Wat ik begreep , na alles door geworsteld te hebben is dat
- astra militarum, kwa punten goedkoop zijn en je grote aantallen nodig hebt voor een leger .. en ik vind gezichten altijd wel lastig ...
- space marines een prima start leger is , in alles redelijk en veel van te krijgen en up to date
- spacewolves en death guard zoals vele andere kleine factions soms langer moeten wachten op updates en er minder keus is
ai, ai de moeilijkste vraag...
Héél persoonlijk maar dan beanwtoord ik het met een nog moeilijkere vraag: Wat vind je leuk?
Qua speelstijl en qua schilderen?
Astra Militarum hoeft niet veel modellen te zijn, Tank company kan ook, of armoured company, alles in een transport, combinatie van Tanks, sentinels, troops met transport, ogryns. etc. Maar vind je een horde infantry leuk, kost veel, hoop schilderen. Gezichten, huid gaat prima met Contrast/.
Veel kleding en armour schilderen dus. Spelen is wat ingewikkelder.
Space Marines. Kun je alle kanten ook mee op maar Elitairder. Schilderen kun je ook heel veel kanten mee op, veel of geen bits zoals holsters, zakjes, purity seals etc. Eigen chapter? 1 kleur, of 2. iig veel armour en dezelfde kleur schilderen. Kan snel. Zeg maar gewoon alles, en snel te verkrijgen. Makkelijk te spelen, fouten kun je je veroorloven. Nadeel, iedereen heeft ze.
Space wolves
Space wolves mogen tegenwoordig alles gebruiken van de Space Marines (booh, hiss daardoor verliezen ze hun unikeheid en vind ik ze niet meer leuk).
Ook hier kun je je eigen chapter maken. Wat meer close combat gericht als Marines maar dat kun je voor beide legers ook zelf tinkeren. Primaris

of oude marines

, geld voor beide. Je zit zelfs niet vast aan de furs, token etc want je kunt ook marines modellen met SW regels doen.
Maar ja wil je de viking vibe, dan paint furs.
Death Guard idem space wolves.
Qua verven meer kliederig, ook veel mensen hebben death guard. Ook hier kun je met kleuren alle kanten op en ook chaos space marines met DG regels gebruiken. maar wil je vies en evil zijn?
Regelsupdates doen ze tegenwoordig goed en snel, dus zijn geen zorgen zeker aangezien alles Sm,SW en DG net nieuwe regels heeft.
ik heb nog een fully painted SW leger, Primaris, Ragnar Blackmane company, misschien doe ik het weg...