Frank's Koude Oorlog

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Re: Frank's Koude Oorlog

Berichtdoor Guy » 24 okt 2017 19:52

Mooi overzicht Frank :tu: :tu: En nu verder met knippen en plakken :harhar:
Gelukkig zijn er voor mij Britten wat versterkingen onderweg, intussen ga ik verder met 't schilderen van meer support voor m'n Soviets :grijns:
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Koude Oorlog

Berichtdoor Beastherder » 12 nov 2017 18:18

Afgelopen donderdag de eerste pot van mijn Oost-Duitsers tegen de Britten van Guy

Legerlijst (Volksarmee):

- HQ T-72
3pts

- 5x T-72
15pts

- 4x T-72
11pts

- 8x T-55
12pts

- 2x Zsu-23-4 Shilka (AA kanon)
2pts

- 2x Spandrel (AT-raket op licht BDRM autootje)
1pt

- 4x AKM assault rifle team
- 3x RPG team
- 4x BMP-1
6pts

totaal: 50pts

Afbeelding

De Unit Cards die BF tegenwoordig maakt zijn wel heel erg handig, veel makkelijker stats en regels opzoeken tijdens de battle dan bladeren door een boek.
Omdat ik mijn T-55's van PSC heb ipv BF mis ik daar de kaart van, dus heb ik er zelf 1 gemaakt
Afbeelding


Leger van Guy was (uiteraard) een stuk kleiner:
5 Chieftain tanks met Chobham armour (2 units van 2 + commander)
Een unit infanterie met transports + 2 Milan AT raketten
2 Lynx heli's met AT raketten

Guy's Chieftain's zijn het meest effectief als ze stilstaan, mijn tanks willen een schot op de zijkant om echt schade te doen, dus de tactiek is vrij duidelijk. Guy blijft verdedigen, ik ga met alles hard naar voren B)

De horde stormt naar voren op de linkerflank
Afbeelding

En op de rechterflank
Afbeelding


Chieftain versus T-55 is een heel oneerlijke strijd.
Kanon van de T-55 maakt geen enkele kans tegen de voorkant van de Chieftain, terwijl ze zelf geen armour save overhouden tegen de Chieftain kanonnen. Een 2+ FP van de Chieftains betekent dus dat iedere hit een dode tank oplevert :(
(Oh ja, daarom zijn die T-55's zo goedkoop ^_^ )
Afbeelding

Op de linker (T-55) flank heb ik ook mijn kleine BRDM AT-autootjes staan, en de raket die die jongens afvuren kan wel door de voorkant van een Chieftain
3x raden waar Guy als eerste op schiet....
Afbeelding

Mijn Shilka's zijn een serieuze bedreiging voor de Heli's van Guy, dus de eerste beurt laat hij ze van tafel en schiet op mijn andere kleine support unit :(
Afbeelding
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Koude Oorlog

Berichtdoor Beastherder » 12 nov 2017 18:19

Guy sprint met zijn lege transports tussen mijn oprukkende tanks door in een poging om de Objectives aan mijn kant te bedreigen. Ik kan het niet veroorloven om tanks om te draaien om dat tegen te gaan houden, dus de infanterie met BMP's moeten aan de bak.
De kanonnen van de BMP's doen wat schade, en de infanterie maakt met een volley RPG's een eind aan de tegenaanval.
Afbeelding

Guy schuifelt de 2 Chieftains tegenover de T-55's steeds verder naar achter tegen de tafelrand om te voorkomen dat er op de achterkant geschoten kan worden.
De T-55 incasseren flink schade, maar krijgen wel een schot op de kont van de Commandants-tank in de bossen.
Boem! Dat is de eerste van de 5 en alvast een morele overwinning voor de T-55's :grijns:
Afbeelding

De groep T-72's in het midden begint een oneerlijk vuurgevecht met de Chieftains. De muur geeft wat bescherming, maar de slachtoffers lopen al snel op
Afbeelding

Dit geeft de T-72's op de flank de mogelijkheid om door te trekken naar de achterlijn, en eindelijk schoten te krijgen op de zijkant.
Dat zijn nummers 2 en 3 ^_^
Afbeelding

Blijven die vervelende, ingegraven infanterie over op de Objective.
Die moderne infanterie heeft heel wat AT-wapens bij zich, dus de tanks er zo maar in rammen is geen slimme optie.
De tanks en BMP's proberen er wat af te knallen, en dan is het tijd voor de infanterie om de bajonetten tevoorschijn te halen.
Afbeelding
Succes!
De assault gaat erg goed, met een paar goede dobbels, en ik halveer de Britse infanterie en duw ze weg van de Objective.
Maar niet ver genoeg!
Ze contesten nog steeds de Objective, dus ik zal ze nog eens moeten aanvallen.

De T-55's zijn allemaal dood, dus de heli's en Chieftains knallen de laatste T-72's weg.
De infanterie probeert weer te assaulten, maar gaan allemaal dood aan de Defensive Fire ( :o )
Dus het zal allemaal af hangen van de BMP's
Afbeelding

Succes!
De BMP's vegen de laatste Britse infanterie weg en consolideren zich op de Objective
Afbeelding

Als ze Guy zn beurt overleven heb ik gewonnen, maar die heeft nog 2 Chieftains en 2 Heli's, en die hebben geen probleem met het opblazen van BMP's
Afbeelding

Als de rook opklaart blijft er 1 BMP over. :o
Die moet een Morale test maken: 1 dobbelsteen, 3+ en ik heb gewonnen, als ik m faal heb niks meer op tafel staan
En het is een.....
Afbeelding

:thumbup:
Victorie!



Hele mooie pot, zelden zo spannend gezien, en héél veel brandende tanks op tafel
Afbeelding

BMP's zijn de helden van de dag.
Zeker de moeite waard om die uit te breiden met een 2e doos (de infanterie om er in te stoppen heb ik al) Zoals bij al dat Oostblok spul werken ze toch het best in grote aantallen.

Het is wel duideijk waarom de T-55's zo goedkoop zijn. :whistle:
Ze kunnen echt niks tegen de voorkant van de Westerse tank en vallen bij bosjes.
Ze hebben wel degelijk een functie door gewoon lichamen in de weg te gooien. Deze battle hebben ze die 2 Chieftains een hele tijd bezig gehouden, wat de rest van het leger de tijd gaf om de rest aan te vallen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Koude Oorlog

Berichtdoor Guy » 13 nov 2017 14:20

Mooi verslag Frank; het was inderdaad een spannende pot, smaakt zeker naar meer :D
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Koude Oorlog

Berichtdoor Beastherder » 01 jan 2018 17:11

Afgelopen week toch ook maar het nieuwe boek van de Amerikanen aangeschaft

https://www.team-yankee.com/hobby.aspx?art_id=5886

Eigenlijk was het niet de bedoeling om met Amerikanen aan de gang te gaan, maar nu ze met 82e Airborne komen voel ik me toch wat verplicht :whistle:
Ik heb een geschiedenis met die Divisie
http://hivenovio.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=2903

Ik wilde de nieuwe modellen toch wel s zien, zeker die Hummers, en dan is de 'Marine' doos erg interessant.
Een doos van 6 Hummers is 35 euro, dus voor maar 6 euro extra krijg je 3 M60's en een mini-regelboek.
Sowieso heel handig om te hebben. :yes:

Afbeelding

Die Hummers zijn wel erg schattig.
Ik heb altijd met veel plezier rondgecrosst met mn WO2 jeeps, dit zal wel vergelijkbaar zijn.
Superstrak gedetailleerd ook, prachtig modern plastic techniek.
Afbeelding


M60's zijn ook fraai.
Echte typische Koude Oorlog tanks, een stuk cooler dan die M1's
Afbeelding

M60 is niet veel meer dan een opgepimpte M48 (ze heten zelfs allebei Patton) en een M48 is eigenlijk gewoon een WO2 M26 Pershing zwaar aan de groeihormonen.


De 82e Airborne is wel een grappige lijst, maar erg lastig.
1 zo'n flinke unit infanterie in heli's als support unit voor een 'normaal' Amerikaans leger kan erg interessant zijn.
Laat ze invliegen (nadat je de tegenstander's anti-air hebt uitgeschakeld) om een stuk van het slagveld in bezit te nemen.

Maar als de een heel leger....

