Ik wou dat ik niet wist dat dit een issue was.
Nee, dat is niet waar trouwens. Het gaat om een stukje bewustzijn. In elke community van boven een bepaalde grote zul je mensen vinden die op sociaal vlak niet aangepast zijn. Eikels, asociale mensen, pestkoppen, hoe je ze ook wil noemen. Ik denk dat dit gedrag in de wargaming community heel weinig tot uiting komt, omdat de meeste contacten wat langduriger van aard zijn. De spelletjes duren langer en de community is relatief klein en lokaal. Er zijn weinig wargamers die echt naar het buitenland gaan om aan events deel te nemen. Veel minder dan in de grote Magic: the gathering community bijvoorbeeld. De sociale kring in wargaming is dus kleiner en het is dus ook 'gevaarlijker' om sociaal onwenselijk gedrag te vertonen. Maar het gebeurt. Of het nu gaat om valsspelen, beledigende opmerkingen maken over personen, iemands schilderwerk afkraken, of wat voor gedrag dan ook.
Zoals ik zeg, ik denk dat het heel weinig voor komt, maar we kunnen niet doen alsof het niet bestaat. Het wil niet zeggen dat je er iets mee moet, maar het moet wel duidelijk zijn dat iedereen vrij is om te zeggen als er ongewenst gedrag plaatsvind, of het nu bij je zelf gebeurt of dat je het ziet gebeuren. Dat dit niet thuis hoort in de hobby. Ik denk dat dat bij Hive Novio al zo is, dus geen discussie daarover.
En ik vind dat de hobby en de rest van iemands leven twee verschillende dingen zijn. Wat jij buiten de club doet moet je zelf weten, maar wargaming bij Hive Novio betekend dat je je 'normaal' gedraagt en je medemensen respecteerd.
Ik vind het heel jammer dat er eikels bestaan. Al ben ik er zelf misschien ook een. Maar als dat zo is, dan moet iemand dat tegen me zeggen, dan kan ik mijn leven beteren.

Wat betreft die oversimplificatie, denk ik dat het probleem eigenlijk gewoon heel simpel is: Als jij je als een hufter gedraagt bij een club, evenement, of bij iemand thuis, dan is de club, organisator of bewoner in zijn recht om te zeggen dat je niet meer welkom bent. En dan heb je het aan je zelf te danken. Dan maakt het niet uit of dit bij Magic, Warhammer, voetbal, yoga, kerkgemeenschap, politieke partij of wat voor 'community' dan ook gebeurt.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill