heb in ieder geval een regelboek en een heleboel kelten.
Maar ik meen dat er inmiddels een nieuwere editie is (de oude heb ik overigens niet gespeeld: als ik met die Kelten speelde was het met de warhammer ancient battles regels tegen Frank met zijn Romeinen).
Science is made up of so many things that appear obvious after they are explained.
Pardot Kynes
Miniaturen schilderen eerste zaterdag van de maand? Zie https://djonijmegen.nl/jongeren/warhammer-scenery/
Legers die ik speel: WHFB: DoC/WoC/Skaven;Bretonnia BP; WH 40K:DA; AT; FoW: Finns, WGoA: Tethru, SAGA:Scots, Jomsvikings, Anglo-Saxons
theWoodcutter
Mastah

Berichtdoor Beastherder » 17 feb 2019 17:35

Zeker bekend met Hail Caesar, want (zoals Joost al zei) ik heb nog ergens een stapel Romeinen liggen van Warlord Games, en Hail Caesar is hun spel.

Echter nooit gespeeld.

De focus is op vrij grote battles op vrij grote tafels, met een systeem waarbij commanders proberen orders te geven aan de units. De uitdaging is uiteraard dat dit niet altijd lukt.

Hail Caesar (en zn broertjes voor latere historische slagen Pike & Shotte en Blackpowder) zijn nu al jaren de standaard voor mensen die grote historische slagen willen spelen, dus het werkt zeker.

Een review die de lading wel dekt
https://www.tabletopgamingnews.com/hail-caesar-review/

The players made a number of observations. The first was that the game requires a large number of figures. To play a basic game using scaled down unit frontages will require around 100 figures per side. Full-sized games might see 400 to 600 figures per side. Similarly, we note that the game is designed for relatively large playing surfaces. The rules suggest “a good sized table” and our sense is that this means about 6 feet wide and 10+ feet long. Both of these requirements pose a barrier to entry for new players, although we acknowledge it is possible to scale things down.

Ik zelf heb mn veldslagen liever wat kleiner (vooral omdat ik mn legers anders nooit af krijg) en regels wat strakker/voorspelbaarder.
Als ik mn Romeinen of Bourgondische ridders weer tevoorschijn zou halen zou ik zelf eerder kijken naar iets als Kings of War Historical
http://www.manticgames.com/mantic-shop/kings-of-war/books/product/kings-of-war-historical-armies.html
Of nog een stap kleiner naar iets van een Skirmish type spel

Dit soort veldslagen zijn geweldig als je er de legers en ruimte voor hebt, maar ik zie het voorlopig niet gebeuren :whistle:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Max » 17 feb 2019 23:33

Dat van kings of war ziet er zeker vet uit!
Legers die ik speel: Warhammer 40k: Ultramarines, ynnari, aeldari. Warhammer killteam: harlequins, drukhari
Max
Halfling disguised as Tzeentch

Berichtdoor Furios666 » 18 feb 2019 09:22

Zoals ik het altijd begrepen heb is Hail Ceasar voornamelijk bedoeld voor kleinere schaal modellen. Op de site van Baccus 6mm leggen ze uit dat Hail Ceasar voor hun modellen is ontwikkeld door Rick Priestly. Wel heel vet, want ik vind die schaal echt fantastisch. Ik heb alleen nooit werkelijk de stap gewaagd om een romeins leger daar te kopen omdat ik twijfel of ik dan wel iemand heb om tegen te spelen (en ook iets met schilderwerk :whistle: ). Je hebt wel voor een redelijke prijs een compleet leger.

Wat me aan staat van dergelijke systemen is voornamelijk dat het gericht is op leiderschap en het doorgeven van commando's en het toepassen van druk de juiste plek op het juiste moment wat meer dan characters en pure kracht (door schieten of dergelijke). Het gaat dus echt meer richting strategie dan tactiek. Hoewel het nadeel is dat er wat minder differentiatie in de units onderling zit en je dus wat minder extravagante modellen zal zien. Kings of War doet dit ook voor een groot deel. De nadruk ligt echt bij units en niet bij de characters of grote sterke speciale units. Characters spelen wel een grote rol, maar meer in een ondersteunende rol.

Je kan op kleine schaal kings of war spelen, warhammer ancients (heb ik regelboek van) of dus hail ceasar. Maar daar moet je wel van houden. Ik zou zeggen, neem eens een kijkje bij baccus6mm.com
Legers die ik speel: Kings of War: Empire of Dust, Varangur; WH40k: Space Marines, Militarum Tempestus
Furios666
Elf on a hot tin roof

Berichtdoor henerius » 18 feb 2019 19:03

Ik heb Hail Ceasar (het boek) en het is te gebruiken t/m de middeleeuwen dus je kan met ridders er ook een en ander mee doen je bent niet gedwongen om Romeinen te spelen, Noormannen, vikings, soemeriërs, ouwe grieken, ouwe turken, ouwe perzen, nieuwe perzen, arabieren, kruisridders ....wat je wilt.

Schaal is overigens niet van belang, zolang beide legers maar dezelfde schaal hebben. Je kan het ook met kartonnetjes spelen, als je van braille houd in 6mm of 10mm of 15mm of 28mm of 32mm of 40mm of 48mm.... wat je wilt, maar op grotere schalen heb je voortdurend minder modellen per regiment nodig.

Ik heb Pike N Shotte (het broertje dan Hail Ceasar en Black Powder met elkaar verbind) daar heb ik 28mm modellen gebruikt. 16 tot 20 man stellen een pike block voor en een pike block in die tijd was 600 man of meer. Op de zelfde voetprint van 20 mannetjes 28mm (10cmx8cm) zet je in 6mm 40mannetjes of meer neer. Voor de feel van massaal is dat geweldig, maar de voet print van de unit veranderd niet en dus maakt het speltechnisch niet uit, het maakt voor de feeling enorm veel uit. (lees het relaas van Furios666 hierboven)

Mocht je een keer over Pike N Shotte of Tercios willen beginnen of spelen met geleende legers..... -_-

Foto's uit 2015...
De voorbereidingen en de troepen in begin opstelling.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zeven beurten later ergens in Italië...WTF!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
henerius
Mastah

Berichtdoor Guy » 19 feb 2019 19:16

Als je naar 'Ancients' op een wat kleinere schaal wilt kijken, kijk dan eens naar Saga:

https://www.grippingbeast.co.uk/SAGA.html

https://www.youtube.com/watch?v=b2aGqUbHWhA

Saga is een regelset die zich richt op gevechten met 24 tot 73 modellen per kant. Hun systeem met 'battle boards' gecombineerd met de Saga-dobbelstenen is een leuke afwisseling van de
meer traditionele spellen. Saga is ooit begonnen als spel met vooral vikingen, maar intussen zijn er regels voor late Romeinen t/m de kruistochten. Aan een fantasy variant wordt gewerkt.

Rens en ik hebben recent onze Saga-pupkes afgestoft, als je t een wilt proberen kunnen we misschien een demo doen.
viewtopic.php?f=11&t=3927

De kans dat anderen ook nog ergens een verdwaalde warband hebben liggen is groot; bij een van de eerste edities van Impact (toen nog in Uden) zijn zo'n 8 a 9
Hive Novio'ers met een doosje Saga naar huis gegaan :grijns:
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Guy
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 19 feb 2019 23:05

Yup, Saga is cool :yes:

Ik heb idd nog ergens een Viking warband liggen (bijna helemaal geschilderd) en nog wat anderen in verschillende staat van constructie.
Focus is de vroeg tot midden Middeleeuwen (ruwweg 400 tot 1200 n.Chr. ) dus geen klassieke Romeinen en Grieken. *

Saga zeker weer eens tevoorschijn, maar eerst de Necromunda campagne, Blackstone Fortress, KillTeam afmaken, Undead leger..... :roll:

* Wel een cool idee trouwens :D
Waarom is die er nog niet?
Saga met pre-imperial Romeinen, Kelten, Germanen, Grieken, Perzen, Carthago :scratch:
Die wil ik hebben :grijns:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor henerius » 20 feb 2019 16:03

Dit zou me ook wel kunnen verleiden. Ik heb ook wat grieken liggen. :scratch:
henerius
Mastah

Berichtdoor henerius » 06 mei 2019 13:25

https://www.grippingbeast.co.uk/Aetius_ ... --436.html

https://www.grippingbeast.co.uk/SAGA_Ae ... --400.html

je kunt blijkbaar laat romeins wel alvast spelen met Saga :unsure:

Zoveel verschilt dat toch niet van vroeg Romeins?
henerius
Mastah

Volgende

Keer terug naar Historische wargames