De basis is een stel tot de tanden bewapende infanterie in helicopters, met flink wat Hummers er bij.
Als 'tanks' heb je de M551 Sheridan. Een supercool ding, want hij kan uit een vliegtuig gegooid worden, maar voor een tank is ie gepantserd als een stuk peperkoek. :dunno:
Om niet compleet 'zacht' te zijn zullen wat echte tanks als support toch wel prettig zijn
(of je gaat compleet de andere kant op en neemt helemaal geen tanks en al je tegenstander's anti-tank wapens hebben niks te doen.... )
Het zal zeker een compleet andere speelstijl opleveren


(maar eigenlijk moet je wel al die Huey's vervangen door Blackhawks, want die waren er toen echt al) :whistle:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Koude Oorlog

Berichtdoor Beastherder » 04 feb 2018 17:59

Eindelijk de eerste dingen hiervan in de verf gezet; eerste plukje Oost-Duitse infantrie

Afbeelding
Afbeelding

Die Oost-Duitsers hadden een vrij bizar camouflage uniform, met hele kleine verticale donkerbruine streepjes over een beige basis
Afbeelding

Geen idee waarom, want op iedere reeele afstand is het camouflage effect compleet weg en had je net zo goed een bruin uniform kunnen aantrekken :dunno:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Heeft dus ook geen zin om die streepjes te schilderen op Fow pupkes :nono:


Dit is de inhoud van 1 BMP transport
Afbeelding

Belangrijkste wapen is, natuurlijk, de Kalashnikov.
Op zn Duits de Mpi KM (MaschinenPistol Kalashnikov Modernisiert) oftewel de AKM, de meest voorkomende variant van de AK-47 die in productie is sinds 1959.

1 soldaat (meest links) heeft een RPG-7
Ruchnoy Protivotankoviy Granatomyot - oftewel draagbare antitank granaatwerper, op zn Engels vaak vertaald tot Rocket Propelled Grenade.
Dat past mooi bij de RPG afkorting en is technisch niet incorrect, maar is dus niet de juiste vertaling
Het is ruwweg hoe het er uit ziet, een Panzerfaust aan de steroiden ^_^
Heeft niet het bereik of de kracht van de modernere geleide anti-tank raketten in het spel, maar iedere tank kan zich maar beter bedenken om te dicht in de buurt te komen.
Een of twee andere soldaten hebben ook nog een RPG-18 bij zich, een lichtgewicht uitschuifbare wegwerp anti-tank raket, zeer vergelijkbaar met de Amerikaanse LAW raket.
Het team met de AK's kan er dan ook voor kiezen om te schieten als een RPG-18 team ipv een Assault Rifle team, vooral interessant voor Defensive Fire tegen aanvallende tanks.

De soldaat 3e van links heeft een RPK.
In essentie een AKM met een langere, zwaardere loop, een 2-poot en een versterkt interieur om beter bestand te zijn tegen langdurig automatisch vuur. Vaak, maar niet per se, uitgerust met een groter magazijn.
Dit wapen is bedoeld als support wapen om het gat te vullen tussen de assault rifle en de volle machine-geweren.
Een beetje als de Amerikaanse BAR of de Engelse Bren in WO2
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Frank's Koude Oorlog

Berichtdoor Beastherder » 13 mei 2018 15:40

Tussen al het 40k en Necromunda door rustig verder gegaan met knippen en plakken aan de Volksarmee
Dat is ondertussen uitgegroeid tot een serieus formaat


Afbeelding


Voorste rij, van links naar rechts
4 BRDM verkenningsautootjes, Commandant T-72, 3 Spandrel AT raketlanceerders

Tweede rij
7 T-72s, 10 T-55s, 7 T-72s

Derde rij
4 Shilka AA kanonnen, 9 BMP-1 IFVs met bijbehorende infanterie, 4 SA-9 AA raketten en een observatie BMP

En dan helemaal rechtsachter 3 Gvozdika artillerie voertuigen

Dat is zo'n beetje het maximaal mogelijke aan kleine support units ^_^
De T-72s kunnen nog uitgebreid worden naar 10, maar dat word dan toch wat onhandelbaar groot denk ik, en de BMP's kunnen zelfs nog 14 groot worden :o

Grootste mogelijke uitbreiding is uiteraard nog de Air Support
Ik mis nu nog de straaljagers en helicopters, die horen er natuurlijk nog wel bij


Eerst nog maar s een plekje in het schilderschema zien te vinden om ergens wat verf tegenaan te smeren :whistle:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Vorige

Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron