Dobbelsteenbekers lijken mij overbodig, vooral om de reden die Rudi al heeft genoemd, en ook omdat ze - zeker in 40K - onpraktisch zijn (zie maar eens 60 dobbelstenen netjes plat op tafel te krijgen als je zo'n beker gebruikt ... en dat zijn maar 15 Orks

)
Gewoon met de handjes rollen, en als mensen sjoemelen met de dobbels gewoon een gele/rooie kaart er tegen aan gooien ... veel makkelijker.
Special Chrutches .... blegh, hoe minder je van die onzin op tafel ziet des te beter. Nu vallen de meesten in 40K qua kaas wel mee (en zijn sommigen zelfs nodig om bepaalde legers überhaupt te kunnen spelen, want we weten allemaal dat iedere Ork Speed Freek warband in het universum aangevoerd wordt door een unieke Big Mek met drie Wounds en een one-of-a-kind-warbike met autokannons) maar in WHFB hebben ze geen enkel ander doel dan het spel nog verder te vernaggelen (er zijn uiteraard ook in WHFB SC's die niet over-de-top zijn, maar die neemt niemand ooit mee naar een toernooi

).
Ik zou alle SC's individueel onder de loep nemen en de grootste no-brainers bannen, of anders niet meer dan één Special Crutch per leger toe staan (en dat laatste geld voor zowel WHFB als 40K) ... WHFB heeft al genoeg balance issues zonder de tussenkomst van olijke snuiters zoals Epidemius, Morghur, Thorek, Teclis of het Throgg/Valkia danwel Epidemius/Masque tag team.
Ander idee is misschien om Special Crutches wel toe te staan, maar de tegenstander dan de puntenwaarde van iedere Crutch als "bonus-VP's" te geven ... dus neem je bv. Throgg dan krijgt je tegenstander dus bij voorbaat al 175 VP's, gaat ie dan ook nog dood dan krijgt je tegenstander dus 175 bonus VP's + 175 VP's voor het killen van Throgg en nog eens 100 extra VP's als Throgg de generaal was .... da's 450 punten.
Overigens zijn sommige Crutches (zoals Epidemius) zelfs dan nog steeds veel te goedkoop, maar Henny had geloof ik al iets gemompeld over de Daemonic Crutches en dat die maar beter helemaal weg kunnen blijven van iedere speeltafel waar de spelers ouder zijn dan vier jaar.