toernooiverslagje Zwolle 9 juli

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

toernooiverslagje Zwolle 9 juli

Berichtdoor kaleith » 05 aug 2016 00:44

Beetje laat maar ok. Ik en Guy waren naar zwolle afgereisd om de Nijmeegse FoW eer te verdedigen.


Helaas heb ik van Guy niet heel veel meegekregen buiten dat het moeilijk verliep. Hij was wel genomineerd voor best painted, maar heeft dit helaas niet gewonnen.

Mijn lijst was:

Forward Detachment( Mechanized Always Attacks FT)
HQ T34/85 1inC, jeep 2inC, jeep battalion kommisar
9 T34/85
7 bases SMG tank riders
3 SU-85M
3 ISU-122
8 Katyusha's met extra crew (16 guns)

Tactiek: duw heel veel armored hulls op een objective, kan wisselen van objective mocht dit gewild zijn. In reserves stel je de T34's en de ISU's op, heb je 2/3 van je punten op tafel. Zwaktepunten: duitse Heavies (KT's, JP's), bakken met ingegraven infantry, en panzerfaust spam.

Missie 1: Hasty attack vs Italo-duitsers.

Tegenstander: CV infanterie. 2 units rifle/mg, 1 unit artillery, 1 unit PAK's, 2 units machine guns, twee unit mortars en een Elefant.

Deployment: een objective links, een objective ver rechts. Objective van mij staat middenin. Dorp precies in het midden van het veld Door delayed reserves deployet hij een unit infantry op iedere objective, de PAK's op objective 1 ( de linker), de artillery op 2 en de machine guns op 1.Ik deploy de ISU's in het midden, en mijn T34's rechts.

Turn 1: Ik rijdt naar voren in cover, mijn ISU's kunnen niks raken door GtG, mijn T34's door cover. In zijn turn 1 gaat opeens een ISU kapot door een lucky long range frontschot! Zijn bombardment doet alleen geen schade op mijn T34's.

Turn 2: ISU's schieten, maar missen alles. T34's rijden naar objective 2, en schieten de unit artillery half dood, de andere helft staat achter een bos. Nu opeens heeft deze objective grote kans om te vallen. In zijn beurt schieten zijn PAK's een bail op een ISU ( weer top rolls), maar gebeurt er naast een dooie T34 door bombardment niet veel. Hij begint met verplaatsen van de PAK's want ze kunnen ondanks hun succes beter objective 2 verdedigen.

Turn 3: Ik roll reserves, en mijn Katyusha's scatteren naar mijn linkerflank. ISU's schieten wat machine gunners plat.T34's schieten uit stilstand zga de hele unit infanterie voor ze weg, en assaulten abandoned positions. Nog maar 1 base houdt de objective, en ik contest! In zijn beurt gaat zijn hele leger uit paniek naar objective 2, en komt zijn hoop en redder opdagen uit reserves: de Elefant. Front 15, 2 AT14+ schoten en hij scattert ook nog eens op objective 2! Zijn PAK's schieten met de artillery 3 T34's weg. Zijn Elefant mist helaas zijn schot op de point blank flank van een T34.

Turn 4: ik roll dubbel 5 voor beide reserves. Mijn SU-85M bewegen at the double naar objective 2, en mijn infantry graaft zich in op mijn eigen objective. Mijn ISU's schieten op de overgebleven artillery guns, maar missen. Mijn T34's flanken de Elefant, en schieten hem helemaal aan gort. Mijn Katyusha's bewijzen hoe eng de 12"x12" taartdoos template met rerolls is en blazen 10 bases CV infanterie weg. Ik sta nu op de objective. Hij krijgt het nog voor elkaar om 1 T34 af te schieten, maar krijgt ivm At the Double geen tellende teams meer op de objective.


6-1 Win. Tegenstander had waarschijnlijk beter zijn Elefant kunnen deployen ipv de machine guns. Had ook de PAK's verder naar het midden kunnen zetten, hadden ze turn 1 op mijn T34's kunnen schieten.

Ik was blijkbaar de enige die deze ronde heeft weten te winnen, de rest speelde gelijk.

Missie 2: Fighting Withdrawal tegen duitse infanterie.

Tegenstander: CV infanterie,2 blobs infanterie, eentje met panzerschrek team en eentje met panzerfaust team. 1 unit PAKs,1 unit Pz 4's, 1 unit StuGs, 1 unit machine guns en 1 unit nebelwerfers.

Deployment: dik bebosd bord. 3 objectives, een links, midden en rechts. Rechtse objective wordt verwijderd. Hij deployt 1 unit infanterie op objectives 1 en 2, de PAKS op objective 2, de StuG's op waar objective 3 was, de nebelwerfers en machine guns verstoppen zich ver naar achter als Withdraws, en zijn Pz 4's immediate ambushen op objective 1. Ik deploy mijn ISU's rechts, mijn SU-85M's met tank riders erop midden, en T34's en Katyusha's links.

Turn 1: ik rijd naar voren met alles behalve de ISU's en katy's. ISU's schieten een panzerschreck team af, dat was het wel. In zijn turn 1 lijd ik geen verliezen, zijn PAK's bouncen van mijn ISU's af, wat ze de rest van het spel blijven doen. Zijn StuG’s beginnen met het flanken van mijn (I)SU’s.

Turn 2: ik rijd verder naar voren. mijn infanterie stapt uit een bos in. Ik schiet een pz4 kapot en wat infantry, assault met mijn infantry een base kapot en hij rent met 2 bases weg richting objective 1. Katy’s pinnen maar doen weinig schade.Zijn Pz 4’s schieten wat van mijn T34’s af, en zijn PAK schiet een SU-85M dood. StuG’s flanken de SU-85M maar doen geen schade.
Turn 3: ik rijd verder naar voren, en schiet een Pz 4 kapot. De SU85M’s schieten de PAK die zicht op ze had kapot, de ISU’s missen. Zijn StuG’s schieten vanuit de rear op mijn ISU’s maar doen geen schade (danku rear armor 7!). Zijn Pz 4’s schieten drie T34’s bailed. De nebelwerfers rangen in op de katyushas, raken 4 maar wonder boven wonder haal ik 4 5+ truck saves. De PAKS verplaatsen richting objective 1 omdat daar de focus op ligt.
Turn 4: ik rijdt tot in assault range, en schiet de een na laatste Pz 4 stuk, plus wat infanterie. De ISU’s rijden tot achter de StuG’s en bailen er eentje (FIREPOWEERRRRRR). Mijn assaults falen door een ongepinde LMG en een panzerfaust team en de laatste Pz4 die een dubbel bail halen door een wonder, respectievelijk.

Game eindigt hier door tijd, 6-1 Loss. Wat had hier beter gekund?
1: ISU’s hadden over de middenste objective heen moeten gaan rijden. Tegenstander had daar geen goed genoege AT meer.
2:SU85M’s hadden kunnen assaulten op objective 1. Niet genoeg gefocust.
3: niet genoeg platoons gefocust. Als 1 platoon doodgegaan was, was het 5-2 geweest.

Missie 3: Hold The Line tegen duitse Panzers.
Tegenstander: CV Panzerlijst. 1 unit Pz4’s, 1 unit StuG met commander en second in command stuGs, unit nebelwerfers, unit Panthers, unit Puma’s, en nog wat wat in reserve bleef hangen.
Deployment: Vrij open dorp tafel. Objectives links en ver rechts. Mijn objective links. Delayed reserves. Hij deployt Panthers achter objective 1, StuG’s achter objective 1, StuG commander en nebelwerfers achter objective 2, en Pz4’s op objective 2 in een grasveld. Ik deploy T34’s midden-links, ISU’s rechts.

Turn 1: T34’s rijden tot achter kerk in midden. ISU’s hebben open zicht op de flank van de Pz4 unit, en schieten in 3 rake schoten de hele platoon aan gort. In zijn beurt bewegen de Panthers naar voren en de StuG commander richting objective 2. Zijn Nebelwerfers schieten op mijn ISU’s, maar doen geen schade (AT4 tegen top 2).
Turn 2: T34’s rijden tot in het dorp. 1 T34 is suicidaal en gaat in de open staan omdat hij dan een flank schot op een Panther heeft. T34’s vormen aan de achterkant een lijn fronts tegen mogelijke flank actie van Panthers, ISU’s rijden langzaam naar objective 1 toen, en missen. De T34’s schieten een StuG kapot en de suicidale T34 wordt Hero of the Soviet Union door de geflankte Panther met zijn enkele schot op een 6 to hit te raken en te vernietigen! In zijn beurt sterft deze held dan gelijk ook een heroische dood, en proberen zijn panthers mijn T34’s te flanken maar komen mijn front armor plan tegen, maar samen met de StuG’s verlies ik toch 4 T34’s. De nebelwerfers doen weer geen schade op de ISU’s.
Turn 3: Ik krijg geen reserves. Ik rijd met mijn T34’s op de objective, waardoor ik gelijk de Panthers flank! De ISU’s waggelen vrolijk door naar objective 1, en schieten een StuG kapot. De T34’s schieten de twee overgebleven Panthers aan flarden, en 2 T34’s staan op de objective. In zijn turn 3 zijn er geen reserves, en schiet hij met man en macht op mijn T34’s, maar helaas haalt mijn front armor flink wat vuurkracht tegen, waardoor maar 1 van de 2 T34’s op de objective sterft.

6-1 victory. Wat had mijn tegenstander hier beter kunnen doen?

1: niet de Pz4’s zo deployen
2: Panthers verder naar achter houden- dan had ik ze niet kunnen flanken, frontale confrontatie had ik verloren
3: SMOOOOOOKE. Als de nebelwerfers turn 1-2 gesmoked hadden, had ik veel minder schade gedaan.


Door de vreemde eerste ronde ben ik gedeeld tweede geworden, met een speler met britten. Axis heeft de nummer 1 plek, met maar 1 punt verschil. Als ik nou toch die laatste Pz4 in game 2 had gepakt, of een van de vele andere dingen…
Met het prijzengeld doosje T70’s gehaald, en ook nog een doosje M3 halftracks voor de Forward Detachment gevonden.

Was zeker een leuk toernooi en zal de volgende keer de reis nogmaals maken. Mijn lijst had erg weinig van zijn natuurlijke vijanden tegenover zich, ik had nog nul ervaring met aanvallende lijsten. Iedere unit heeft zijn punten goed waargemaakt in minstens 1 match per. Erg overtuigd van de ISU's ook, is maar eentje gestorven. DE katyusha battalion waarvan veel mensen zeiden dat hij erg matig is heeft geen enkele katyusha verloren en hun waarde iedere game waarin ze ingezet werden waargemaakt.

Videolink van iemand anders:

Legers die ik speel: Fantasy:Dark Elves, Vampire Counts 40k: Death Korps of Krieg Flames of War: Soviets Mordheim: Undead,Druchii (rebalanced dark elves)
kaleith
Suicidal Nurgling, playing with soap
 
Berichten: 344
Geregistreerd op: 13 okt 2013 15:28
Woonplaats: Nijmegen

Re: toernooiverslagje Zwolle 9 juli

Berichtdoor Beastherder » 05 aug 2016 15:36

Gefeliciteerd met de 2e plaats :tu:

Na mijn ervaring van vorige week kan ik zeker bevestigen dat die ISU-122's echt niet grappig zijn om tegenover je te zien :disturbed:




(Youtube linkje veranderd in een speelbaar filmpje: MODPOWER!! :P )
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: ASoIaF Starks & Lannisters, verschillende Warcry en KillTeam warbands, Necromunda en talloze andere projecten
Avatar gebruiker
Beastherder
BOFH
 
Berichten: 6124
Geregistreerd op: 20 maart 2006 12:15
Woonplaats: Nijmegen

Re: toernooiverslagje Zwolle 9 juli

Berichtdoor Guy » 12 aug 2016 13:56

Mooi verslag en nogmaals gefeliciteerd met de 2e plaats :thumbup: :thumbup:
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Avatar gebruiker
Guy
BOFH
 
Berichten: 1057
Geregistreerd op: 01 sep 2006 19:10
Woonplaats: Nijmegen


Keer terug naar Historische wargames

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten