Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hivenovio.nl/public_html/forum/includes/bbcode.php on line 124
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:124)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3827: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:124)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3828: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:124)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3829: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/bbcode.php:124)
Hive Novio Nijmegen • Toon onderwerp - Necromunda Hive Novio B02 06

Necromunda Hive Novio B02 06

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Necromunda Hive Novio B02 06

Berichtdoor Roland » 31 okt 2022 21:55

Welkom in mijn nieuwe Necromunda blog. Sinds kort ben ik terug ingestapt in mijn oldtime favorite, Necromunda. Om mijn reis vast te leggen start ik een blog waar ik ook interactie zal opzoeken met jullie om ideeen en creatieve, oplossingen en inhoud, aan mijn projecten te geven.

Over projecten gesproken. Ben ik van start gegaan met mijn eerste House Orlock gang (Miners). Resultaat had ik al gedeeld en heb er een compilatie slideshow van gemaakt.

Mijn volgend schilderprojectje wordt nog een tweede gang Delaque zodat ik altijd miniaturen heb om met vrienden te spelen. A.s. donderdag kan ik ze ophalen in the echt Hive en dan snel even kleur aanbrengen :D

En dan 'the Hive Novio B02|06'. Het scenery project om Necromunda levendig te spelen. Scenery is altijd een van mijn favoriete bezigheden van de hobby. Een ambiteus/groot project moest er natuurlijk van komen. Niets beter dan in de lore-stijl van de grimdark Hive stad scenery te maken. Doel is (voor die het nog niet gezien had) een verticale scenery te maken. Een klein segment uit een massive Hive city. Concept moet modulair zijn in segment blokken die stabelbaar zijn. Je kunt ze roteren en anders stapelen voor meer variateit. Eventueel ook horizontaal naast elkaar plaatsen moet mogelijk zijn. Doel is een speelbaar maar vooral ook belevings stuk scenery te maken. Leuk voor een nieuw club-toernooi, beurs/demo stuk of dus gewoon als een van de mooie aanvullingen van scenery voor de club te hebben
Afbeelding

Dit alles is naast super fun ook een herbeleving. Mijn eerste echte introductie met de miniatuur hobby was namelijk House Orlock. (We hadden Hero Quest al wel kapot gespeeld) Het originele spel was net gereleased toen ik mijn eerste kennis maakte met de hobby. In de winkel Spirit in Den Bosch werd ik verliefd op de starter doos van Orlock en mijn toemalig beste maatje starte met Cawdor. Samen zijn we gaan leren schilderen, en de starter doos van Necromunda volgde al snel voor onze eerste games. Daarnaast zijn we Warhammer Quest, 40K (Space Wolves) en WHF (Undead en Wood Elves) gaan toevoegen.

We groeide uit elkaar maar ik ben doorgegaan met de hobby wat uitmonde in de online community Games-Workshop.nl en later GWhobby. In die tijd speelde ik vooral nog Necromunda en veelal op beuzen die we bezochten voor o.a. demo's. Een van mijn mede bestuursleden heeft in die tijd ook verticale scenery gemaakt. Was meer een soort flatgebouw, erg vet ook en natuurlijk veel bekijks op beurzen zoals Spellenspektakel en Ducosim. Nu ruim 15-20 jaar later is het mijn beurt.

Ik vond mijn oude, allereerst geschilderde mini laatst nog terug als foto. Heb hem even vergeleken met mijn nieuwe speed paint Orlock leader.
Afbeelding

Kijk uit naar de eerste fysieke bouwsels en zal dus in dit blog zoveel mogelijk proberen de voortgang te delen en input aan jullie te vragen.
Legers die ik speel: 40K Space Marines. 40K Kill Team. ASOIAF Greyjoy. Necormunda/Gang Wars Orlock & Esher. Last Days Zombie Apocalypse, Gaslands
Roland
Four Ogres, all with nifty pigtails

Re: Necromunda Hive Novio B02 06

Berichtdoor Beastherder » 01 nov 2022 10:23

Ah, de Goblin Green base met wat flock is wel een echte klassieker :laugh:

(en zo toepasselijk voor de Necromunda setting :) )
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Thunderboy » 01 nov 2022 21:06

Following
Speel:
40k: geen leger op het moment
Dropzone & Dropfleet commander (demo op verzoek kan altijd)
IA: Tau, Navy
Kill team: Nids
Legers die ik speel: Dropzone commander: UCM en Scourge
Thunderboy
Suicidal Nurgling, playing with soap

Berichtdoor Roland » 02 nov 2022 00:16

Zoals al eerder in mijn post over de speelbaarheid van een dergelijke verticale scenery had bedacht is een thema of backstory verbinden wel zo intressant voor creatieve invulling (details) van de Hive.

