Camo Step-by-Step

Heb je een kleurige Chaos Dwarf, een polychrome Peasant of een grijze Grey Knight te tonen? Lekker aan het kleien, hakken en plakken geweest?
Laat zien, laat zien!

Moderator: Beastherder

Camo Step-by-Step

Berichtdoor Beastherder » 30 sep 2018 17:19

Als de leider en 'heavy hitters' van het KillTeam verdienen de Stealth Suits het wel om geschilderd te worden, maar ik twijfelde nog over het kleurenschema.
Met hun Camouflage Fields regel horen ze er natuurlijk goed gecamoufleert uit te zien, maar je wilt toch ook dat ze bij de rest passen.
Ik was al een tijd op zoek naar een goed idee

De 'brainwave' was eigenilijk vrij simpel
De gewone Tau camo is geïnspireerd door Duits WO2 Luftwaffe camo, met een verandering van kleuren
Afbeelding

Als ik nou voor de Stealth Suits kijk naar Duits WO2 SS camo, met een verandering van kleuren?
Afbeelding

Tijd voor nog een camo step-by-step ^_^
(kan ik m later zelf nog terugvinden als ik ooit begin aan een Ghostkeel :whistle: )

Beginnen met een basiskleur van Vallejo 70904 Dark Blue Grey op alle pantserplaten, net als de rest van de modellen met 'splintercamo'.
De delen die zwart blijven hebben dan al een drybrush met donkergrijs gekregen.
Vervolgens wat 'koeienvlekken' met Vallejo 70941 Burnt Umber.
Plaatsing is behoorlijk willekeurig, en bedekt ruwweg een kwart tot een derde van het model
Afbeelding

Daarna in dezelfde stijl vlekken met Vallejo 70890 Reflective Green en Vallejo 70862 Black Grey.
Groen en grijs zijn wat minder veel voorkomend dan het bruin, samen bedekken de vlekken zo'n 2/3 van het oppervlak
(Let op dat het Tau symbool op de schouder niet word gecamoufleerd B) )
Afbeelding

Dan wordt het tijd voor de stipjes ^_^
Eerst de bruin, grijs en groen.
Voornamelijk op de blauwgrijze vlakken, want daar vallen ze het meest op, maar ook zeker op de andere kleuren.
Afbeelding

En de stippen met het blauwgrijs.
Voor de illusie moeten die dezelfde kleur hebben als de grote vlakken, maar bij mn eerste model zag ik dat ze net wat donkerder uitvielen.
Het scheelt maar weinig, maar doordat ze op een donkere ondergrond geschilderd worden zijn ze net wat doffer.
Mengen met een heel klein beetje 70973 Light Sea Grey lost dat op.
Afbeelding

En de stippen wit.
Eigenlijk is dat Vallejo 70883 Silvergrey, wat een flink stuk meer beige is dan puur wit, maar door het grote contrast met de andere kleuren voelt het als wit (echt puur wit zou veel te heftig zijn)
De witte stippen zijn heel overheersend, dus het zijn er veel minder dan de andere stippen.
'A little goes a long way' :yes:
Camouflage effect werkt het beste als je ze in kleine groepjes plaatst ipv gelijk verdeeld over het hele oppervlak.
Afbeelding

De vorm van het model is nu onherkenbaar op meer dan 25cm afstand. Heel goed, dat is wat camouflage hoort te doen, maar misschien niet wat je wilt van een wargaming model ;)
Tijd om de camouflage te gaan saboteren en de contouren te gaan accentueren.
Eerst de GW zwarte wash in alle groeven laten lopen.
Afbeelding

En vervolgens alle randen highlighten met Vallejo 70973 Light Sea Grey
Afbeelding

Dan alleen nog de rest van de kleine details plus de base en je hebt een compleet model ^_^
Afbeelding

Al die stipjes schilderen gaat veel tijd in zitten, maar omdat het het allemaal behoorlijk willekeurig kan hoef je niet veel na te denken over het patroon. Dat maakt het makkelijker dan de camo van de 'gewone' Tau.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: FOW 82ndAirborne, Guards, Russen en Duitsers, Dreadball, Bolt Action en talloze kleine projecten
Beastherder
BOFH

Re: Camo Step-by-Step

Berichtdoor Beastherder » 30 sep 2018 17:21

En dan zet ik hier ook maar mn Marine Scout camo neer.

Het Amerikaanse leger gebruikt tegenwoordig 'Multicam', een heel effectief camo-patroon voor vele soorten terrein.
In een echte zandbak-woestijn of donkere jungle wil je misschien iets anders, maar voor alles er tussenin werkt het geweldig :yes:

De effectiviteit is ondertussen wel bewezen in gevechtssituaties en het feit dat het in snel tempo is overgenomen door de Special Forces van vele landen is wel een bewijs van het vertrouwen er in.
https://en.wikipedia.org/wiki/MultiCam#Users
(Onze eigen Kommando's in Afghanistan gebruikten het ook, ook al is het niet officieel in gebruik door het Nederlandse leger)

Afbeelding

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Een step-by-step, zodat ik het later ook nog zelf kan terug vinden

Basis laag van Vallejo 70873 US Field Drab
Afbeelding

En een 2e laag van Vallejo Stone Grey 70884
Je probeert een beetje een 3d gevoel te creëeren, maar ga vooral niet proberen een nette highlight te maken, het verdwijnt dadelijk toch allemaal onder de vlekken -_-
Afbeelding

Dan wat grote vlekken van Vallejo Air Cam. Med. Brown 71038
Bedekt toch minstens de helft van het oppervlak. Het heeft op het origineel een zachte vervaging, dus voor het mooiste effect zou je het kunnen airbrushen, maar ik heb het gewoon met de kwast een wat rommelige rand gegeven.
Afbeelding

Dan de kleinere vlekken met een lichte, bijna munt, groen. In dit geval Mig 917.
Het contrast met het beige is, net als het origineel, maar heel laag, dus daar hoef je niet zo je best op te doen.
Afbeelding

En de kleinere vlekken met de donkere groen (Vallejo 70823 LW Cam Green) voornamelijk als een soort van omranding van de lichtere groen
Afbeelding

Dan het echte prutswerk, de stipjes net-niet wit, met Vallejo 70918 Ivory.
De stipjes volgen een relatief horizontaal patroon. Ik heb ze door een soldaat horen beschrijven als 'bird-droppings' wat een behoorlijk accuraat idee geeft van de vorm ^_^
Afbeelding

En de zwarte stippen, ook lichtelijk horizontaal.
De zwarte en witte stippen geven je ook de mogelijkheid om de boel wat egaal te maken. Op de plaatsen waar het nog wat licht is kunnen wat meer zwarte vlekken, waar het nog wat donker is kunnen wat meer witte vlekken.
Afbeelding

De vorm van de cloak is nu zo'n beetje compleet verdwenen (heel goed, dat is wat camouflage hoort te doen :yes: ) maar voor een model wil je dat nu wel weer een beetje terug krijgen.
Tijd voor de bruine wash
Afbeelding

Dat is een mooi gecamoufleerd model, nu de rest nog :whistle:

Afbeelding
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: FOW 82ndAirborne, Guards, Russen en Duitsers, Dreadball, Bolt Action en talloze kleine projecten
Beastherder
BOFH

Keer terug naar Schilderen en Converteren