Beneath the Lily Banners

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Beneath the Lily Banners

Berichtdoor Guy » 10 sep 2012 19:32

Een nieuw blogje voor een nieuw spelletje :wink:

Vorig jaar ben ik samen met een vriend bij Crisis (grote wargames beurs in Antwerpen)
tegen het spel Beneath the Lily Banners aangelopen. Het spel voorziet in regels voor wargames
in de periode 1660-1721, de tijd van Lodewijk XIV. In de periode is er in Nederland en België
ontzettend veel gevochten, met de republiek der Nederlanden als een van de grote spelers op het Europese
strijdtoneel.
Stadhouder was toen Willem III, die na een strategisch zeer voordelig huwelijk met Mary Stuart
koning van Engeland en Schotland werd. Om dat laatste compleet te krijgen moest hij wel de zittende koning en vader van Mary,
James II van Engeland (en VII van Schotland) van de troon wippen.
Met de steun van het Engelse parlement was hem dit ook gelukt. James probeerde echter binnen een jaar weer aan de macht
te komen via een invasie van Ierland, deels met hulp van Franse troepen. Na een campagne van anderhalf jaar wist Willem
het leger van James definitief te breken en James vluchtte terug naar Frankrijk. Willem zat vanaf dat moment stevig op de troon.

Met kronen van respectievelijk Engeland, Schotland en de Republiek op zijn hoofd, ontpopte Willem zich tot de grote tegenstrever
van Lodewijk XIV, dit op een steeds meer provocerende manier probeerde zijn Franse rijk uit te breiden. ( Nijmegen is bijvoorbeeld twee
keer belegerd door troepen van Lodewijk XIV)
Mede dankzij hem ontstond een coalitie van Engeland, Schotland, de Republiek, Denemarken en verscheidene Duitse staten tegen de Fransen en hun bondgenoten.

Voorlopig hebben we besloten ons te richten op de campagne in Ierland. Het interessante hieraan is dat in beide kampen verschillende
nationaliteiten vochten. Aan de zijde van Willem waren troepen uit Nederland, Engeland, Ierland, Schotland, Franse Hugenoten, Denen en
Duitsers aanwezig, Voor James vochten aan hem loyaal gebleven Engelsen, Ieren, Schotten en Franse soldaten gezonden door Lodewijk XIV.
Om het overzichtelijk te houden droegen veel soldaten van beide kampen hetzelfde uniform :grijns:

Bij deze de eerste geschilderde pupkes. De man te paard is van James's Life Guards, de man te voet is van het regiment van
Lord Grand-Prior. Ik ga bouwen aan een Engels leger, mijn opponent voert de Nederlandse troepen aan.
Afbeelding
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Guy
BOFH

Re: Beneath the Lily Banners

Berichtdoor Chris » 10 sep 2012 22:44

Dat lijken me leuke gesprekken boven het kampvuur.
Never play leapfrog with a unicorn.
Legers die ik speel: 40K: Steel Confessors(SM), Imperial Guard, Space Wolves, Tau, Orks. Fantasy: Lizardmen, Wood Elves.
Chris
Lord Lion-O

Berichtdoor Beastherder » 16 sep 2012 14:32

Een hele interessant stuk geschiedenis idd
Het blijft verbazingwekkend hoe weinig bekendheid die hele periode eigenlijk in Nederland heeft

Onze Willem heeft gewoon Engeland veroverd! :hup:
Je zou denken dat dat minstens een nationale feestdag zou opleveren, maar het grootste deel van de nederlandse bevolking heeft er echt nog nooit van gehoord :dunno:

Wat we er wel aan over hebben gehouden zijn die protestantse Oranjemarsen in Noord-Ierland, die jarenlang iedere keer de spanning opvoerden in de 'Troubles' daar :(

Net als het hele Napoleontische gebeuren is het helaas geen periode die mij persoonlijk erg aantrekt om te spelen/verzamelen, maar er is gelukkig een grote groep historische wargamers die het niet met mij eens is.

pupkes zien er uitstekend uit, hoewel ze wel een beetje last hebben van te grote 'manga' ogen :unsure:
uiteraard heel benieuwd naar verdere resultaten :yes:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Bobske » 16 sep 2012 15:57

@ Frank en Guy
reuze interessant om een stukje geschiedenis te krijgen bij jullie mooi geschilderde miniaturen
Ga zo door! :thumbup:

Dit is bij mij studie Engels wel verteld maar herhalling is altijd goed
(zo van hoe zat het nu ook al weer :yes: )
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids, Kill-Team; Raveners & Death Watch, ToW: Chaos Warriors, Warcry: Untamed Beasts
Bobske
BOFH

Keer terug naar Hive Novio Blogs