Hiervoor heb ik jullie inspiratie nog nodig!

Zelf denk ik aan zoiets:
- Suffocating Spine of Dehumanised Beggars
- Purged Metropolis of Brutal Pit-Fighters
- Notorious Hive city of ...
- Hazardous Shanty City of ...
- of Inferior Traitors
- of Petty Bounty Hunters

Persoonlijke favoriet is nu de eerste. Met suffocating zie ik een intense omgeving met kleine verkrampte ruimtes, letterlijk rook en steampipes die hoge luchtvochtigheid met zich meebrengen. Spine symboliseert de toren. Dehunanised is extreem ruig, goor en een lekkend vat troep hier en daar is een veelvookomend zicht. Beggars is nul rijkdom, en alles van rijdom is fake. Het leven sleept voort en is niets waard.

Alle ideeen zijn welkom!
Legers die ik speel: 40K Space Marines. 40K Kill Team. ASOIAF Greyjoy. Necormunda/Gang Wars Orlock & Esher. Last Days Zombie Apocalypse, Gaslands
Roland

Berichtdoor Thunderboy » 06 nov 2022 18:51

Rook is mooi te maken. Ik heb ergens nog mooie kleuren wol liggen. Kan mooi gemixed worden.

Er is behoorlijk wat geschreven al over underhives. Gaunts Ghosts(boek3), Cain(verschillende Stories), maar ook Last Chancers(at random), daar word gesproken over debris falls. Zeg maar afval-watervallen. Hive quake, lagen die instorten/ samen geperst worden door wat er boven op is gebouwd.
Speel:
40k: geen leger op het moment
Dropzone & Dropfleet commander (demo op verzoek kan altijd)
IA: Tau, Navy
Kill team: Nids
Legers die ik speel: Dropzone commander: UCM en Scourge
Thunderboy
Suicidal Nurgling, playing with soap

Berichtdoor Roland » 14 nov 2022 22:59

Rook is mooi te maken. Ik heb ergens nog mooie kleuren wol liggen. Kan mooi gemixed worden.

Er is behoorlijk wat geschreven al over underhives. Gaunts Ghosts(boek3), Cain(verschillende Stories), maar ook Last Chancers(at random), daar word gesproken over debris falls. Zeg maar afval-watervallen. Hive quake, lagen die instorten/ samen geperst worden door wat er boven op is gebouwd.

Rook is zeker leuk voor deze build. Kom binnenkort bij je langs om te snuffelen in je bitbox dus laat het me dan maar eens zien je tips en trucs B)

Ja, net klaar met Gaunts Ghosts boek 3 hehe, wat een toeval. Zat te wachten op een aanbieding van Audible om een paar Necromunda boeken aan te schaffen. Het beleven is zeker interessant. Ook het computer spel Necromunda Underhive Wars gekocht. Was in de aanbieding voor 3 euro ofzo, ook puur toeval en nog best geinig ook.

PROJECT UPDATE:
Ben bij Stefan geweest. Voor de onbekende (dat was het voor mij ook tot vorige week) dat is een oud Hive Novio lid die nog steeds woonachtig is in Nijmegen. Hij is mega actief mbt scenery maken. Ik had in de App groep al even een foto getoond. Echt ongelofelijk niveau en super inspiratie en een zak vol tips en trucs. Belangrijkste punten die ik meeneem zijn denk ik wel de volgende twee al heb ik veel meer (bouw) tips waar ik zeker aan zal werken/toepassen:
  • Gelaagdheid in materialen. Plak meerdere materiaal soorten over elkaar en door elkaar. Hierdoor kijkt het een stuk interessanter. Probeer ook realistisch te denken. Welke bouwtechnieken zijn enigszins logisch. Dat maakt het hoe dan ook wat geloofwaardiger en dus aangenamer voor het oog.
  • Maak het modulair en voeg gewicht toe zodat je verticaal kan.

In die gelaagdheid herken ik me ook wel in. Toen ik nog zeer actief Minecraft Creative speelde ontwierp ik ook tal van gebouwen en was altijd opzoek naar materiaal en vorm combinaties en werd het altijd interessanter als je een gelaagdheid aanbracht in je kunstwerkjes. Heb mezelf dus voorgenomen om in diezelfde flow te zitten en dus een stijlguide te zoeken van materialen. Is even puzzelen maar zal zeker de moeite waard zijn.

Tweede punt is misschien wel de belangrijkste. Het heeft me enkele dagen gekost om die te verwerken maar heb mijn keus nu toch wel gemaakt. Ja, ik ga modulair!
Wat dat inhoud is dat ik (deels vergelijkbaar aan Stefan) torens, pilaren, muren en zelfs de liften als losse onderdelen ga maken die verplaatsbaar en uitwisselbaar zullen zijn.

Ik ga nog steeds 3x3 lagen maken maar een basis pilaar is meteen 1x3 lagen. Soms kan ik ook 1x2 lagen of zelfs gewoon 1 laag maken maar voor stabiliteit van de constructie is de basis de hoogte van 1 gehele verdieping.
Concept blijft ook dat er per 'verdieping/segment' een soort story tell kan zijn. Zo denk ik dat ik de eerste laag uit de diepste underhive laag wil laten bestaan met een waste-lake (incl. monster?) en een hidden artifect (scenario?). De tweede laag zal de underhive zijn zoals je hem verwacht. Super industrial waste/grim-dark waar de main gevechten normaal plaatsvinden. De derde laag lijkt me erg gaaf om een meer leefbare omgeving met o.a. marketplace, bar, living toe te voegen. Niet het typische gebied waar gevochten wordt, maar zeker ook ruimte voor scenario/special rules toe te passen.

Met de input van Stefan en mijn keus om het modulair te maken is mijn uitgangspunt nu veranderd naar een soort 1x1 feet story-pieces die je kunt plaatsen per onderdeel. Een plaat waarin een stuk van deze story-telling scenery modulair kunt toevoegen. Dus 1x1 feet marketplace, 1x1 feet bar etc.

Per laag ga ik dan ook een soort 'tussenplaat' maken die de stevigheid ook moet bewaken. Door bewust enkele simpelere pilaren toe te voegen met voldoende gewicht kun je relatief eenvoudig verticaal doorbouwen is het idee nu. Alles zal dus ruim voldoende gewicht moeten gaan krijgen. Ik ben wat afgestapt van het idee dat het allemaal lichtgewicht moet zijn voor vervoer. Sjouwen zal toch wel moeten en ik koop wel wat opbergbakken en een trolly hahaha.

Ik maak me vooral nog wat zorgen over de dichtheid van z'n plaat op de verdieping eronder en speelbaarheid als het te vol komt te staan en je dus niet echt meer goed zicht hebt van bovenaf tijdens het spelen. Ik ga hiervoor zeker verlichting toepassen, maar dat lost niet alles op.

Grote voordeel is denk ik dat er veel meer vrijheid komt en je dus het bord veel meer naar je eigen inzicht kan blijven bespelen. Daarnaast dat alles ook gewoon voor andere spelen en horizontaal gespeeld kan worden ook gewoon logisch is. Meer plezier dus van het werk. Nog een voordeel is dat ik me kan toeleggen op kleinere stukken en sneller resultaat krijg per stuk. Een groot stuk kan gewoon simpelweg overweldigend zijn/worden.

Letterlijk 'n uur of wat geleden mijn eerste XPS plaat op maat gesneden. Het bord wordt 3x3 feet!! Ja, best groot, maar omdat het toch uit lagen zal bestaan is 3x3 prima op te slaan. Alleen de 3 lagen worden dit formaat, de rest nooit breder dan 2,5 tot 2 feet in breedte is mijn verwachting.

Nou ja, aan ambities dus geen gebrek. Hoop volgende posts wat foto's van mijn voortgang te laten zien (vooral de gelaagdheid puzzel en eerste deel van de eerste onderplaat echt aan het maken ben). NU vooral nog materialen bij elkaar leggen, bedenken wat ik nog meer zou willen hebben en een bezoekje aan de bouwmarkt is toch nog wel erg gewenst :whistle:
Roland

Berichtdoor Roland » 20 nov 2022 12:25

Plaatjes kijken is altijd leuker dan tekst natuurlijk.
Nee, niet stil gezeten. Alle schetsen, denken en verzamelen van spullen is leuk, maar starten, oefenen en proberen nog veel leuker.

Afbeelding
Bitboxen, materialen, gereedschappen. Alles aan het verzamelen wat ik denk dat handig / cool zal zijn. Ongoing proces, dat zeker. Ogen continue geopend als ik weer wat zie liggen...

Afbeelding
Eerste keer wat materialen op elkaar leggen. Doel is de eerste verdieping plaat te maken. Voor de onderplaat heb ik namelijk grote ambities dus eerste verdieping is prima om te starten. Oefenen en kijken welke materialen gaan werken en hoe ze werken. Moet zeker ook efficient blijven en gewicht voor z'n plaat moet niet te licht maar wel voldoende tilbaar zijn. Gewicht moet drukken zodat je erop door kunt bouwen.

Afbeelding
Hoe ga ik het verwerken en krijg ik (in rap tempo) het resultaat wat ik zoek. Test stukje gemaakt om te oefenen hoe materialen en gereedschap handig te gebruiken.

Afbeelding
Afbeelding
En door... had besloten dus dat ik in basis 3x3 feet ga bouwen. Flinke plaat xps is de basis op maat gemaakt. Met het voorbeeld stukje in de hand kan ik nu vrij vlug bouwen. Natuurlijk is het saai om alles hetzelfde te doen dus een korte schets gemaakt en daarna uitgetekend op het bord zelf. Met een soldeerbout, groeven gemaakt voor de buisjes en de vlakjes gaan er nog allemaal uit. Dat worden ruimtes om trappen op te bevestigen zodat je overal doorgangen per verdieping hebt. Maak ook wel afdekplaten zodat je niet overal gaten hebt als je dat niet wilt. Nog veel te doen natuurlijk voor je echt resultaat gaat zien maar geniet volop van het proces.
Roland

Berichtdoor Roland » 29 nov 2022 21:42

Stilte voor de storm. Ben druk in onderzoek geweest rondom verlichting toevoegen. Inmiddels alles wat ik nodig denk te hebben besteld en tal van YouTube filmpjes over Voltage, Ampere en resistors gekeken. Nog even en LED op wat 9V batterijen hebben geen geheimen meer.

Ik wil ik de gaten (trapopeningen) lichten aanbrengen zodat er een gaaf effect is maar ook vooral de onderkant dadelijk flink verlicht zal zijn. Ik verwacht dat niet alle gaten telkens gebruikt zullen worden of zelfs afgedekt zullen zijn dus in elk gat een lichtje stoppen betekend niet een licht bundel denk ik.

Heb de bovenzijde nu zover dat ik aan de afwerking kan beginnen, maar wil via de onderzijde de lampjes bevestigen en dan in 1x afwerken. Even geduld dus nog. De toplaag zal o.a. foamboard, plastic grids en tal van materialen bevatten. Soort tegels. Heb hier ook al wat mallen voor gemaakt om de foamboard snel te kunnen snijden in een sci-fi look. Ben erg benieuwd als dit tot stand komt...

Had wel een serieuze eerste tegenvaller. De vloerboard bleef niet zitten op de xps met mongate kit. Scheurde er zo weer van met al dat gewicht... heb nog naar alternatieven gezocht maar toch maar terug naar karton... daar hebben we ook zat van liggen. Vind het wel jammer maar goed, denk met schilderen wel zo fijn ook....

Afgelopen week ook bij Michel geweest en een mega zak vol super gave bits mee kunnen nemen. Ik begrijp nagenoeg allemaal club donaties dus iedereen super bedankt! Ga er dankbaar gebruik van maken en wil zeker ook leren casten met al dit moois.

hier wat update foto's, ben al best tevreden. Nog wel een hoop details toevoegen maar een grove basis staat voor de eerste plaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Roland

Berichtdoor Leandertje » 29 nov 2022 22:21

arduino tje eraan en je kan nog spelen met de leds ook :)
"If you can remain calm in a time where everyone else panics, then you have probably not understood the extent of the problem."
Legers die ik speel: IRON WARRIORS
Leandertje
Nauseating Blue

Berichtdoor Roland » 29 nov 2022 22:42

Hahaha, moest even googelen maar dat ziet er cool uit inderdaad. Ik vond het idee al cool van 'n knipperend lampje. Maar dat zou wel next level zijn ja. Misschien iets voor mijn liften. Kun je misschien de liften verdieping aangeven met een lampje wat ik wel erg cool zou vinden.
Roland

Volgende

Keer terug naar Hive Novio Blogs