Afgelopen donderdag hebben mijn stoere Matilda's hun debuut gemaakt tegen mr. Meadowgale zijn dappere Italianen
Zo'n eerste battle voor een leger is een historisch moment natuurlijk, dus ik had mijn camera meegenomen
Een paar dagen hiervoor had ik in Utrecht deze jongens (
http://www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=2617 ) gevonden, dus met snel plakken en wat blue-tack konden ze meteen meedoen.
Een erg nuttige toevoeging voor zo'n Matilda lijst, want iets wat een beetje kan bewegen is verder erg zeldzaam in de opties.
Missie was Breakthrough, met 1100pts
Dit gaf mij een HQ Matilda II, een platoon van 2 Matilda II's, een platoon van 3 Matilda I's en dus een platoon motorfietsen
De Italianen hadden 2 platoons infantrie, mortieren, artillerie, anti-tank kanonnen, 4 medium tanks en 1 Coastal Gun op truck
(een gedeelte hiervan werd ge-proxied door mijn modellen, dus op de foto's kunnen ze er wel eens uit zien als Amerikanen of Britten

)
Het bizar dikke pantser van de Matilda's betekende dat alleen de Coastal Gun en de artillerie een kans had om de Matilda II's stuk te krijgen, en de mortieren en infantrie hadden een hele kleine theoretische kans om de Matilda I's te Bailen
Mijn Matilda II's begonnen (niet bijzonder slim opgesteld) in een bos, en 2 faalden prompt hun Bogging check

De platoon Matilda kwam uiteindelijk wel op gang, maar de Commandant was duidelijk thee aan het zetten, want die kwam de hele veldslag niet meer van zn plaats
(Dat zijn
7 gefaalde 2+ dobbelrollen

)
De Matilda I's gingen via de rustigere rechterflank op zoek naar wat slachtoffers voor hun machingeweren

De Matilda II's ploegden hun weg door de Italiaanse infantrie naar de artillerie, die het grootste (enige) gevaar vormde voor mijn tanks.
Assaulten met Matilda II's gaat erg makkelijk: je stommelt naar voren, rijd misschien 1 infantrie base dood, de tegenstander komt er achter dat hij helemaal niks terug kan doen tegen Top Armour 2 en rent weg

De Italiaanse tanks doen een dappere poging om de Matilda's tegen te houden, door simpel in de weg te gaan staan, want ook hun kanon is niet genoeg om iets uit te richten

De Matilda I's zijn ondertussen op de Objectives gewaggeld, en doen goed hun best om er op te blijven staan
Mortieren en infantrie proberen om door de Top Armour heen te komen, maar al mijn 1 rollen waren gereserveerd voor Bogging Checks
Mijn motoren komen uit Reserves en doen wat ik voor ze gepland had
Ze crossen keihard naar voren, machinegeweren de Coastal Gun stuk en worden vervolgens volledig neergemaaid door het complete Italiaanse leger dat eindelijk iets zachts heeft om op te schieten

(foto is erg vaag, maar geloof me, het staat er op)
Dit betekende dat het laatste dat nog een Matilda II kapot kon maken vernietigd was, dus de einduitslag stond vast
Victorie voor de Matilda's
Conclusie:
Het is toch een vreemd leger, die Matilda's
Met zo weinig op tafel wat je kan tegen houden word het spel nou niet bepaald spannend
Er is wel natuurlijk wel een kick om over de tafel te rollen met je onkwetsbare tanks (
"Mwoehahaha! Puny Humans! Resistance is Futile!"
) maar voor je tegenstander is het nou niet altijd prettig
Is een leger dat voortaan met beleid ingezet zal worden, om te zorgen dat er voor beide partijen wat te winnen valt