Maar dat betekende dat Guy en ik ons in alle rust konden verdiepen in de regels van Flames Of War

1000 punten dit keer, en aangezien mijn para's een echte elite-leger is kon ik lekker zenuwachtig worden van het feit dat Guy toch heel wat meer poppetjes bij zich had

Het was dus Schotten tegen gemengd Ieren en Amerikanen, dus dit was duidelijk een tactische oefening in plaats van een oorlogssituatie
Het scenario was de meest standaard 'Pitched Battle'-achtige (want we hadden al genoeg regels om te onthouden) dus het ging om het veroveren van Objectives in de tegenstander zn Deployment Zone.
Mijn Ierse infantrie groef zich in in een bosje rond mn rechter objective, met mn Shermans er naast, terwijl mn para's de nare taak kregen om het niemandsland op de linkerflank over te rennen om wat schotse kont te schoppen. Guy had hier zn 17 ponders opgesteld, dus veel hulp van mn Shermans hoefden ze ook niet te verwachten.
Ook stonden er een stel zware machinegeweren opgesteld, wat de verwachtingen voor mn para's er niet beter op maakte.
De battle begon met de Reconaissance-Move van mn stoere gepantserde jeeps
Aangezien er geen Ambushes of zo te ontdekken waren konden ze verder weinig gebruik maken van hun Reconaissance regels, dus zou ik ze vooral gebruiken als een stel flink mobiele machinegeweren.

Al snel kwam er een stel Shermans om de hoek zetten die begonnen te schieten op mn lieve jeepjes. Zelfs met hun enorme bepantsering (ahem
) hadden ze geen schijn van kans, dus ze maakten snel gebruik van hun speciale Disengage regel om weg te wezen, maar niet voordat ze er 2 achter moesten laten.Gaf me wel de eerste gelegenheid om de speciale vuur/rookpluimen te gebruiken, een hele fraaie manier om vernietigde vehicles aan te geven

Mn para's waren ondertussen begonnen aan de moedige oversteek van het open veld, een zware opdracht met die machinegeweren aan de overkant.
Gelukkig had ik gelezen over een belangrijke tactiek om gebruik te maken van de enkele mortier die ieder US para-platoon bij zich heeft.
In mijn eerste battle had ik die alleen gebruikt met Direct Fire als een soort granaatwerper: "hij kan dan wel Bombardments afvuren, maar daar krijg je toch niks mee dood"
Erg fout gedacht van mij, want de belangrijkste functie van zo'n Bombardment kan ook zijn om de tegenstander te laten bukken (Pinned Down) en daarvoor hoeft ie maar 1 hit te doen!
Dat ging ik dus maar uitproberen en het werkte uitstekend
Nou had ik wel erg veel geluk met de dobbels, want ik raakte ze niet alleen iedere keer goed, ik kreeg zelfs wat dood

Op de rechterflank was de strijd losgebarsten tussen de 2 groepen Shermans.
Met de hulp van mn Jeepjes waren Guy zn 6-ponders al uitgeschakeld, maar met een tank meer en half verstopt achter een heuvel was de strijd toch zeker in Guy zn voordeel

'First Blood' was voor mij, en een Sherman ging in vlammen op

Maar het terugkomende vuur was toch wel erg heftig, en toen mijn Firefly er zelfs niet in slaagde om met 2 directe hits een Sherman op te blazen was de uitkomst onvermijdelijk

(maar met die vuurpluimen ziet het er wel fraai uit )
Dankzij al het harde werk van mn eenzame mortier hadden mijn para's de overkant gehaald en konden ze de glorieuze bajonet-charge maken over de heuvel heen.

Zelfs met de casualties die ik al had gedaan en het feit dat alles, volgens het boekje, Pinned Down was, scheelde het maar 1 hit of mijn para's waren niet door Guy zn Defensive Fire heen gekomen
Maar ook dit stukje geluk bleef aan mijn kant, en eenmaal in hand-to-hand combat ging het heel snel.
De paar overgebleven Schotten renden weg, en mijn jongens hadden hun Objective veroverd, en daarmee de battle gewonnen

Alle credits voor de absolute Man of the Match: mijn 60mm mortiertje

Zonder dat ding was de rush van mijn para's over het veld een absoluut bloedbad geworden
Al met al weer een zeer vermakelijke battle, en wederom erg onder de indruk van hoe goed de regels van dit spelletje in elkaar zitten
Hij kwam ook precies op tijd, want ik begon een beetje uitgekeken te raken op het schilderen van die uniformen, dit geeft me weer meer dan voldoende inspriatie om door te schilderen