Battlefront Panzer IV

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Battlefront Panzer IV

Berichtdoor Beastherder » 29 aug 2016 17:08

Ik had al een tijd 5 Panzer IV's klaar staan van Plastic Soldier Company, goed voor 1 complete unit.
Om een tank lijst in te zetten zou ik er 2 moeten gebruiken voor de HQ, en dan zou ik nog maar een unit van 3 over houden.
Kan, maar met de Duitse nummers moet je daar wel rekening mee houden
Maakt het schilderen ook lastiger, want ik zou veel liever een hele unit in 1 keer doen, zodat de stijl hetzelfde blijft.

Overwogen om er een extra doos bij te kopen, maar dan heb je er weer 5 en dus hetzelfde probleem.

Gelukkig vond ik deze doos van Battlefront, Panzer IV's verpakt per 2

Afbeelding

Onderdeel van de Open Fire startset serie hebben ze meer van die 'per 2' dozen uitgebracht
Heel handig :yes:

http://www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=4829



Gaf me ook meteen de gelegenheid om de BF Pz.IV te vergelijken met die van Plastic Soldier


Het eerste wat opvalt is dat het BF model iets heeft wat geen enkele andere plastic set heeft: Zimmerit! B)

https://en.wikipedia.org/wiki/Zimmerit

Zimmerit werd aangebracht op alle PzIV's (en Panthers, Tigers, Stugs, Jagdpanthers, etc....) geproduceerd tussen December '43 en September '44 en geeft een heel typisch uiterlijk aan een tank

De typische structuur is echter vrij lastig om in een bruikbare plastic mal te krijgen, en de Plastic Soldier modellen missen het dan ook (Dat zijn natuurlijk vroege productie modellen van vóór December '43 :whistle: productie van de Ausf.H begon in Juni '43, dus het zou kunnen)

Battlefront krijgt dit voor elkaar met een hele geavanceerde techniek: Slidemolds
In plaats van de standaard mal uit 2 delen (boven en onder) heeft een slide mold meerdere delen die in elkaar schuiven om zo ook details op de zijkanten van onderdelen te kunnen maken

Dit is het best zichtbaar op de bovenkant van de romp

Afbeelding
Afbeelding

Met een 'normale' 2-delige mal zou het onmogelijk zijn om zo'n onderdeel in 1 stuk te gieten

Naast de Zimmerit betekent dit ook dat het BF model veel minder onderdelen nodig heeft dan die van Plastic Soldier

Dit is een vrij prijzige techniek, en de enige andere wargaming fabrikant die ik ken die er gebruik van maakt is GW.
Het is ook opvallend dat dit de enige set is van BF die het heeft (hun StuG moet het zonder Zimmerit doen, en hun plastic Panthers zijn late, Zimmerit-vrije G's)


Verder krijg je de keuze tussen 2 soorten Schürzen, 1 net en 1 rommelig

Afbeelding
Afbeelding

Heel leuk, maar wil je een 'rommelige' eenheid, dan krijg je wel veel herhaling van het zelfde patroon.
Voor de echte knutselaar leveren ze ook het losse ophangrek

Afbeelding

Dat geeft veel mogelijkheden :tu:

Toen ik mijn Plastic Soldier Pz.IV's aan het converteren was had me dat héél veel werk gescheeld, want ik heb ze toen moeten scratch-builden :disturbed:

Afbeelding
Afbeelding



Zet je ze naast elkaar dan zijn er duidelijke verschillen

Afbeelding
Afbeelding

Het BF model is hoger (ook als je de andere stijl commandantskoepel negeert) en langer, met bredere tracks
Ik heb ze niet nagemeten, dus ik durf niet te zeggen welke accurater is :dunno:

De Plastic Soldier modellen zijn goedkoper, maar persoonlijk heb ik het extra geld over voor de Zimmerit :yes:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6123
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten