Afgelopen zaterdag met Luuk ons eerste potje Old World gespeeld, 1250 punten Orcs (zonder Goblins) tegen Bretonnia.
De kern van het spel voelt heel vertrouwd (in ieder geval in vergelijking met warhammer 6e) en is bij vlagen nog net zo chaotisch als vroeger.
Nadat we begrepen hadden wat het verschil is tussen "Give Ground" en "Fall Back in Good Order" werkt het nieuwe break test systeem in combat intuïtief.
Give Ground: combat schuift 2" op, als de winnaar wil achtervolgen gaat de combat door als was het een draw, niemand telt als chargend de volgende ronde
Fall Back in Good Order: verliezer valt de hoogste van 2d6 terug, units binnen 6" moeten een panic test maken (want ze tellen als vluchtend voor een moment) de winnaar achtervolgt met normale pursuit regels (2d6 + evt. 1d6 van de Swift Stride special rule). Als de verliezer ingehaald wordt telt de winnaar als chargend voor de volgende ronde.
Andere dingen die opvielen:
- Bossen zijn niet langer een absolute no-go zone. Ze geven -1 op je move stat, maar je kunt er wel gewoon doorheen marcheren. Als je er voor meer dan 25% in staat krijg je geen rank bonus (omdat je als 'disordered' telt). Maar als je dus een unit hebt die niks geeft om rank bonus kun je er ook prima in vechten. Je kunt ook een 'disrupted charge' maken wanneer je je unit niet met de tegenstander kan alignen. De wheel om te alignen is gratis, maar kan geblokkeerd worden door terrein of andere units. In dat geval verlies je de initiative bonus die je normaal gesproken krijgt voor chargen, maar dit zal een stuk minder vaak voorkomen.
- Units blijven testen voor Terror, ook als ze de test al een keer gehaald hebben.
- Je kunt je BSB gewoon met (magische) wapens uitrusten, ze hebben geen hand nodig om de vlag vast te houden
Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen na hun eerste potje
Everything in war is very simple. But the simplest thing is difficult.