Guy's vlammende oorlogsblog

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Guy's vlammende oorlogsblog

Berichtdoor Guy » 28 okt 2009 22:44

Via een niet nader te noemen wargames club uit Limburg ken ik een paar mensen die Flames of War (afgekort FoW) spelen. Voor wie er nog nooit van gehoord heeft, Flames of War is een spel a la Warhammer dat gebaseerd is op de Tweede Wereldoorlog. FoW wordt geproduceerd door Battlefront, een bedrijfje uit Nieuw Zeeland.
Een paar weken geleden heb ik de starterset aangeschaft, met als inhoud 5 tanks (3 Shermans en 2 Sturm Geschutze), een introboekje en een pocket versie van de spelregels. Nu ik onlangs Frank bezig zag met zijn eerst FoW eenheden, ben ik zelf ook maar eens aan het plannen en schilderen gegaan.

Hieronder de foto's van mijn eerste 3 FoW modellen, 3 Sherman's in de kleuren van het Britse leger:
Afbeelding
Afbeelding

Wat ook mooi is aan Flames of War is dat er een hoop officiële legerlijsten gratis van hun site zijn te downloaden. Deze zogenaamde 'briefings' geven naast de regels en armylist ook de geschiedenis van de desbetreffende eenheid/legergroep. Voorlopig is het plan om een Company van de 51st Highland Division te gaan bouwen. De Sherman's passen hier al mooi in. De volgende stap is wat infanterie, de 'backbone' van het leger.
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Guy's vlammende oorlogsblog

Berichtdoor Atze » 29 okt 2009 10:51

Nice :tu:
Legers die ik speel: nog te bepalen...
Avatar gebruiker
Atze
Halfling disguised as Tzeentch
 
Berichten: 234
Geregistreerd op: 15 okt 2006 14:03
Woonplaats: Nijmegen

Re: Guy's vlammende oorlogsblog

Berichtdoor TROLL » 29 okt 2009 13:32

oew heel erg vet guy ^_^
Legers die ik speel: WHFB: Hordes of chaos, WH40K: Space Wolves, Fallout Wasteland warfare, StarWars Legion: Seperatists, AoS: KruleBoyz
Avatar gebruiker
TROLL
Bandana Waddle Dee
 
Berichten: 1196
Geregistreerd op: 22 maart 2007 18:21
Woonplaats: Limbo

Re: Guy's vlammende oorlogsblog

Berichtdoor Beastherder » 01 nov 2009 15:25

Nice :yes:

Ben ik niet meer zo alleen met mn micro-mannetjes :grijns:

Ik ben nu toevallig ook bezig met Britten, maar die van mij worden Ieren (Irish Guards, als ondersteuning voor mn toekomstige Market Garden para's :D )
ik zal binnenkort hier op het forum ook maar s wat laten zien

Shermans zien er strak uit, nu nog de unit markings er op om ze echt brits/shots te maken. :wink:
zie bijvoorbeeld http://www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=590 voor wat ideeën.
Je kunt je helemaal gek research-en voor de exacte markings van jouw specifieke unit, maar de geometrische vormen op de turret (rondje, vierkant etc) zijn ook op deze schaal nog vrij opvallend en heel brits :yes:

Laat maar snel weten of het spelletje ook bevalt, want dat heb ik zelf ook nog nooit gespeeld :dunno:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Guy's vlammende oorlogsblog

Berichtdoor Guy » 02 nov 2009 14:40

Afgelopen weekend m'n eerst twee battles gespeeld, mocht de troepen van een vriend gebruiken om het op te nemen tegen de Duitsers
Ik had de volgende eenheden tot mijn beschikking:
- 3 infantry platoons
- 1 Heavy Machine Gun platoon
- antitank platoon van zes 6 pdrs. antitankkanonnen
- 4 shermans
- 3 Churchill 'Crocodile' tanks
Alles bij elkaar ongeveer 1500 punten, wat bij Flames of War min of meer de standaard lijkt te zijn.

Tegenstand bestond uit een Duitse 'schwere panzer division', met deze units:
- 3 Panthers
- 2 Sturmtigers
- 2 panzergrenadier platoons

De eerste battle was een aardig potje. De Duitsers hadden maar 4 units, met ruim 75% van de punten verdeeld over de Panthers en de Sturmtigers. Ik heb aan den lijve ondervonden dat Panthers en Tigers echt hard zijn. Ze waren praktisch immuun voor al het antitank vuur wat ik bij me had. Ik ben dan ook goed ingemaakt. Achteraf gezien waren de tanks wel te kloppen geweest, ik heb het alleen op de verkeerde manier geprobeerd :D

Wat me naast de Duitse tanks tegen viel is de hoeveelheid regels die je ineens in de praktijk moet gaan brengen, maar dat viel te verwachten met een nieuw spelsysteem. De regels zijn goed uitgedacht en heel volledig. Snel een regel opzoeken valt soms tegen omdat de index achterin het boek niet bijzonder goed is samengesteld.
Wat ik wel merkte is dat ik nog erg vastzit in een soort 'warhammerdenken', in de zin van units als een geheel zien en ze bij elkaar houden, terwijl je in FoW gerust met een aantal teams van je unit ergens anders heen kan moven. Dit had ik achteraf gezien met mijn antitank kanonnen moeten doen, zo was het veel makkelijker geweest om schoten op de relatief kwetsbare flanken van de Panthers te krijgen.

Wat speuren op het FoW forum leverde al een waslijst op met mogelijke tactieken om zware tanks aan te pakken, maar voor ik die onder de knie heb zullen de Schotten nog wel een paar verliezen te lijden hebben.
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Guy's vlammende oorlogsblog

Berichtdoor Benman » 03 nov 2009 16:22

Hmm, ik neem een afwachtende houding aan maar het klinkt iig uitdagend. B)
[quote="Beastherder"]Damn, Ben, ik haat je[/quote]
Legers die ik speel: FOW: Germans Late War
Avatar gebruiker
Benman
BOFH
 
Berichten: 1437
Geregistreerd op: 11 maart 2006 22:17
Woonplaats: Malta

Re: Guy's vlammende oorlogsblog

Berichtdoor Bobske » 03 nov 2009 19:05

klinkt en ziet er uit als axis en allies?
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3912
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Re: Guy's vlammende oorlogsblog

Berichtdoor henerius » 03 nov 2009 19:52

hmmm bij axis an allies vertegenwoordigen een mannetje en een tank en een vliegtuigje meerdere legerkorpsen en een luchtvloot.

ik geloof dat dit meer op de tactische eenheden is gericht. enkelvoudige tanks en groepen van mannetjes die compagniën en eskaders voorstellen.

Laat ik het zo zeggen: Als ik met Axis en Allies een offensief begin kan ik zo een continent overtrekken... bij dit spel lijken het me meer een akker of 3... heel andere schaal zou ik zeggen :grijns:
Don't cry because it's over, smile because it happened.
Legers die ik speel: diverse
Avatar gebruiker
henerius
Mastah
 
Berichten: 1511
Geregistreerd op: 12 maart 2006 20:45
Woonplaats: Wijchen

Re: Guy's vlammende oorlogsblog

Berichtdoor Richard » 03 nov 2009 20:50

ZIet er leuk uit guy,
Ben heel benieuwd wat je ons verder nog voor moois gaat demonstreren ...

oei oei oei,

Eigenlijk moet ik hier helemaal niet naar kijken :(
Eens even de internet site van dit spel bekeken... en het ziet er allemaal wel erg stoer uit.

Voor mij is het allemaal wel een beetje ver-van-huis ( ben niet zo'n WO2-guru ). Maar ik
kan me zo voorstellen dat dit spelers wel erg trekt.

:unsure: Misschien stiekum een USSR-greatcoat legertje ... :disturbed:
Afbeelding Afbeelding

WORKOUT FOR THE NEXT BATTLE !! Always use propper safety equipment
Legers die ik speel: Necron's 2400 pts (95% painted) , Skaven 4000 pts (95%painted), Lizardmen 3000 pts (75% painted), Daemon hunter ( 75% painted ), Araby... wip
Avatar gebruiker
Richard
Nurgle in a petticoat
 
Berichten: 591
Geregistreerd op: 05 maart 2007 09:55
Woonplaats: nijmegen!

Re: Guy's vlammende oorlogsblog

Berichtdoor Bobske » 03 nov 2009 21:46

@ Henerius Axis & Allies het miniaturenspel, niet het bordspel bedoelde ik
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids & Primaris Space Marines, Shadow War Armageddon: Tyranids
Avatar gebruiker
Bobske
BOFH
 
Berichten: 3912
Geregistreerd op: 12 maart 2006 15:09
Woonplaats: Nijmegen, Holland

Volgende

Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron