mathijs's 40k en flames of war blog

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Re: mathijs's 40k blog

Berichtdoor Chris » 11 nov 2014 13:46

ap1 en 2 wapens zijn redelijk zeldzaam. Die zijn meestal geconcentreerd in speciale units die achteraan staan. Dikke tanks zijn ook relatief zeldzaam, en staan achteraan ergens. Beste oplossing is dus iets dat die dingen gaat halen. Droppod met meltymelty geprobeerd? Of een ironcladje.
Never play leapfrog with a unicorn.
Legers die ik speel: 40K: Steel Confessors(SM), Imperial Guard, Space Wolves, Tau, Orks. Fantasy: Lizardmen, Wood Elves.
Chris
Lord Lion-O

Berichtdoor drava » 11 nov 2014 14:05

Wel dan ook maar mijn 2 centen over de afgelopen battle en je armylist.

Wat hierboven gezegd is klopt aardig, nu had ik een armylist die erg goed werkte tegen die van jouw en bovendien blijft het een dobbelspel en had ik erg veel geluk met het hoge percentage hits met de scatterdice.

Naast je landraider heb je geen echte vuurkracht op long range. Een vindicator is krachtig maar zijn bereik van 30 inch ( 24 van het canon plus 6 van bewegen) is vaak te kort waardoor veel tegenstanders hem in de eerste beurt nutteloos weten te maken door buiten bereik te gaan staan. Dit deed ik dus ook en daarom raad ik je ook aan om minimaal 2 vindicators in te zetten. Dan besla je meer terrein en wordt de dreiging een stuk groter. Bovendien kun je er eentje nog wel stuk schieten in 1 beurt maar wordt 2 een stuk lastiger. Daarnaast zou je door de aanschaf van bikes of echte long range wapens vanaf beurt 1 een stuk meer uitrichten.

Wel raad ik je aan om nog te gaan spelen tegen geheel andere legers met deze lijst. Mijn legerlijst was ook erg sterk tegen die van jouw en kleine elite units onder strenght 10 grote templates wordt erg naar. Gewoon blijven uitproberen en ook kijken wat bij je speelstijl past :).
They drown them in that shit

Zou ik daar extra knoflooksaus bij mogen?
Legers die ik speel: WHFB: Orcs & Goblins, Chaos Warriors en Vampire Counts 40K: Space Marines.
drava
BOFH

Berichtdoor Terentius » 11 nov 2014 15:31

Nadeel met één bike squad is dat het wederom een groot doelwit is voor je tegenstander, vandaar dat ik zoiets ook niet aanraad als echte counter tegen Vindicators. Zoiets werkt alleen goed als anti-tank in combinatie met meerdere snelle units *. Die Vindicators hebben de eerste beurt toch nergens op te schieten, behalve op die ene unit die keihard op ze af komt rijden. Dat is al helemaal voorspelbaar. Je hebt Jink, maar wil je eigenlijk niet gebruiken omdat je je meltaguns met volle BS wilt afschieten. Je zou eventueel voor de charge kunnen gaan dan, maar dan had je beter een Spawn squad mee kunnen nemen.

*Gelukkig heb je beschikking over snelle units in de vorm van Rhinos en een Land Raider. Gebruik die als cover voor je Bikes. Vervolgens kun je ook nog met Plague Marines uitstappen en extra meltas afvuren.

Long-range fire moet je trouwens niet bij Chaos komen aankloppen. CSM is meer een assault leger, daar zitten namelijk de meeste opties.

Ik raad ook aan je leger duidelijk om een bepaalde strategie te bouwen en niet één van elk type unit mee te nemen. Als je voor een "in-your-face" strategie gaat, neem dan minstens een stuk of 4 snelle units mee. Wil je meer gunline doen, zet dan 2 extra Havoc squads in met Autocannons of Lascannons.

Droppod met meltymelty geprobeerd? Of een ironcladje?

Het ging hier volgens mij om Chaos.
...
Legers die ik speel: Chaos Space Marines & Dark Eldar
Terentius
Hormagaunts

Berichtdoor Caladai Doomblade » 11 nov 2014 16:53

@chris:
over het hele bord vind ik ap1 en ap2 wapens eng. assault units doen me niet zoveel, mits ze geen grote hoeveelheid power weapons hebben.
en grote tanks met een hoog armour allround.

en natuurlijk mr.schnipschinp :P

Chris stelt een heel nuttige vraag. Maar bedenk niet alleen waar je bang voor bent, maar ook waarom. AP1 en AP2 wapens zijn vooral eng voor kleine dure units of dure tanks. Je kunt proberen dit soort wapens als eerste uit te schakelen, of minder dure pupkes in je leger stoppen waardoor ze minder eng zijn. (Mijn all-infantry imperial guard leger lacht zich suf om AP1 of AP 2, AP5 is namelijk al genoeg dus heeft mijn tegenstander een hele berg punten verspilt)

Waarom ben je bang voor grote tanks met veel armour? Een landraider heeft niet zoveel firepower, dus zo eng is dat niet. En als je niks hebt om het uit te schakelen kun je altijd gewoon de rest van zijn leger slopen en op die manier winnen. Soms is het wijs om na deployment te besluiten om een bepaalde unit min of meer te negeren, omdat je toch niks hebt om ze makkelijk uit te schakelen.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH

Berichtdoor Johan » 12 nov 2014 11:38

Ik zou zowieso niet zo snel een enkele landraider spelen. Omdat je er maar 1tje speelt is dit automatisch de main target van alle (of bijna alle) anti tank die je tegenstander meebrengt. Andere AV13+ meenemen helpt om het je tegenstander lastig te maken, maar in de meeste gevallen is die landraider alsnog de klos. En gezien een enkele landraider al minimaal 250 punten kosten is twee spelen al bijna onmogelijk in een 1500 punten lijst.

Gewoon veel rhino's of pods werkt eigenlijk altijd wel best goed. Rhino houden je troops langer in leven als iemand SHoge strenght lage AP wapens meeheeft. De eerste hits gaan dan immers op de rhino, en dan kans dat iemand dat ding in 1 beurt laat exploderen is ook weer niet heel groot.

Pods werken wellicht nog beter. Veel troops in pods met melta's en combi melta's, of plasma tegen heavy infantry. Gewoon je tegenstanders ergste units neutraliseren voordat ze damage kunnen doen.

Zelf niet zo'n enorme fan van losse bike squads. 5-6 bikes zijn toch altijd wat sneller dood dan je denkt. Ze zijn net iets tougher dan een tactical marine vanwege hun hogere toughness, maar uiteindelijk gaan ze met de juiste hoeveelheid small arms fire toch wel liggen. En gezien ze met 2 special weapons en wellicht een combi wapen toch best een dreiging vormen worden ze meestal snel geneutraliseerd. Als ik bikes speel zit er dan ook meestal een vette HQ voor met een inv. save en Eternal Warior. :P
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Johan
Nurgle in a petticoat

Berichtdoor mathijs97 » 16 nov 2014 20:16

alweer een tijdje geen uppdate meer gedaan, dus bij deze.
ondertussen weer een potje met het nurgle leger gespeeld maar niet veel nieuws geleerd over het leger aangezien ik teveel pech had met het dobbelen.

hopelijk binnenkort een keer met meer punten en de hele bups spelen.

ook een begin gemaakt met een imperial fist leger/schilder projectje.
had een paar modellen over nadat ik mijn dark angels had uitgezocht en besloot imperial fists te maken omdat ik die al langer een gaaf leger vind.
dus nu eerst een test model gemaakt en donderdag wat van theo overnemen.
Afbeelding
Legers die ik speel: 30k: World Eaters & Ultramar Auxillia Mordheim: Beastmen Black Powder: Östenreich
mathijs97
Suicidal Nurgling, playing with soap

Berichtdoor mathijs97 » 30 nov 2014 16:37

gisteravond verder gewerkt aan mijn imperial fists.
de dreadnought is nu af en twee marines, ook heb ik de eerste hand gelegd aan de 5 stern en vanguards in de vorm van een deathwatch killteam.
ook heb ik de met de terminators de laatste verfresten van de modellen van theo gehaald.

nu vraag ik me af wat ik de captain het beste kan geven. is een power sword een goed idee of kan ik beter gaan voor een thunder hammer gaan?
en voor de sergeants vraag ik me af of ik die boltpistol/chainsword combo wel goed genoeg vind en niet beter voor een boltgun kan gaan. :dunno:
Legers die ik speel: 30k: World Eaters & Ultramar Auxillia Mordheim: Beastmen Black Powder: Östenreich
mathijs97

Berichtdoor Chris » 30 nov 2014 17:20

Thunder hammer alleen als je hem ook artificer armour en iets van mobiliteit wilt geven. Anders geef je teveel punten uit aan iets wat toch niet zal gebeuren. Power sword is meestal hoe dan ook wel ok voor een normale captain.
Sergeants zijn er voornamelijk om te challengen. Dat ene schot meer maakt meestal weinig uit, maar die ene attack in een challenge al snel wel.
Legers die ik speel: 40K: Steel Confessors(SM), Imperial Guard, Space Wolves, Tau, Orks. Fantasy: Lizardmen, Wood Elves.
Chris
Lord Lion-O

Berichtdoor mathijs97 » 30 nov 2014 20:26

dus artificer armour en thunder hammer in een razorback plus een command squad of de vanguard?
mathijs97

Berichtdoor Chris » 30 nov 2014 20:34

Razorback wilt weer achterblijven, kun je beter rhino doen om een slechter doelwit te zijn. Al zou ik een command squad waarschijnlijk in een droppod of op bikes dumpen.
Chris
Lord Lion-O

VorigeVolgende

Keer terug naar Hive Novio Blogs